Anabelle Startet 12.September.2005 Del på Facebook Startet 12.September.2005 Driver å bygger om båten min invendig, p.g.a at jeg ønsker litt andre løsninger enn de som er der. Idag står batteriene i en boks, skap inni båten- i enden av sofaen. Tar mye unødvendig uteplass synes jeg. Tenkte først å sette de under dørken ett sted. Ønsker imidlertid litt synspunkter på dette før jeg gjør noe. Tenker også på sikkerhet rundt dette. Bør de være lengst mulig unna kabinen? Er det dumt å ha de i nærheten av motoren. Under dørken akterut er det dumt? Avstand til dieseltank , har dette noe å si? Tar imot alle tips. Er det f.eks noe standard plassering i nye båter? Anabelle Sitér dette innlegget MS-Anabelle III - Ramin 785 med Steyr maskin - Hjemmehavn i Tønsberg - visitaustria.no Link to post
TMe Svart 12.September.2005 Del på Facebook Svart 12.September.2005 Har vært en tråd på dette tidligere der bla. TMe og Lotus var innpå, men finner den ikke igjen. Sitér dette innlegget Link to post
arkmarin Svart 12.September.2005 Del på Facebook Svart 12.September.2005 Ha de så nær dynamoen som mulig, for minst mulig spenningstap for lading. La de gjerne stå lavt i båten, nær bunnen, men tenk på lufting. Under lading produseres knallgass som må luftes ut. Arne Sitér dette innlegget Arnehttp://www.arkmarin.no/ Link to post
OT-flyktning Svart 12.September.2005 Del på Facebook Svart 12.September.2005 Har du senseledning fra regulator til forbruksbatteriene og lader i hovedsak forbruksbatteriene så er avstand - tilstrekkelig med ledningstverrsnitt forutsatt - ikke SÅÅÅ viktig. Da er det viktigere med kort avstand til kresne forbrukere, fordi DER finnes det ingen løsning med senseledning, bare store tverrsnitt. Startbatteriet burde jo stå så nært som mulig til motoren. Dette med luftingen er jo nevnt, men jeg tror dette er ofte noe misforstått: ved alle batterieksplosjoner jeg her hørt om, er det batteriet som eksploderer, dvs den gassen som er lukket inn i batteriet. Da hjelpe det lite at batteriet som sådan står på et godt luftet sted... (Men jeg er gjerne villig å lære noe nytt der også Har ikke hørt om så veldig mange batterieksplosjoner) Og til slutt: normalt burde batteriene plasseres lavt i båten. Sitér dette innlegget Link to post
Anabelle Svart 12.September.2005 Emnestarter Del på Facebook Svart 12.September.2005 Tenker å holde de bort fra kabinen hvertfall, på bakgrunn av at denne gassen dannes. Sikkert ikke sunn å sove i. (om man ligger i havn og lader...) Foreløpig plan er å sette de under dørken, i nærheten av motoren, men adskilt med støymatter osv så de ikke blir så varme. Takker for svar så langt Sitér dette innlegget MS-Anabelle III - Ramin 785 med Steyr maskin - Hjemmehavn i Tønsberg - visitaustria.no Link to post
Skipper Worse Svart 12.September.2005 Del på Facebook Svart 12.September.2005 Tenk litt på vektfordeling også. Dersom du flytter batteriene sideveis, risikerer du å få en lett statisk slagside. Ganske irriterende. BTDT; etter at jeg flyttet rundt på batteriene i Nidelv 24'en jeg hadde for mange år siden, hade hun alltid litt slagside til SB. Det ble ganske irriterende til slutt. Sitér dette innlegget I've always been crazy, it has kept me from going insane. www.baatjuss.no | www.judiciumblawg.no Link to post
Ludde30 Svart 12.September.2005 Del på Facebook Svart 12.September.2005 Nei dette med batterieksplosjoner høres noe overdramatisert ut. Tenk på alle de batteriene som hver dag lades når båter, biler og andre farkoster er i bruk. Hadde det vært overhengende fare for slike eksplosjoner, er jeg skikker på at en annen teknologi hadde blitt funnet opp for svært så lenge siden. At det er fornuftig å ha batteriene plassert lavt i båten er jeg derimot enig i. Da ligger de mer stabilt. Også en fordel, som Worse påpeker, å sentrere dem, for å unngå kronisk slagside. De veier tross alt en del kilo. Sitér dette innlegget If you think you kan walk on water then you will sink very quickly Link to post
Ketil M Svart 12.September.2005 Del på Facebook Svart 12.September.2005 Tror nok det meste er forklart: - Nærmest mulig startmotor/lader med tilstrekkkelig kabling. - God ventilasjon Ketil.. Sitér dette innlegget Link to post
TMe Svart 13.September.2005 Del på Facebook Svart 13.September.2005 Plassering i motorrommet er ikke optimalt da batteriene ikke liker varme. Batteriene bør stå i syrebestandig kasse for å samle opp ev. syresøl. Batteriene skal være fastspent. Lufting en fordel, men ordnes lett med slangeutlufting eller bruk av tette batterier. Nærhet til dynamo og store forbrukere må tilstrebes. Bør minimum ha lokk over +poler for å hindre utilsiktet kortslutning. Bør plasseres lett tilgjenglig for vedlikehold. Bør plasseres slik at ryggen ikke ødelegges ved inn/ut-montering. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.