Jump to content

Hentetur Viksund 360 Ålesund-Stord høsten 2019

gixen

Recommended Posts

LALUNA II skrev Just now:

Rask huskeliste
Verktøy til å utføre dette + multimeter
Husk rene tanker
nye filter
...reservefilter
reservereim til vannpumpe/dynamo kan være lurt .ny impeller ?
gjort deg kjent med hvordan bytte
:flag_bp:

Har bestilt og fått levert fulle sett med filter, impellere og reimer til begge maskinene. Ligger klar i båten. Tror vi er så forberedt som vi kan få blitt!

Akkurat det er ikke så nøye poenget er å slippe vinden ;-)
Gode dønninger er jo bare litt gøy men ikke med vindrufs på toppene

Tung sjø som henger igjen litt lenger fra land
Ondagskvelden ser det sånn ut sier de (værprofetene )på yr onsdag kl 2000

Lite strøm så i grunn bra melding
image.png.c2348c5962dd47eefb7def60b16c7054.png

Redigert av LALUNA II (see edit history)

Ha en flott dag på sjøen med gode venner

Laluna II på Marinetraffic via I-AIS

gixen skrev 35 minutter siden:

Må nok komme oss oppover på onsdag ja. 

Hadde egentlig tenkt å ta "midterste" alternativ som vises på Barentswatch, men det er kanskje ingen grunn for å ikke velge de innerste med de meldingene som er nå?

Jeg ville ha holdt fast på den midtre leia hvis jeg skulle gått.

Har gått den midtre på vestsiden av Bukketjuvane og den indre rett på utsiden av fyret på Buholmen.

Synes det er behagelig å ha litt avstand til land i tilfelle ett eller annet uforutsett skulle skje. 

Når vi gikk indre leia var det en god del kryssende bølger. Det gikk helt fint men  vi merket godt både når vi kom inn i området og når vi var ferdige med det :-)

Det ser ut for at dere får en N-NV bølgeretning og da ville jeg ha lagt meg på Kvamsøya onsdag kveld og startet derfra torsdag morgen og gått ut Vanylvsgapet.

Da slipper dere et eventuelt langt strekk med sidesjø mellom Fosnavåg og Stålet på nordspissen av Stad.

Skjermbilde.JPG

nie skrev 6 minutter siden:

Det ser ut for at dere får en N-NV bølgeretning og da ville jeg ha lagt meg på Kvamsøya onsdag kveld og startet derfra torsdag morgen og gått ut Vanylvsgapet.

Da slipper dere et eventuelt langt strekk med sidesjø mellom Fosnavåg og Stålet på nordspissen av Stad.

Skjermbilde.JPG

Der er jeg uenig...ville gått fra Fosnavåg.

Jeg har opplevd nordlig tung sjø inn Vannylvgapet, gjerne kombinert med ugunstig strøm...gir sinnsyk krapp sjø rett i mot....

Kanskje litt avhengig av hvor tung sjøen er, båttype og preferanser ellers.

Vi gikk nordover med nordlig sjø imot hele veien. Fra lysbøyen ved Gamla og til Bukketjuvane hadde vi dette midt imot og det gikk helt fint når vi senket farten til 13-14 knop. Ingen tegn til sjøsyke  hos noen. Stor aktivitet hos  begge matrosene med filming og snapchats. 

Men når vi rundet spissen og dreide østover fikk vi sjøen inn sideveis og bevegelsene i båten ble mer rullende.

Tidligere nevnte matroser ble veldig stille, bleik i ansiktet og vi har dessverre  ikke ett eneste bilde/film fra den delen av turen :-)

Men klart; hvis sjøen er veldig tung, kan jo dette være helt annerledes.

Vi hadde nok mer sjø av den typen som trådstarter kan forvente, og det ser ikke så ille ut.

Takk for alle tips!

Har ikke bestemt meg for hvor ferden går på første etappe, men det står mellom Sandshamn og Fosnavåg. Akkurat nå heller jeg mot Sandshamn fordi jeg da kan gå innaskjærs i Sulafjorden og Vartdalsfjorden. Plenty av tid til å gjøre meg kjent med båten på flat sjø :) Vi må bunkre både diesel og mat, så vi tar antakelig et stopp i Ålesund før ferden sørover starter.

Flybilletter er bestilt, og vi burde være i båten rundt 18. 

Å gå Rovdefjorden er absolutt å anbefale. Går du "utaskjærs" til Fosnavåg, så får du nok litt mer grapsevær og må hele tiden konsentrere deg om styring av båten. Går du Rovdefjorden, så vil du få en rolig tur og har bedre mulighet å bli kjent med båten i roligere omgivelser. Bunker Oil i Nørvevika har EN590 og er nok den billigste i området som tilbyr det. 

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...