gixen Startet 6.September.2019 Link til dette innlegget Startet 6.September.2019 Hei! Hentetur for nyebåten er under planlegging, og dermed er det vel obligatorisk med hentetråd :) Foreløpig avgang er satt til Torsdag 12.09. Vi overtar da båten på kvelden om flyet er i rute og vil fylle tanken før vi starter på turen sørover. Hvor tanker man EN590 i Ålesund? Vi planlegger første etappe ned til Sandshamn eller Kvamsøy allerede torsdagskveld, slik at vi ligger klar til å runde Stadt når det kommer en åpning. Hvilken av disse har best fasiliteter om vi må ligge en dag eller to? Andre etappe vil vi ta på en dag om alt klaffer. Det er vel meldt 12-15 m/s fra sør, sør-vest på fredagen. Vi er forberedt på å måtte stampe litt, men det er kanskje i overkant av det vi burde prøve på. Viden roer seg utover helgen, så foreløpig tenker vi at det blir tur. Været bestemmer, og vi utsetter om vi må :) Sitér dette innlegget Link to post
Eureka Svart 6.September.2019 Link til dette innlegget Svart 6.September.2019 Du fyller på Bunker Oil Nørvevika, Hessa, eller i Brosundet. Finner de på nettet. Hvor ligger båten. Sitér dette innlegget Link to post
gixen Svart 6.September.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 6.September.2019 (redigert) Båten ligger i Langevåg. Redigert 6.September.2019 av gixen Langevåg, ikke Langesund (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
nie Svart 6.September.2019 Link til dette innlegget Svart 6.September.2019 gixen skrev 3 minutter siden: Båten ligger i Langesund. ..eller Langevåg kanskje? Sitér dette innlegget Link to post
gixen Svart 6.September.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 6.September.2019 Uff, ja, det stemmer :) Sitér dette innlegget Link to post
nie Svart 6.September.2019 Link til dette innlegget Svart 6.September.2019 Slik værmeldingen er, ville jeg ha avventet å kjøpe flybilletter. Det skal blåse kuling fra sørvest både onsdag, torsdag og fredag og da er ikke Stadhavet stedet du ønsker å være med ny og ukjent båt. Min "smertegrense" for å runde Stad med småbåt går ved 7 m/s. Er det meldt mer enn dette, så finner jeg heller på noe annet enn å kjøre båt rundt der. Men vi er alle forskjellige og jeg har jo sett at andres vurderinger av dette er helt annerledes :-) Sitér dette innlegget Link to post
-morten- Svart 6.September.2019 Link til dette innlegget Svart 6.September.2019 15sm SV over Stadt er tøft ja! I Trondheimsleia er det ihvertfal 2-2,5m bølger på 10sm SV! Har passert Stadt en del ganger med MTB. Ikke noe strekk jeg ville gått med småbåt i 10-15sm SV! Sitér dette innlegget Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv Link to post
LALUNA II Svart 6.September.2019 Link til dette innlegget Svart 6.September.2019 Gratulere med ny båt og alltid spennende med hentetråder Ha respekt for været og hør på de lokale i området for en trygg runding av stadtlandet Bilder er alltid velkommen og mulighet for å følge dere på marinetraffik er jo populært Sitér dette innlegget Ha en flott dag på sjøen med gode vennerLaluna II på Marinetraffic via I-AIS Link to post
-morten- Svart 6.September.2019 Link til dette innlegget Svart 6.September.2019 2 minutes ago, LALUNA II said: Gratulere med ny båt og alltid spennende med hentetråder Ha respekt for været og hør på de lokale i området for en trygg runding av stadtlandet Bilder er alltid velkommen og mulighet for å følge dere på marinetraffik er jo populært Godt råd!! i tillegg har jeg opplevd flere ganger ved Sørlig vindretning veldige fallvinder fra fjellene rundt om i områdene rundt Måløy.. veldig til vind og sjørokk! selv om ikke bølgehøyden var ekstrem Sitér dette innlegget Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv Link to post
gixen Svart 6.September.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 6.September.2019 nie skrev 29 minutter siden: Slik værmeldingen er, ville jeg ha avventet å kjøpe flybilletter. Det skal blåse kuling fra sørvest både onsdag, torsdag og fredag og da er ikke Stadhavet stedet du ønsker å være med ny og ukjent båt Flybiletter er kjøpt, men de er fleksible så vi kan flytte dem om vi må :) Ser at det ser litt skummelt ut nå, men vi får avvente litt og se før vi gar avgjørelsen:) LALUNA II skrev 8 minutter siden: Gratulere med ny båt og alltid spennende med hentetråder Ha respekt for været og hør på de lokale i området for en trygg runding av stadtlandet Bilder er alltid velkommen og mulighet for å følge dere på marinetraffik er jo populært Takk for det! Det blir veldig spennende med ny båt. Det kommer nok både bilder og mAIS, vi får se hvor travel overfarten blir! Sitér dette innlegget Link to post
dacapo Svart 6.September.2019 Link til dette innlegget Svart 6.September.2019 (redigert) Vil anbefale deg å benytte Barenswatch https://www.barentswatch.no/bolgevarsel/stad/1 den vil gi deg et ganske riktig bilde av bølgehøyde og retning tre dager fremover. Vær oppmerksom på at p.g.a. bunnforholdene på Stad har stigende/fellende sjø mye å si (blir veldig rotete sjø) Jeg pleier å passe på å runde når det er ca sjøvending og strømmen er på det laveste. Spennende med hentetur - lykke til :) Redigert 6.September.2019 av dacapo (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Gullfisk Svart 6.September.2019 Link til dette innlegget Svart 6.September.2019 Gratulere med flott båt. Gøy å følge med på hentetur. Hentet selv båt Stavanger-Moss i fjor høst, og hadde en flott tur hjem, takket være riktig vær, og mye god hjelp og råd her. Følte nesten turen ble litt kort. Stor forskjell på å ha været imot, i forhold til med, i hvertfall. Sitér dette innlegget Link to post
gixen Svart 6.September.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 6.September.2019 Takker for gratulasjoner og tips! Barentswatch har jeg brukt mye ift. Å gå over Sletta. Gir som regel ganske bra varsel, ihvertfall nær opptil avgang. Hva med Windy-appen? Ser det er flere østpå som bruker denne. Sitér dette innlegget Link to post
bellen Svart 6.September.2019 Link til dette innlegget Svart 6.September.2019 gixen skrev for 10 timer siden: Vi planlegger første etappe ned til Sandshamn eller Kvamsøy allerede torsdagskveld, slik at vi ligger klar til å runde Stadt når det kommer en åpning. Hvilken av disse har best fasiliteter om vi må ligge en dag eller to? Jeg kan også anbefale Haugsholmen, rett sør for Kvamsøya. Der er det en gammel nedlagt soldeoljefabrikk og handelssted (også nedlagt). Det bor en kjekk fastboende der som har brukt mange timer på å pusse opp handelsstedet og det fremstår som et museum i dag, så om du spør fint når du møter på han, så viser han deg sikkert mer enn gjerne rundt. Det er ikke matbutikk på Haugsholmen, men en kort båttur til Kvamsøya eller på Klovningen på fastlandet, så har du gåavstand til butikk. Sitér dette innlegget Link to post
nie Svart 7.September.2019 Link til dette innlegget Svart 7.September.2019 gixen skrev for 11 timer siden: Takker for gratulasjoner og tips! Barentswatch har jeg brukt mye ift. Å gå over Sletta. Gir som regel ganske bra varsel, ihvertfall nær opptil avgang. Hva med Windy-appen? Ser det er flere østpå som bruker denne. Windy-appen gir god oversikt på vind men for bølgevarsel så liker jeg barentswatch best. Den har iallfall truffet godt med bølgevarslene ved Stad når jeg har hatt bruk for den. Ellers synes jeg at yr.no sitt værvarsel for Buholmen gir god informasjon om værforholdene helt ytterst på Stad Sitér dette innlegget Link to post
Eureka Svart 7.September.2019 Link til dette innlegget Svart 7.September.2019 Står du med beina i båten og er usikker på været, og ligger og venter på et lite værvindu, kan du like godt ligge å vente i Ålesund. Er bare ca 30 nm fra Ålesund og ut til begynnelsen på Stad om du går via Herøy, noe lenger, 45 nm, om du går indre via storfjorden etc. Og må du vente et par dager, er det bare å kose seg i området og bli kjent med båten. Venter du et par år, så kan du gå uten værforbehold. ? Sitér dette innlegget Link to post
LALUNA II Svart 7.September.2019 Link til dette innlegget Svart 7.September.2019 gixen skrev for 11 timer siden: Barentswatch har jeg brukt mye ift. Å gå over Sletta. Gir som regel ganske bra varsel, ihvertfall nær opptil avgang. Hva med Windy-appen? Windy er fin til å planlegge med da den viser været fremover men du må bruke den litt og bli vant med den den har noen settings i bunnen som kan endres og når jeg henter båter så velger jeg ALLTID det verste været jeg kan finne for det er bedre å få finere vær enn varslet Kombiner med baretswatch og andre .. og trykker du utefor den oppgitte ruten så får du frem noe mere info som strøm etc. som kan bety mye på enkelte steder Sitér dette innlegget Ha en flott dag på sjøen med gode vennerLaluna II på Marinetraffic via I-AIS Link to post
gixen Svart 10.September.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 10.September.2019 Status nå er at flybilletter blir flyttet til neste uke. Langtidsvarslene ser ikke så lystige ut heller, så det kan ta en stund dette. Heldigvis er det en medgjørlig selger som tar seg av båten mens vi venter på bedre vær? Sitér dette innlegget Link to post
nie Svart 11.September.2019 Link til dette innlegget Svart 11.September.2019 Sikkert lurt Var innom og kikket på meldingene i går og det ser vel ut for å være "Hurtigrutevær" rundt Stad iallfall over kommende helg :-) Sitér dette innlegget Link to post
gixen Svart 16.September.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.September.2019 Hei! Jeg mener det ser ut til å kunne bli bra forhold for kryssing av Stad på torsdag. Hva tror dere lokale? Barentswatch sier 2.5 meter signifikant og 5 meter maks bølgehøyde med 8-9 meter mellom onsdag morgen. Jeg tenker dette roer seg enda mer før torsdag morgen. Sitér dette innlegget Link to post
gixen Svart 16.September.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.September.2019 Se her ja, roer seg betraktelig! I tillegg ser det ut som sjøen kommer til å komme bakfra. Sitér dette innlegget Link to post
nie Svart 16.September.2019 Link til dette innlegget Svart 16.September.2019 (redigert) Det der ser jo lovende ut, ja. Det er et vindu fra tidlig onsdag til tidlig torsdag hvor vinden dreier fra nordvest til sørvest før vinden øker på igjen fra sør torsdag kveld. Mens den dreier, løyer vinden kraftig og det kan bli et fint vindu for å passere. Slik det ser ut nå, ville jeg ha kommet meg i posisjon i Fosnavåg eller Kvamsøya onsdag kveld og tatt sikte på å runde grytidlig torsdag morgen Men jeg ville ha fulgt godt med både på Windy og barentswatch de kommende dagene, for slike endringer har en tendens til å forskyve seg i begge retninger tidsmessig. Redigert 16.September.2019 av nie (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
LALUNA II Svart 16.September.2019 Link til dette innlegget Svart 16.September.2019 (redigert) Ser ut som en mulighet der nå ja onsdag og Torsdag ser rolige ut å være der på onsdag og vurdere muligens stikke rundt eller tidlig torsdag morgen sånn ville jeg gjort det været kan fort endre seg litte grann og så sitter en der igjen Tror du kan bestille flybiletter Redigert 16.September.2019 av LALUNA II (see edit history) Sitér dette innlegget Ha en flott dag på sjøen med gode vennerLaluna II på Marinetraffic via I-AIS Link to post
LALUNA II Svart 16.September.2019 Link til dette innlegget Svart 16.September.2019 Rask huskeliste Verktøy til å utføre dette + multimeter Husk rene tanker nye filter ...reservefilter reservereim til vannpumpe/dynamo kan være lurt .ny impeller ? gjort deg kjent med hvordan bytte Sitér dette innlegget Ha en flott dag på sjøen med gode vennerLaluna II på Marinetraffic via I-AIS Link to post
gixen Svart 16.September.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.September.2019 Må nok komme oss oppover på onsdag ja. Hadde egentlig tenkt å ta "midterste" alternativ som vises på Barentswatch, men det er kanskje ingen grunn for å ikke velge de innerste med de meldingene som er nå? Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.