Jump to content

Sjekkpunkter på en VP D4 2012 før kjøp?


DR_Nelson

Recommended Posts

Hei!

 

- Først og fremst bør du kikke på endelokkene på varmeveksler. På D4 serien er det lett for at kjølekanaler i veksler gror igjen av saltutfelling/kalk. VP anbefaler rens av sjøvannskretsen hvert 5 år. Symptomene er hvite salt-utfellinger rundt endelokkene, med påfølgende lekkasje som drypper på dynamo og motorlabb. Sjekk om det er hvitt "pulver" rundt disse, og andre steder på motoren..

 

- Jeg ville også løftet båten for sjekk / tapping av en skvett drevolje og kontrollert for vann før et kjøp.

- Servicehistorikk: er sjøvannskretsen renset de siste år? Den er over 5 år gammel....

 

Tidligere versjoner av D4 hadde en del "barnesykdommer" og en del anbefalte utbedringer på motor og drev. Jeg hadde en 2007 modell der mye måtte byttes underveis, og preventivt. Tror det meste av dette er fikset på 2012 og nyere.

 

Jeg kan jo nevne noen av de problematiske tingene fra 07 D4 serien.

 

Stramme og løpehjul var i plast på begge reimer, ble byttet og bør være i stål.

Sjøvnannslokk i svart plast lakk, måtte byttes til blankt gjennomsiktig.

Gear/Gasswire: Wire med rød strømpe skulle byttes til ny type i sort. 

Drev: Problematiske styreslanger som lekker, samme med trimslanger, byttet alle til ny type, men de nye var heller ikke problemfrie....

Høne, øl og hornmusikk!

Link to post
Share on other sites

2012 så er vel eksosbend ny type... Som over, se etter saltutslag, og ev rust. PS! Noe rust vil det alltid være, så litt rust på labbene er f.eks ingen god grunn til å droppe et kjøp. om kjølekretsen har vært oppe og renset så er det en fordel, men ikke et must på 2012mod. Mener VP anbefaler full rens(og det er vel åpning) hvert 5år, men mange drøyer dette lenger...

 

Se etter rester av vannlinje i motorrommet og på motor. En indikasjon på at det har stått vann over tid, hvor høyt ev... 

 

Men eieren er vel viktigst, vet han ikke hva CRC er, og har satt bort alt til «fagfolk», så ville jeg vært skeptisk...

 

 

Link to post
Share on other sites

Få tatt en utskrift med Vodia av ECU og se etter om det har vært oppdatert programvare til noe som ikke kan dokumenteres kommet fra Volvo (tuning). Styr langt unna om motor har vært / er tunet.

 

Ellers vanlig generell tilstand, oljeforbruk, lekkasjer etc. og be om å få fremlagt servicehictorikken til motoren.

Link to post
Share on other sites

Skulle jeg kjøpt bruktbåt med moderne motor så ville jeg ha forlangt utskrift/diagnostikk    Det får man jo ut på min eldre Merc også!

ved kjøp av inenbordsmotor tror jeg jeg ville tatt med meg en motormann med erfaring med aktuell motor på prøveturen!

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Link to post
Share on other sites

Trådstarter skriver ikke noe om det er snakk om en drevinstalasjon eller fast aksel. Flesteparten av innspillene som har fremkommet så langt gjelder eventuelt drev, ikke selve motoren. 

 

Dette er en nesten ny motor, antakelig med begrenset timetall? Jeg ville lagt vekt på servicehistorikk, gjerne supplert med vodia. Men like så viktig er tidligere eier(e)s bruksmønster. Har han/de praktisert bånn gass rett ut fra havn uten å varmkjøre motoren først ville jeg styrt unna uansett. 

 

Om motoren har fast aksling sjekk at akslingen ikke roterer når giret står i fri (med motoren i gang). Utvendig inspeksjon av motoren samt sjekk av alle vesker (tilstand, mengde og siste byttedato) er en selvfølge uansett hvilken motor man pønsker på å kjøpe. 

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post
Share on other sites

Hei igjen. 

Vært på tur og sett/prøvd båten, har derfor ikke vært her inne. 

Jo, det gjelder drev. Båt, motor og drev er fra 2012.

Tipsene dere gav hjalp meg godt, og jeg krevde kaldstart av motor, og sjekket om eier gav gass før motor var på 85 grader. Noen han ikke gjorde. 

Motor startet godt uten ulyd, sjøvannsfilteret var krystallklart og eksosbendet så ut som ny type ja. 

Når båten ble satt i gir, kom det et godt «klunk» som tyder på at knutebelgen (heter det det?) er i orden. Litt susing fra turbo ved gasspådrag og:) 

Han hadde service på drev og motor i fjor med kvitteringer, samt ny girvaier. 

Så alt i alt, ble det kjøp. Ingen rust på motor eller olje under motor, men litt bruksskader på selve innredning, men nå er jo jeg en petimeter til de grader og. 

Tusen takk for tips!

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...