Kjellg Svart 9.September.2019 Link til dette innlegget Svart 9.September.2019 (redigert) Mnnjjaaa, med så lavt trekk som 1-1,5A så skal man ha litt mere igjen en 50%, hvis man da tar hensyn til Peukert. Peukert slår inn på all test så lenge du ikke har dem på belastning i 20 timer med oppgitt kapasitet. All annen testing blir «unøyaktig» om man setter tingene på spissen. Men noen ganger klarer man seg med «godt nok» , dvs en litt grov test Som jeg skrev tidligere så ville jeg koblet dem fra og målt belastning med CC. Det er eneste måte å finne ut om batteriene er friske eller ikke. Redigert 9.September.2019 av Kjellg (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
finnarne Svart 9.September.2019 Link til dette innlegget Svart 9.September.2019 Henger batterimonitor på batteriene når du måler, eller får den spenning fra ett annet batteri ? Sitér dette innlegget Vifa - Bruce Roberts 35 Tidligere: EOS - Tidligere Vifa/Fryd - en fungerende Maxi 77 Mitt andre prosjekt: Den grønne bie - En ikke helt standard Land Rover Discovery Link to post
Kjellg Svart 9.September.2019 Link til dette innlegget Svart 9.September.2019 finnarne skrev 1 time siden: Henger batterimonitor på batteriene når du måler, eller får den spenning fra ett annet batteri ? Det er vel en Victron 712, så forbruker der er så lite at det nesten ikke har betydning. Bruker vel mindre en 1mA når backlight er skrudd av. Sitér dette innlegget Link to post
Maika Svart 9.September.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.September.2019 Kjellg skrev 46 minutter siden: Det er vel en Victron 712, så forbruker der er så lite at det nesten ikke har betydning. Bruker vel mindre en 1mA når backlight er skrudd av. Men det var godt tenkt! Jeg har jo også en Victron Venus GX (som sender disse dataene til VRM-portalen), og den trekker jo 0,21A. I tillegg trekker Victron MPPT 100/50 0,03A, og alle disse er jo koblet rett til pluss utenom hovedbryteren, så da nærmer det seg i hvert fall de «mystiske» 0,3A. (På tide å lage et skikkelig kretsdiagram skjønner jeg:) Sitér dette innlegget Link to post
finnarne Svart 10.September.2019 Link til dette innlegget Svart 10.September.2019 Og så lenge både batterimonitor, MPPT og "litt annet" henger på batteriet, så vil det ikke få hvilespenning. Skal du ha hvilespenning, må du koble batteriet fra. Og så vente 2 timer. Da kan du måle med et voltmeter som henter spenning fra ett annet sted. Mener jeg har sett ett diagram som sier noe om spenning på batterier når det er belastning på de, og hvilken SOC de har. Det vil selvfølgelig variere fra batteri til batteri, og ikke minst fra type til type, men det gir deg en god pekepinn Sitér dette innlegget Vifa - Bruce Roberts 35 Tidligere: EOS - Tidligere Vifa/Fryd - en fungerende Maxi 77 Mitt andre prosjekt: Den grønne bie - En ikke helt standard Land Rover Discovery Link to post
Maika Svart 10.September.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 10.September.2019 Tenker du på denne? Jeg hadde jo også sett den før, men hadde ikke kikket på den nå. Det jeg ikke husket er at denne sier det er forskjell på "hvilespenning" og 0A strømtrekk. Hvis dette stemmer, så har jo batteriene mine det tipptopp. Sitér dette innlegget Link to post
JRK Svart 10.September.2019 Link til dette innlegget Svart 10.September.2019 En annen feil med denne er at tabellen vil jo være avhengig av hvor mange ampertimer batteriet har. Eksempelvis et 10 AH og 100Ah batteri vil jo vise helt forskjellige verdier Sitér dette innlegget Link to post
finnarne Svart 10.September.2019 Link til dette innlegget Svart 10.September.2019 Ja, den tabellen. Mja, om det vil vise forskjellige verdier på ett 10Ah og ett 100Ah, kommer vel ann på hvorvidt de er laget for å bli belastetmed samme strømtrekk. Forskjellen mellom hvilespenning og 0Apm, er hvorvidt du har noe tilkoblet, som trekker en liten strøm. som for eksempel backup til en radio, eller en batterimonitor. Kikket litt på grafen fra i sommer, men det var noen peak'er der som gjorde att det var vankelig å se på de. Men tror nok du lå farlig nærme 5Amp strømtrekk. Da er ikke 12.2-12.3 volt så galt, sånn ca 80-90% igjenværende kapasitet på morgenkvisten er ikke galt. Med Lithium-batterier hadde det nok sett helt anderledes ut, men da hadde det også vært litt mindre igjen i lommeboka. Jeg seiler selv med blybatterier. Sitér dette innlegget Vifa - Bruce Roberts 35 Tidligere: EOS - Tidligere Vifa/Fryd - en fungerende Maxi 77 Mitt andre prosjekt: Den grønne bie - En ikke helt standard Land Rover Discovery Link to post
Gunga Din Svart 10.September.2019 Link til dette innlegget Svart 10.September.2019 Maika skrev for 18 timer siden: Men det var godt tenkt! Jeg har jo også en Victron Venus GX (som sender disse dataene til VRM-portalen), og den trekker jo 0,21A. I tillegg trekker Victron MPPT 100/50 0,03A, og alle disse er jo koblet rett til pluss utenom hovedbryteren, så da nærmer det seg i hvert fall de «mystiske» 0,3A. (På tide å lage et skikkelig kretsdiagram skjønner jeg:) Jeg har samme som deg Maika....Victron MPPT 100/50 + Victronbatterysense + Xantrex batterimonitor, den viser også 0,3A når allt er frakoblet...... Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
Maika Svart 10.September.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 10.September.2019 finnarne skrev for 4 timer siden: ...Med Lithium-batterier hadde det nok sett helt anderledes ut, men da hadde det også vært litt mindre igjen i lommeboka. Jeg seiler selv med blybatterier. Vurderte sterkt lithium-batterier, men syns de er for dyre fortsatt. 190Ah lithium burde tilsvare mine 330Ah bly. Det ville koste meg minst 5 ganger så mye, pluss at jeg måtte kjøpe nye dynamoer til motorene. Sammen med annet elektrisk som måtte byttes, hadde det minst blitt 6-7 ganger prisen. Jeg har ikke behov for hurtig lading, så fordelene med lithium for meg er egentlig ikke så store. Hadde jeg vært sikker på at jeg kunne fått de til å vare i 6-7 ganger så lenge, så hadde det jo vært innafor, men jeg føler at risikoen for at de blir feilladet er for stor. Ødelegger jeg noen blybatterier, så er jo det ikke så dyrt:) Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 10.September.2019 Link til dette innlegget Svart 10.September.2019 Maika skrev 3 minutter siden: Hadde jeg vært sikker på at jeg kunne fått de til å vare i 6-7 ganger så lenge, så hadde det jo vært innafor, Hvor mange år snakker du da om? For "gode gammeldagse" åpne bly/syre batterier er jo levetiden 8 - 10 år uten problemer med godt stell og bruk. Jeg kommer i hvert fall ikke til å gå over til slike "nymotens" batterier som kan leve til de er 50 - 60 år gamle, da er jeg rund 130 år gammel. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Maika Svart 10.September.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 10.September.2019 (redigert) Lithium er jo genialt for de som lader med motor men ønsker å begrense motorbruken/ få rask opplading de som har begrenset med plass men ønsker maks kapasitet, de som ønsker å redusere vekt etc. Når jeg skal bytte batterier neste gang, regner jeg med at lithium (eller noe annet smartere som har kommet) er det naturlige valget...heldigvis er jeg bare 110 om 60 år, men du må aldr finne på å kjøpe, Lars H;) Redigert 10.September.2019 av Maika (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Sjøbliss Svart 10.September.2019 Link til dette innlegget Svart 10.September.2019 Klart du blir 130 @Lars H. Lithium er det eneste saliggjørende ? Det jeg liker med mine lifepo4 er utover levetid at de tar til seg lading så lett. Solcellene gir nesten 100% rett inn på lager så vi kan få nytte av det. Men jeg er enig i at det er altfor dyrt. Sitér dette innlegget Hjemmeside: https://www.sbarmen.no/ "Sofia" Nor Star 350 HT, 2008 modell med D6-370 "Sobasa" Nidelv 300 Sport, 2007 modell med D6-350: Historisk Finn annonse Link to post
Lars H. Svart 10.September.2019 Link til dette innlegget Svart 10.September.2019 Joda mye bra med slike batterier, men 6 - 7 ganger lengre levetid? Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Maika Svart 10.September.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 10.September.2019 6-7 ganger kan man nok ikke forvente, så poenget var at det må være noen av de andre fordelene med lithium som burde være grunnen til å velge det Sitér dette innlegget Link to post
Kjellg Svart 11.September.2019 Link til dette innlegget Svart 11.September.2019 Det er vel 3 fordeler med LFP - Vekt, hurtig opplading og høyere tilgjengelig kapasitet. Men hva er best? Tja. For min del er det vel gode gamle med skrukork som jeg kan øke ladespenningen litt på og etterfylle litt vann av og til. Sitér dette innlegget Link to post
finnarne Svart 11.September.2019 Link til dette innlegget Svart 11.September.2019 Så lenge vi klarer å ha nok effekt tilgjengelig med blybatteri, så er det fornuftig med blybatteri. Så kan en heller jobbe med å få ned effektbehovet. pr nå så er det nok for meg å ha 2x80 Ah til forbruk, og 1x60Ah til start. Sitér dette innlegget Vifa - Bruce Roberts 35 Tidligere: EOS - Tidligere Vifa/Fryd - en fungerende Maxi 77 Mitt andre prosjekt: Den grønne bie - En ikke helt standard Land Rover Discovery Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.