tacan Startet 5.September.2019 Del på Facebook Startet 5.September.2019 Har problemer med at eksos kommer inn i båten. Slik det er nå så stikker eksosrøret ut ca 2 cm babord akter. Er det noen her inne som har gode erfaringer med å føre eksosen ned i sjøen? eller er det bare noe jeg må leve med. Kan nevne at båten er snekke som går med lavt turtall (1100 rpm) og lav fart 7 kn. Sitér dette innlegget Link to post
nordan family 27 Svart 5.September.2019 Del på Facebook Svart 5.September.2019 Det hjelper i liten grad på ditt problem. Er nok bedre å forlenge og få eksosen spyttet ut lengre bak og ut på siden så den i mindre grad blir med i dragsuget bak båten, eventuelt mer ut på siden av båten så noe blåses utenfor det som trekkes inn i dragsuget. Er en del gamle tråder om din problemstilling her på forumet (eksosen hos meg er ledet ned i vannet) Sitér dette innlegget Link to post
tacan Svart 5.September.2019 Emnestarter Del på Facebook Svart 5.September.2019 nordan family 27 skrev 1 time siden: Det hjelper i liten grad på ditt problem. Er nok bedre å forlenge og få eksosen spyttet ut lengre bak og ut på siden så den i mindre grad blir med i dragsuget bak båten, eventuelt mer ut på siden av båten så noe blåses utenfor det som trekkes inn i dragsuget. Er en del gamle tråder om din problemstilling her på forumet (eksosen hos meg er ledet ned i vannet) Takk for info, ja det blir vel å legge eksosen slik du beskriver det. Har lest de gamle trådene som har gitt meg noen tips, men de handler mest om raskere båter med badeplattform. Sitér dette innlegget Link to post
Grand Banks jr Svart 5.September.2019 Del på Facebook Svart 5.September.2019 Jeg har sett en del snekker som har en eksosslange fra utløpet på eksosen bak akter og helt akter til badestigen. Sikkert grunnet det du sier. Det er i alle fall enkelt og billig å teste. Spesielt hvis du har slik eksosutløp som stikker ut 2 cm, så du kan få festet en slik eksosslange med slangeklemme. Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
tacan Svart 5.September.2019 Emnestarter Del på Facebook Svart 5.September.2019 Grand Banks jr skrev 16 minutter siden: Jeg har sett en del snekker som har en eksosslange fra utløpet på eksosen bak akter og helt akter til badestigen. Sikkert grunnet det du sier. Det er i alle fall enkelt og billig å teste. Spesielt hvis du har slik eksosutløp som stikker ut 2 cm, så du kan få festet en slik eksosslange med slangeklemme. Bra tips, burde vel finne noen passende slanger på hydroscand eller tess. Sitér dette innlegget Link to post
Grand Banks jr Svart 6.September.2019 Del på Facebook Svart 6.September.2019 Er det forresten våt eksos? Altså at det kommer kjølevann ut der? Der er jo viktig ved bruk av slange at den får kjøling. ? Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
nordan family 27 Svart 6.September.2019 Del på Facebook Svart 6.September.2019 Hvis du forlenger, så prøv å la enden ikke peke rett bakover, men skrått ut til siden så du kanskje får blåst litt av eksosen så langt ut til siden at det kommer utenfor dragsuget. På forrige båten min var det forlenger med en dreneringsslange i plast fra maxbo eller lignende. Den lå imidlertid i vannskorpa med god kjøling. Og en eksosklaff i enden. Men klaffen «hindrer» kanskje utblåsingen noe. I tråden til SoBo om Prinsessen så lager har jo egne eksosstøvler ned i vannet i glassfiber hvis du velger å utforske det alternativet videre og trenger inspirasjon Sitér dette innlegget Link to post
Moon72 Svart 6.September.2019 Del på Facebook Svart 6.September.2019 Jeg hadde tidligere en Agder840 der jeg forlenget eksos på skrå bakover. Det hadde noe effekt med fikk fremdeles noe eksos inn. På min Scand Baltic der Eksos kommer ut under vann opplever jeg også at jeg drar inn eksos under fart. Jeg tror det eneste som hjelper er å få eksos ut i skrogsiden der eksos blir dratt ordentlig med. Sitér dette innlegget Link to post
tacan Svart 6.September.2019 Emnestarter Del på Facebook Svart 6.September.2019 Grand Banks jr skrev for 3 timer siden: Er det forresten våt eksos? Altså at det kommer kjølevann ut der? Der er jo viktig ved bruk av slange at den får kjøling. ? Ja det er våt eksos. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 6.September.2019 Del på Facebook Svart 6.September.2019 (redigert) Hulda har to eksosrør som stikker cs. 30 cm ut fra akterskipet. Det er tilstrekkelig for oss. Aldri lukt inn over hekken. Langsom båt, 6 knop for motor, vanligvis. Redigert 6.September.2019 av Hulda (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
tacan Svart 6.September.2019 Emnestarter Del på Facebook Svart 6.September.2019 (redigert) Hulda skrev 1 time siden: Hulda har to eksosrør som stikker cs. 30 cm ut fra akterskipet. Det er tilstrekkelig for oss. Aldri lukt inn over hekken. Langsom båt, 6 knop for motor, vanligvis. Takk til alle med gode forslag. Se der ja, hvor mange cm vil du anta eksosen er over vannflaten? Redigert 6.September.2019 av tacan (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 6.September.2019 Del på Facebook Svart 6.September.2019 Når båten ligger stille, 30 cm. Ved 6 knop ligger bunnen av rørene i vannspeilet. 8 knop, dykker de under. Sitér dette innlegget Link to post
tacan Svart 6.September.2019 Emnestarter Del på Facebook Svart 6.September.2019 Hulda skrev 14 minutter siden: Når båten ligger stille, 30 cm. Ved 6 knop ligger bunnen av rørene i vannspeilet. 8 knop, dykker de under. Sitér dette innlegget Link to post
Furu Svart 6.September.2019 Del på Facebook Svart 6.September.2019 Har egentlig samme problemet hvis vind kommer inn akter og kalesje er av, har vært eksperimentert litt med rør forlengelse og en rør ende med vinkel som pekte ned mot sjø funka vel kanskje best ( som vist i grønt) Men det ble så stygt så måtte bare ta det vekk, kjører uansett kun med kalesje for tiden Sitér dette innlegget Furuholmen & Scheen 1962 , Tornado 540 rib 2002 Skipsvrak i norge på google. Furuholmen28.com Link to post
Roger jo Svart 6.September.2019 Del på Facebook Svart 6.September.2019 har bra erfaring med denne Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
nordan family 27 Svart 6.September.2019 Del på Facebook Svart 6.September.2019 Jeg har slike. Eksosen blir like herlig med i dragsuget bak båten er min erfaring. Mine er montert langt ut på hver side av hekken - rett hekk og ikke snekke-form. Sitér dette innlegget Link to post
ebonita Svart 6.September.2019 Del på Facebook Svart 6.September.2019 Såvitt jag märker så medför sådana 'stövlar' dock mycket oljud av vattenplask när båten ligger vid brygga. Sitér dette innlegget Link to post
nordan family 27 Svart 6.September.2019 Del på Facebook Svart 6.September.2019 Synes det er bedre enn eksoslyden...... Sitér dette innlegget Link to post
Roger jo Svart 6.September.2019 Del på Facebook Svart 6.September.2019 (redigert) Var litt rask med bilde over, min ligner veldig men min har endel huller i nedre del som fyller seg med rue så jeg må til med skrujern et par ganger i året. og så er den under plattformen rett under der ankret ligger. Vannplask blir det når bølgene slår inn under plattformen under land ellers er eksosen lydsvak. Redigert 6.September.2019 av Roger jo (see edit history) Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Lazyjack Svart 6.September.2019 Del på Facebook Svart 6.September.2019 Hulda skrev for 10 timer siden: Hulda har to eksosrør som stikker cs. 30 cm ut fra akterskipet. Det er tilstrekkelig for oss. Aldri lukt inn over hekken. Langsom båt, 6 knop for motor, vanligvis. Norges eneste rånerseilbåt??? Sitér dette innlegget Link to post
Midtpinne Svart 6.September.2019 Del på Facebook Svart 6.September.2019 Jeg fikk flyttet eksosutslippet fra under vannlinjen til 20cm over vannlinjen. Jeg merker ingen forskjell på eksos inn i cockpit. Jeg fikk det ved enkelte vindretninger tidligere, og jeg får det med de samme vindretningene nå. Jeg hører en liten forskjell på lyden. Før var det mer "splisj splosj"-lyd som ikke er der nå, lyden er blitt litt rundere. Det er jo ikke slik at eksosen blir borte dersom man har eksosutslippet under vannlinjen. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 6.September.2019 Del på Facebook Svart 6.September.2019 Lazyjack skrev 22 minutter siden: Norges eneste rånerseilbåt??? Som min amerikanerinfiserte sønn uttrykte, det er mange som betaler ekstra for den låta. Etter 8 timer er dagsdosen fylt opp for mitt vedkommende. Til mandag morgen setter vi ut på nye eventyr. Sommerseilas Sitér dette innlegget Link to post
tacan Svart 6.September.2019 Emnestarter Del på Facebook Svart 6.September.2019 Midtpinne skrev 1 time siden: Jeg fikk flyttet eksosutslippet fra under vannlinjen til 20cm over vannlinjen. Jeg merker ingen forskjell på eksos inn i cockpit. Jeg fikk det ved enkelte vindretninger tidligere, og jeg får det med de samme vindretningene nå. Jeg hører en liten forskjell på lyden. Før var det mer "splisj splosj"-lyd som ikke er der nå, lyden er blitt litt rundere. Det er jo ikke slik at eksosen blir borte dersom man har eksosutslippet under vannlinjen. Takk for at du deler dine erfaringer. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.