Jump to content

Hvor er ideell plassering av batteriene?


Anabelle

Recommended Posts

Driver å bygger om båten min invendig, p.g.a at jeg ønsker litt andre løsninger enn de som er der.

Idag står batteriene i en boks, skap inni båten- i enden av sofaen. Tar mye unødvendig uteplass synes jeg.

 

Tenkte først å sette de under dørken ett sted. Ønsker imidlertid litt synspunkter på dette før jeg gjør noe. Tenker også på sikkerhet rundt dette. Bør de være lengst mulig unna kabinen? Er det dumt å ha de i nærheten av motoren. Under dørken akterut er det dumt? Avstand til dieseltank , har dette noe å si?

 

Tar imot alle tips. Er det f.eks noe standard plassering i nye båter?

 

Anabelle

MS-Anabelle III - Ramin 785 med Steyr maskin  - Hjemmehavn i Tønsberg - visitaustria.no

Link to post
Share on other sites

Har du senseledning fra regulator til forbruksbatteriene og lader i hovedsak forbruksbatteriene så er avstand - tilstrekkelig med ledningstverrsnitt forutsatt - ikke SÅÅÅ viktig. Da er det viktigere med kort avstand til kresne forbrukere, fordi DER finnes det ingen løsning med senseledning, bare store tverrsnitt.

 

Startbatteriet burde jo stå så nært som mulig til motoren.

 

Dette med luftingen er jo nevnt, men jeg tror dette er ofte noe misforstått: ved alle batterieksplosjoner jeg her hørt om, er det batteriet som eksploderer, dvs den gassen som er lukket inn i batteriet. Da hjelpe det lite at batteriet som sådan står på et godt luftet sted... (Men jeg er gjerne villig å lære noe nytt der også :rolleyes: Har ikke hørt om så veldig mange batterieksplosjoner)

 

Og til slutt: normalt burde batteriene plasseres lavt i båten.

Link to post
Share on other sites

Tenker å holde de bort fra kabinen hvertfall, på bakgrunn av at denne gassen dannes. Sikkert ikke sunn å sove i. (om man ligger i havn og lader...)

 

Foreløpig plan er å sette de under dørken, i nærheten av motoren, men adskilt med støymatter osv så de ikke blir så varme.

 

Takker for svar så langt

MS-Anabelle III - Ramin 785 med Steyr maskin  - Hjemmehavn i Tønsberg - visitaustria.no

Link to post
Share on other sites

Tenk litt på vektfordeling også. Dersom du flytter batteriene sideveis, risikerer du å få en lett statisk slagside. Ganske irriterende. BTDT; etter at jeg flyttet rundt på batteriene i Nidelv 24'en jeg hadde for mange år siden, hade hun alltid litt slagside til SB. Det ble ganske irriterende til slutt.

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Link to post
Share on other sites

Nei dette med batterieksplosjoner høres noe overdramatisert ut. Tenk på alle de batteriene som hver dag lades når båter, biler og andre farkoster er i bruk. Hadde det vært overhengende fare for slike eksplosjoner, er jeg skikker på at en annen teknologi hadde blitt funnet opp for svært så lenge siden.

 

At det er fornuftig å ha batteriene plassert lavt i båten er jeg derimot enig i. Da ligger de mer stabilt. Også en fordel, som Worse påpeker, å sentrere dem, for å unngå kronisk slagside. De veier tross alt en del kilo.

If you think you kan walk on water then you will sink very quickly

Link to post
Share on other sites

Plassering i motorrommet er ikke optimalt da batteriene ikke liker varme.

 

Batteriene bør stå i syrebestandig kasse for å samle opp ev. syresøl.

 

Batteriene skal være fastspent.

 

Lufting en fordel, men ordnes lett med slangeutlufting eller bruk av tette batterier.

 

Nærhet til dynamo og store forbrukere må tilstrebes.

 

Bør minimum ha lokk over +poler for å hindre utilsiktet kortslutning.

 

Bør plasseres lett tilgjenglig for vedlikehold.

 

Bør plasseres slik at ryggen ikke ødelegges ved inn/ut-montering.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...