Jump to content

Erfaringer med å føre eksos med i sjøen

tacan

Recommended Posts

Det hjelper i liten grad på ditt problem. Er nok bedre å forlenge og få eksosen spyttet ut lengre bak og ut på siden så den i mindre grad blir med i dragsuget bak båten, eventuelt mer ut på siden av båten så noe blåses utenfor det som trekkes inn i dragsuget. Er en del gamle tråder om din problemstilling her på forumet 

(eksosen hos meg er ledet ned i vannet)

nordan family 27 skrev 1 time siden:

Det hjelper i liten grad på ditt problem. Er nok bedre å forlenge og få eksosen spyttet ut lengre bak og ut på siden så den i mindre grad blir med i dragsuget bak båten, eventuelt mer ut på siden av båten så noe blåses utenfor det som trekkes inn i dragsuget. Er en del gamle tråder om din problemstilling her på forumet 

(eksosen hos meg er ledet ned i vannet)

Takk for info, ja det blir vel å legge eksosen slik du beskriver det. Har lest de gamle trådene som har gitt meg noen tips, men de handler mest om raskere båter med badeplattform.

Jeg har sett en del snekker som har en eksosslange fra utløpet på eksosen bak akter og helt akter til badestigen. Sikkert grunnet det du sier. Det er i alle fall enkelt og billig å teste. Spesielt hvis du har slik eksosutløp som stikker ut 2 cm, så du kan få festet en slik eksosslange med slangeklemme.

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Grand Banks jr skrev 16 minutter siden:

Jeg har sett en del snekker som har en eksosslange fra utløpet på eksosen bak akter og helt akter til badestigen. Sikkert grunnet det du sier. Det er i alle fall enkelt og billig å teste. Spesielt hvis du har slik eksosutløp som stikker ut 2 cm, så du kan få festet en slik eksosslange med slangeklemme.

Bra tips, burde vel finne noen passende slanger på hydroscand eller tess.

Hvis du forlenger, så prøv å la enden ikke peke rett bakover, men skrått ut til siden så du kanskje får blåst litt av eksosen så langt ut til siden at det kommer utenfor dragsuget.

På forrige båten min var det forlenger med en dreneringsslange i plast fra maxbo eller lignende. Den lå imidlertid i vannskorpa med god kjøling. Og en eksosklaff i enden. Men klaffen «hindrer» kanskje utblåsingen noe. 

I tråden til SoBo om Prinsessen så lager har jo egne eksosstøvler ned i vannet i glassfiber hvis du velger å utforske det alternativet videre og trenger inspirasjon

Jeg hadde tidligere en Agder840 der jeg forlenget eksos på skrå bakover. Det hadde noe effekt med fikk fremdeles noe eksos inn.

På min Scand Baltic der Eksos kommer ut under vann opplever jeg også at jeg drar inn eksos under fart.

Jeg tror det eneste som hjelper er å få eksos ut i skrogsiden der eksos blir dratt ordentlig med.

Har egentlig samme problemet hvis vind kommer inn akter og kalesje er av, har vært eksperimentert litt med rør forlengelse og en rør ende med vinkel som pekte ned mot sjø funka vel kanskje best ( som vist i grønt) 

Men det ble så stygt så måtte bare ta det vekk, kjører uansett kun med kalesje for tiden

3271F6FF-6ED9-4378-BA57-EF5DE9B8AE7D.jpeg

Furuholmen & Scheen 1962 , Tornado 540 rib 2002

Skipsvrak i norge på google.     Furuholmen28.com

Var litt rask med bilde over, min ligner veldig men min har endel huller i nedre del som fyller seg med rue så jeg må til med skrujern et par ganger i året.

og så er den under plattformen  rett under  der ankret ligger.

Vannplask blir det når bølgene  slår inn under plattformen  under land ellers er eksosen  lydsvak.

1065431271_stvel.JPG.1c106c5a78f03521c75e33132491c1d3.JPG

Redigert av Roger jo (see edit history)

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Jeg fikk flyttet eksosutslippet fra under vannlinjen til 20cm over vannlinjen. Jeg merker ingen forskjell på eksos inn i cockpit. Jeg fikk det ved enkelte vindretninger tidligere, og jeg får det med de samme vindretningene nå.

Jeg hører en liten forskjell på lyden. Før var det mer "splisj splosj"-lyd som ikke er der nå, lyden er blitt litt rundere.

Det er jo ikke slik at eksosen blir borte dersom man har eksosutslippet under vannlinjen.

Midtpinne skrev 1 time siden:

Jeg fikk flyttet eksosutslippet fra under vannlinjen til 20cm over vannlinjen. Jeg merker ingen forskjell på eksos inn i cockpit. Jeg fikk det ved enkelte vindretninger tidligere, og jeg får det med de samme vindretningene nå.

Jeg hører en liten forskjell på lyden. Før var det mer "splisj splosj"-lyd som ikke er der nå, lyden er blitt litt rundere.

Det er jo ikke slik at eksosen blir borte dersom man har eksosutslippet under vannlinjen.

Takk for at du deler dine erfaringer.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...