Jump to content

Hvordan fjerne gul fargen over vannlinjen.

snekkefmc2

Recommended Posts

Denne fungerer heftig på min båt som ligger i brakkvann.

https://www.biltema.no/batutstyr/batpleie/skrogpleie/rengjoringsmiddel/vattenlinjerengoring-2000034401

BRUK vernebriller, gummihansker og ha på deg langbukser.  Påfør med svamp, og roooolige bevegelser. Ikke risikere sprut. 

La virke 5 minutter. Kanskje røre litt med svampen. Så skyll av. Bruk vannslange og ikke sprut hardt. 

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Guest Avmønstret#

Min oppskrift for kritthvitt skrog på under timen, 39 fots seilbåt. 

Saltsyre fra jernvaren/byggevaren. Klut, oljejakke, tykke gummihansker og tape skaftene på de på utsiden av ermene til oljejakka. Vernebriller. 

Går fra baug til akter og vasker hele skroget for hånd med ren saltsyre. Vasker sånn ca til midten så spyler jeg, begynner med spylinga der jeg begynte med saltsyra. 

Ikke noe poeng å gnikke, det er ren kjemi som fjerner gulninga. 

Om noen felt er skjoldete, gjenta i det området. 

----

Spyle ned, la det tørke eller tørk det for hånd, polering. 

Komodo skrev 6 minutter siden:

Ingenting. Men det billigste er nok å kjøpe saltsyre i en fargehandel. En kanne holder resten av livet :smiley:

Så dyrt er det jo ikke....

Og surre med saltsyre er ikke for hvermansen...

Samt at gevinsten går vel opp i verneutstyr...??

Kjøpte en liter 30% Kemetyl saltsyre for 139,- hos Coop OBS Bygg for 5-6 år siden. Brukt hvert år, men likevel mye igjen på kanna. Brukt til både hviting av gelcoat og til å fjerne rur på moderskipet og jolla med jevne mellomrom. Verneutstyret kan i tillegg brukes til andre jobber? Jeg bruker vernebriller og til dels hansker ved jobbing med andre kjemikalier også , + ved bruk av vinkelsliper og saging med sirkelsag er det også en fordel å verne øyene.

Guest Avmønstret#
Hakkannen skrev for 7 timer siden:

Kjøpte en liter 30% Kemetyl saltsyre for 139,- hos Coop OBS Bygg for 5-6 år siden. Brukt hvert år, men likevel mye igjen på kanna. Brukt til både hviting av gelcoat og til å fjerne rur på moderskipet og jolla med jevne mellomrom. Verneutstyret kan i tillegg brukes til andre jobber? Jeg bruker vernebriller og til dels hansker ved jobbing med andre kjemikalier også , + ved bruk av vinkelsliper og saging med sirkelsag er det også en fordel å verne øyene.

Saltsyre er en god "universalsyre". 

Fungerer også til fjerning av overflaterust og rustflekker på gelcoat.

Mouche skrev for 10 timer siden:

Lurer av og til på om folk her gidder å sjekke hva alle disse superproduktene inneholder som virkemiddel?

For så vidt et aktuelt spørsmål, men en flaske fra Biltema koster vel 50-lappen og holder flere sesonger til en mindre båt. Så noen økonomisk ruin er det ikke akkurat om man kjøper ferdigblandet. Ser heller ikke noe behov for sterkere blanding.

Joda, enig med deg i det, men når man leser den ene anbefalingen etter den andre mht hvor flott de forskjellige produktene/merkene fungerer så er de alle sammen bare en dyr(ere) innpakning av en syre hvilket vel var mitt poeng. Og en million her og en million der blir det jo som bekjent penger av?

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Kom med tips og hvor man kan kjøpe syre da oghva det koster Muche!! i steden for å klage på alle som kjøper ferdiglaga rengjøringsstoff!

Hempel rengjøringspulverman blande rut i vann har jeg i hvertfal 3 år! boksen koster 179. da blir det 60kr i året som går til vannlinjerens..muligens det varte i 4 år også! husker ikke helt. Med dette stoffet har jeg selv kontroll på hvor sterkt det skal være. For min del er dette så billig å bra at jeg synes det er helt innafor å bruke det.. krukka står nå i hylla i naustet og er der når jeg trenger det. bare åblande ut i vann!

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

-morten- skrev 1 minutt siden:

Kom med tips og hvor man kan kjøpe syre da oghva det koster Muche!!

Jeg er ikke Mouche, men jeg kommer med et tips uansett :giggle:

Jeg kjøpte ei stor kanne (fem liter) hos Kjøstelsen i Fredrikstad (lokal fargerikeforhandler). Den kostet noen kroner, men er så konsentrert og effektiv at de fleste vil klare seg med ei slik kanne resten av livet. 

Her har du den:

https://megaflis.no/saltsyre-30-kemetyl-5-liter.html?gclid=CjwKCAjw8NfrBRA7EiwAfiVJpVsQ9Jv4NfBniu3ZAaSzlQ_uU8fw0bl75r6K_KbzOQBQ0LWC9d8VaBoCxTgQAvD_BwE 

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...