K. Hauge Startet 5.September.2019 Link til dette innlegget Startet 5.September.2019 Jeg har en varmeveksler på en Volvo Penta Tamd 40 b som jeg mistenker har lekkasje mellom sjøvann og ferskvann. Kan jeg trykkteste selv, og i tilfelle hvordan? Sitér dette innlegget Link to post
Guest Svart 5.September.2019 Link til dette innlegget Svart 5.September.2019 Skru den av, ta av lokket, fyll med ferskvann, tett den og blås inn luft med kompressoren og se om det bobler i noen av rørene Hvis det gjør det, kan du bytte røret hvis du er rå til å lodde, eller ta en quickfix, en liten plugg i den ene enden og fyll røret med tinn eĺler noe så enkelt som epoxy Sitér dette innlegget Link to post
Gudrun Svart 5.September.2019 Link til dette innlegget Svart 5.September.2019 (redigert) Eller gjøre det helt enkelt: Start motoren og la gå på tomgang. Ta av påfyllingslokket på ekspansjonstanken. Har du lekkasje vil væskenivået stige for tilslutt renne over. Tar normalt bare et minutt eller kanskje to før du ser resultatet.. Kan og se om du har normal farge på kjølevæsken eller den er tynnet ut. Trenger ikke noe verktøy til jobben. Noen av de vi fant med lekkasje var av ved disse "veggene" som støttet rørene. Redigert 5.September.2019 av Gudrun (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
K. Hauge Svart 5.September.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 5.September.2019 Takk for raskt svar. Til Eika: Mener du lokket på radiatoren, eller mener du lokket framme på varmeveksleren? Sitér dette innlegget Link to post
Guest Svart 5.September.2019 Link til dette innlegget Svart 5.September.2019 Dette, sett den på høykant og fyll den med vann, så frem med kompressoren Sitér dette innlegget Link to post
K. Hauge Svart 5.September.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 5.September.2019 Noen spørsmål: Skal jeg tette rundt lokket til ferskvannet og blåse inn luft der? Eller skal jeg blåse luft inn i hvert av kobberrørene? Sitér dette innlegget Link to post
Guest Svart 5.September.2019 Link til dette innlegget Svart 5.September.2019 (redigert) Du fyller ferskvann i saltvannsdelen og blåser luft inn i ferskvannsdelen, hvis det da bibler i ett eller flere av rørene, så vet du hvilke som må byttes/tettes Hvis det bobler i 1rør, så må du kansje proppe det igjen med en finger eller en propp, for at det skal begynne og boble i andre rør Redigert 5.September.2019 av Guest (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
K. Hauge Svart 5.September.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 5.September.2019 Takk for gode svar. Sitér dette innlegget Link to post
Guest Svart 5.September.2019 Link til dette innlegget Svart 5.September.2019 (redigert) Hvis den lekker i overgangen imellom plate og rør, så puss det, kjøp masse tinn og en propanbrenner, så fyller du bare på rundt rørene Hvis boblene kommer ut av røret, så er det selve røret som er kaputt Hvis det begynner og boble i flere rør samtidigt, så kan det være en overgang fra rør til plate på motsatt side veksleren Redigert 5.September.2019 av Guest (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
K. Hauge Svart 5.September.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 5.September.2019 Hvort stort lufttrykk må jeg ha i ferskvannsbeholderen? Sitér dette innlegget Link to post
Guest Svart 5.September.2019 Link til dette innlegget Svart 5.September.2019 Det har vi tatt på feelingen, blåser bare med en blåsepistol fra biltema Sitér dette innlegget Link to post
K. Hauge Svart 6.September.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 6.September.2019 Fins der andre muligheter for at tanken med kjøleveske fylles, og veska presses ut av påfyllingslokket? Sitér dette innlegget Link to post
K. Hauge Svart 6.September.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 6.September.2019 Kan en evt. lekkasje mellom saltvann og ferskvann komme rundt den o-ringen som ligger i bakkant av den runde innsatsen? Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.