Maika Startet 4.September.2019 Del på Facebook Startet 4.September.2019 Jeg kjøpte 3 nye 110Ah bly-batterier fra Maritim i våres. De har blitt pent behandlet gjennom sesongen, med konstant solcellelading fra 2x190W Victron solcellepaneler, regulert med Victron MPPT 100/50 regulator. Batteribanken overvåkes av en Victron BMV-712. Jeg syns ikke spenningen på morgenen har stått i stil med kapasiteten på batteriene, så for to dager siden koblet jeg fra solcellene for å se hva spenningen lå på etter en stund med jevnt forbruk. Forbruket har ligget på ca.1.1A, og spenningen ligger nå på 12,37V. Virker dette rimelig? Sitér dette innlegget Link to post
Kjellg Svart 4.September.2019 Del på Facebook Svart 4.September.2019 (redigert) Umiddelbart så høres det lavt ut ja. Ingenting som er koblet til batteriene utenom shunt? Ellers så er det første jeg tenker på for lav ladespenning og at de aldri er blitt toppladet skikkelig. Hva er ladesluttspenning eller setpoint, og hvilke andre ladekilder bruker du? Er batteriene ladet i henhold til produktbladet? Redigert 4.September.2019 av Kjellg (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Maika Svart 4.September.2019 Emnestarter Del på Facebook Svart 4.September.2019 (redigert) Regulatoren er satt til ladespenning 14,4 og vedlikeholdsspenning 13,8 (som Vel kommer fram av grafen de foregående dagene). Eneste annen lading er fra motorene, og da viser også ladespenningen opp til 14,4, og nedover etterhvert som batteriene blir fulle. (Men jeg kjører sjeldent med motor.) Ingenting annet enn shunt er koblet til batterienes minus. Datablad: https://res.cloudinary.com/maritim-no/image/upload/v1550668989/p_VM-10418-10_documentation_1 Redigert 4.September.2019 av Maika (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
mmosberg Svart 4.September.2019 Del på Facebook Svart 4.September.2019 Maika skrev 47 minutter siden: Jeg kjøpte 3 nye 110Ah bly-batterier fra Maritim i våres. De har blitt pent behandlet gjennom sesongen, med konstant solcellelading fra 2x190W Victron solcellepaneler, regulert med Victron MPPT 100/50 regulator. Batteribanken overvåkes av en Victron BMV-712. Jeg syns ikke spenningen på morgenen har stått i stil med kapasiteten på batteriene, så for to dager siden koblet jeg fra solcellene for å se hva spenningen lå på etter en stund med jevnt forbruk. Forbruket har ligget på ca.1.1A, og spenningen ligger nå på 12,37V. Virker dette rimelig? Hvis det er ca 2,5 dager=60 timer med 1,1A forbruk blir dette 66Ah utladning = 20% utladning. 12,37V hvilespenning på blysyre batterier tilsvarer ca 70% SOC som er det samme som 30% utladning. Så det er en mismatch her mellom tabellen under og dine batterier på ca 10%. Men det tror jeg du trygt kan tilskrive at du har et forbruk på 1,1A som igjen gir et spenningsfall på batteriene. Hvilespenning får du først etter minst 20 minutter. Foreslår at du gjør en test der du fullader batteriene før du henger på et kjent forbruk inntil du har tappe ned 165Ah. Lar batteriene hvile og så måler du spenningen. Sitér dette innlegget Det glade Sørlandet! 2003 modell Windy Scirocco 32 HT “Rabagast”, Callsign: LD3800, MMSI: 257076050 Link to post
Maika Svart 4.September.2019 Emnestarter Del på Facebook Svart 4.September.2019 (redigert) Batteriene hadde jo høy spenning en stund etter at jeg koblet dem fra solcellelagingen 2.sept ca.kl.15. 3.sept ca.kl.00 så var spenningen på 12.65V, så var det kanskje da hvilespenningen ville vært på 12,7V siden de blir belastet med 1,1V? (Det ser jo ut i fra grafen også ut at spenningsfallet ikke er like markant, noe som vel indikerer at "overspenningen" har gått ut omtrent da.) 165Ah/1,1h=150h, så hvis det over stemmer, så burde jeg koble fra lasten 9.september kl.06, og så måle spenningen etter at de har hvilt en stund, og den burde da være på 12,2 hvis batteriene er friske. Redigert 4.September.2019 av Maika (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Maika Svart 5.September.2019 Emnestarter Del på Facebook Svart 5.September.2019 12 timer senere, og spenningen er nå på 12,32V, så dette ser ikke så ille ut: Sitér dette innlegget Link to post
Trophy Svart 5.September.2019 Del på Facebook Svart 5.September.2019 Er ikke vedlikeholdslading på 13,8v for høyt ? Sitér dette innlegget Maxum 4100 scb, Chenette III Link to post
Maika Svart 5.September.2019 Emnestarter Del på Facebook Svart 5.September.2019 (redigert) Fra "dokumentasjonen" til Maritim https://res.cloudinary.com/maritim-no/image/upload/v1550668989/p_VM-10418-10_documentation_1: Sitat Vedlikeholdslading skal skje ved 13,8±0.1V Batterier som ikke brukes kan holdes fulladet ved å bruke vedlikeholdslading. Spenningen bør være 13.8±0.1 V. Både høy og lav spenning forkorter levetiden Jeg har sett at noen har skrevet her på forumet at vedlikeholdesspenning på 13,8V for åpne blysyrebatterier kan være for høyt over lang tid, men jeg føler at det å følge leverandørens anbefaling vel er det korrekte, selv om det egentlig er en generell "Veiledning for bruk og vedlikehold av batterier". Uansett tviler jeg på at en vedlikeholdsspenning på 13,8V noen timer hver dag kan være en årsak til forringelse av batteriene ila 4 måneder, men det var vel sikkert ikke det du mente heller:) Redigert 5.September.2019 av Maika (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
JRK Svart 5.September.2019 Del på Facebook Svart 5.September.2019 13,8 V er helt normalt på åpne bly/syre. Om temperaturen er for høy så kan det være litt høyt, men det eneste som skjer ar at du må etterfylle. Ellers så reagerer jeg litt på tabellen som oppgir hvilespenning til 12,7 volt. Jeg har alltid trodd at normal hvilespenning er 12,8 (12,78) for åpent bly/syre Sitér dette innlegget Link to post
KDB Svart 5.September.2019 Del på Facebook Svart 5.September.2019 Syrebatteri skal normalt ha 13.25V ved 20 grader vedlikehold. Batteriene ligger fort og gasser litt ved 13.8V, har du etterfylt vann? Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 5.September.2019 Del på Facebook Svart 5.September.2019 13,8 er i min verden AGM float. 13,2 er gel/syre. Selv på AGM er erfaringen at 13,8 er for høyt om man ligger på konstant lading Min lader floater på 13,3V på AGM - men jeg ligger ikke på konstant lading. Det tror jeg ikke noen batterier har godt av Sitér dette innlegget Link to post
Kjellg Svart 5.September.2019 Del på Facebook Svart 5.September.2019 (redigert) Bitteliten skrev 34 minutter siden: Selv på AGM er erfaringen at 13,8 er for høyt om man ligger på konstant lading For så vidt riktig, men det har vist seg at AGM som står i syklisk drift tåler dette ganske godt. Står det imidlertid ikke i syklisk drift så er det nok for høyt. Men igjen - Følg produktbladet men ha dette i minne. I tillegg så har temperatur på batteriene også litt å si. Noen leverandører tar 25 grader som utgangspunkt mens andre har 20 grader som referanse. Dette gjelder generelt. Men så har du et par unntak så som som Trojan som gjerne klarer høyere spenning Der kom bitteliten meg i forkjøpet mens jeg redigerte. Det er kanskje riktig, men jeg kjenner til flere som gjør nettopp det. Er lovd av selger at AGM er de beste batteriene som er, selv til forbruk Men prinsippet er uansett der. Redigert 5.September.2019 av Kjellg (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 5.September.2019 Del på Facebook Svart 5.September.2019 Ikke så mange som har AGM i syklisk drift i båt... Sitér dette innlegget Link to post
Maika Svart 5.September.2019 Emnestarter Del på Facebook Svart 5.September.2019 (redigert) Men bare for å spore denne tråden tilbake; dette gjelder altså åpne bly/syre, ikke gel og ikke AGM (og dessverre heller ikke lithium:) Redigert 5.September.2019 av Maika (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
880 Svart 5.September.2019 Del på Facebook Svart 5.September.2019 Jeg ville skille batteriene og måle ett og ett, kanskje det er ett som er defekt og drar ned de andre i kretsen. Sitér dette innlegget Teori er når man vet alt og ingenting stemmer. Praksis er når alt stemmer, men ingen vet hvorfor. Praksis og teori forent: Ingenting stemmer, alt fungerer og ingen vet hvorfor. Link to post
Maika Svart 6.September.2019 Emnestarter Del på Facebook Svart 6.September.2019 Ja, det beste hadde jo vært å måle ett og ett batteri. Utfordringen er at det er et lite stykke å reise til båten, så det å koble til og fra 3 batterier slik vil ta lang tid, så derfor tar jeg i hvert fall en slik fellesmåling først som jeg kan lese av på nettet. 24 timer etter forrige måling på 12,32V, og ca 80 timer etter fulladet, så er spenningen på 12,23V: Sitér dette innlegget Link to post
finnarne Svart 6.September.2019 Del på Facebook Svart 6.September.2019 Jeg kikket litt på grafene dine. Vet ikke hvordan historikken er fra tidligere i sommer når båten kanskje ble brukt mere, Men fra den første grafen så ser det ikke ut som batteriet går spesielt mye lavere ned enn rett under 12.7volt på morgenen/formiddagen. Det er rett før sola treffer panelene, og du igjen får topp lading. Att du har 12.7volt på batteriene etter at du har tappet dem for 20 Ah, må være godkjent. Hvilespenning måles uten at noe forbruker strøm fra batteriene, og du trekker 1.1 amp konstant. Om jeg skulle vært bekymret for noe, er det den drøye amperen som forsvinner konstant ut av batteriet ditt. Sitér dette innlegget Vifa - Bruce Roberts 35 Tidligere: EOS - Tidligere Vifa/Fryd - en fungerende Maxi 77 Mitt andre prosjekt: Den grønne bie - En ikke helt standard Land Rover Discovery Link to post
JRK Svart 6.September.2019 Del på Facebook Svart 6.September.2019 Du skal vel uansett topplade banken før vinteren og da kan det jo være greit og splitte opp batteribanken og sjekke om batteriene endrer verdi utover vinteren Sitér dette innlegget Link to post
Maika Svart 6.September.2019 Emnestarter Del på Facebook Svart 6.September.2019 finnarne skrev 1 time siden: Jeg kikket litt på grafene dine. Vet ikke hvordan historikken er fra tidligere i sommer når båten kanskje ble brukt mere, Men fra den første grafen så ser det ikke ut som batteriet går spesielt mye lavere ned enn rett under 12.7volt på morgenen/formiddagen. Det er rett før sola treffer panelene, og du igjen får topp lading. Att du har 12.7volt på batteriene etter at du har tappet dem for 20 Ah, må være godkjent. Hvilespenning måles uten at noe forbruker strøm fra batteriene, og du trekker 1.1 amp konstant. Om jeg skulle vært bekymret for noe, er det den drøye amperen som forsvinner konstant ut av batteriet ditt. Grafen nedenfor har data fra da jeg koblet systemet til det mobile bredbåndet, (et par uker etter at batteriene ble montert i båten). Juli er altså mens båten var i bruk i ferien. Laveste spenning da var på ca.12,1. Det syns jeg virket noe lavt, selv om kjøleskap++ har stått på ila natten, og det er altså grunnen til at jeg har begynt denne testingen. Da vi kom hjem fra ferie i begynnelsen av august, testet jeg litt med å koble alle batteriene helt fra for å se om det var noe selvutlading, og deretter gjorde jeg litt annen testing. Etter det lå forbruket på 0,9A, som skyldes at det står på noen småting i båten. Til slutt koblet jeg altså for noen dager siden fra solcelleregulatoren og slo på en lampe slik at det skulle bli 1A (for å gjøre utregningene litt lettere), men da jeg kom hjem så jeg at det var bikket opp til 1,1A. Sitér dette innlegget Link to post
Maika Svart 6.September.2019 Emnestarter Del på Facebook Svart 6.September.2019 JRK skrev for 1 time siden: Du skal vel uansett topplade banken før vinteren og da kan det jo være greit og splitte opp batteribanken og sjekke om batteriene endrer verdi utover vinteren I følge andre her på forumet, holder det ikke å måle selvutladingen. Et batteri som det er noe galt med kan godt ha høy spenning, men gå rett i kjelleren ved belastning. Sitér dette innlegget Link to post
Kjellg Svart 6.September.2019 Del på Facebook Svart 6.September.2019 Om det er mye som er uklart angående forbruk etc, så ville jeg koble fra alt og bruke en kapasitetstester med CC (constant current) og gjerne kjøre en 8-10 ampere ut. Går alt for lang tid å bruke en lampe eller slikt. Skal du få batteriene ordentlig testet så må du gjerne koble dem fra hverandre og om nødvendig ta dem hjem om du bor langt unna båten. Få dem skikkelig ladet opp og kjør forskjellige belastninger så får du også regnet ut peukert verdien på dem. Har vært borti lignende tilfeller hvor spenningen ramler fort, da har det vært på dual batterier fra Sønnak. Sitér dette innlegget Link to post
Maika Svart 6.September.2019 Emnestarter Del på Facebook Svart 6.September.2019 Nå når jeg tester, så er det ingenting uklart angående forbruk. I sommerferien derimot var jo forbruket svært variabelt, med kjøleskap som slår seg av og på etter mengden mat og omgivelsestemperatur, unger som lader dingser i alle himmelretninger, og variabel lading fra solcellepaneler, så jeg er absolutt ikke sikker på at noe er galt, jeg ble bare litt usikker siden jeg syns det var litt slapt på morgenene ift hva jeg forventet med nye batterier kontra de gamle jeg tok ut. Sitér dette innlegget Link to post
finnarne Svart 6.September.2019 Del på Facebook Svart 6.September.2019 Klarer du å ta ut grafen mellom 22. Og 27. Juli? Dem ser litt interessant ut Sitér dette innlegget Vifa - Bruce Roberts 35 Tidligere: EOS - Tidligere Vifa/Fryd - en fungerende Maxi 77 Mitt andre prosjekt: Den grønne bie - En ikke helt standard Land Rover Discovery Link to post
Maika Svart 7.September.2019 Emnestarter Del på Facebook Svart 7.September.2019 finnarne skrev for 9 timer siden: Klarer du å ta ut grafen mellom 22. Og 27. Juli? Dem ser litt interessant ut Der ser man noen av de få dagene i sommer da det var overskyet. Sitér dette innlegget Link to post
Maika Svart 9.September.2019 Emnestarter Del på Facebook Svart 9.September.2019 Ok, da har de (nesten) nye blysyre-batteriene på 3x110Ah stått med en belastning på 1,1A i 150 timer, noe som burde tilsvare 50% av kapasiteten. Før jeg startet, hadde batteriene høyre spenning enn hvilespenning, så som nevnt tidligere (https://baatplassen.no/i/topic/150775-er-dette-ok-spenningsfall-for-nye-bly-batterier/?do=findComment&comment=2151384 har jeg anslått at batteriene var "full-ladet" da spenningen viste 12,65, fordi batteriene da var belastet med 1,1A. Det kan jo være at dette ikke er helt nøyaktig, men jeg kan heller ikke tro det er helt feil. Etter 150 timer (ca kl.06:00) viste spenningen 11,97. Jeg koblet så fra det jeg trodde var all last, og etter en times hvile viste spenningen 12,03V. Dette tilsvarer i følge grafen over bare 30% kapasitet, og ikke 50% som skal være 12,2V. Derimot så jeg etterpå at det fortsatt var 0,3A strømtrekk. Det er jo litt interessant. Jeg har lagt opp all strømmen selv, og mener at absolutt ingenting går utenom hovedebryterne til forbruk og motorer, så enten er det en "lekasje" ett eller annet sted eller så viser baterimonitoren feil ift forbruk. At en belastning på 0,3A skal være årsaken til de "manglende" 0,17V for å komme opp til 50% har jeg ingen tro på, så det virker uansett som batteriene ikke er helt friske. (Ved måling med annet voltmeter får jeg samme spenning, så der viser i hvert fall ikke batterimonitoren feil.) Samtidig er jo ikke denne målingen vært utført nøyaktig nok til å si hvor ufriske de er, og eventuelt hvilket batteri det gjelder, så jeg får vel ta de med hjem og kjøre en mer nøyaktig test. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.