gixen Svart 16.September.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.September.2019 LALUNA II skrev Just now: Rask huskeliste Verktøy til å utføre dette + multimeter Husk rene tanker nye filter ...reservefilter reservereim til vannpumpe/dynamo kan være lurt .ny impeller ? gjort deg kjent med hvordan bytte Har bestilt og fått levert fulle sett med filter, impellere og reimer til begge maskinene. Ligger klar i båten. Tror vi er så forberedt som vi kan få blitt! Sitér dette innlegget Link to post
LALUNA II Svart 16.September.2019 Link til dette innlegget Svart 16.September.2019 (redigert) Akkurat det er ikke så nøye poenget er å slippe vinden ;-) Gode dønninger er jo bare litt gøy men ikke med vindrufs på toppene Tung sjø som henger igjen litt lenger fra land Ondagskvelden ser det sånn ut sier de (værprofetene )på yr onsdag kl 2000 Lite strøm så i grunn bra melding Redigert 16.September.2019 av LALUNA II (see edit history) Sitér dette innlegget Ha en flott dag på sjøen med gode vennerLaluna II på Marinetraffic via I-AIS Link to post
LALUNA II Svart 16.September.2019 Link til dette innlegget Svart 16.September.2019 (redigert) Kan tyde på noe gammelsjø når en ser kryssende bølger her så er nok en fordel å gå utenfor der kan fort bli litt rotete i 2 meter sjø på kryss fremdeles onsdag kveld på bildet Redigert 16.September.2019 av LALUNA II (see edit history) Sitér dette innlegget Ha en flott dag på sjøen med gode vennerLaluna II på Marinetraffic via I-AIS Link to post
nie Svart 16.September.2019 Link til dette innlegget Svart 16.September.2019 gixen skrev 35 minutter siden: Må nok komme oss oppover på onsdag ja. Hadde egentlig tenkt å ta "midterste" alternativ som vises på Barentswatch, men det er kanskje ingen grunn for å ikke velge de innerste med de meldingene som er nå? Jeg ville ha holdt fast på den midtre leia hvis jeg skulle gått. Har gått den midtre på vestsiden av Bukketjuvane og den indre rett på utsiden av fyret på Buholmen. Synes det er behagelig å ha litt avstand til land i tilfelle ett eller annet uforutsett skulle skje. Når vi gikk indre leia var det en god del kryssende bølger. Det gikk helt fint men vi merket godt både når vi kom inn i området og når vi var ferdige med det :-) Det ser ut for at dere får en N-NV bølgeretning og da ville jeg ha lagt meg på Kvamsøya onsdag kveld og startet derfra torsdag morgen og gått ut Vanylvsgapet. Da slipper dere et eventuelt langt strekk med sidesjø mellom Fosnavåg og Stålet på nordspissen av Stad. Sitér dette innlegget Link to post
Ida Marie III Svart 16.September.2019 Link til dette innlegget Svart 16.September.2019 nie skrev 6 minutter siden: Det ser ut for at dere får en N-NV bølgeretning og da ville jeg ha lagt meg på Kvamsøya onsdag kveld og startet derfra torsdag morgen og gått ut Vanylvsgapet. Da slipper dere et eventuelt langt strekk med sidesjø mellom Fosnavåg og Stålet på nordspissen av Stad. Der er jeg uenig...ville gått fra Fosnavåg. Jeg har opplevd nordlig tung sjø inn Vannylvgapet, gjerne kombinert med ugunstig strøm...gir sinnsyk krapp sjø rett i mot.... Sitér dette innlegget Link to post
nie Svart 16.September.2019 Link til dette innlegget Svart 16.September.2019 Kanskje litt avhengig av hvor tung sjøen er, båttype og preferanser ellers. Vi gikk nordover med nordlig sjø imot hele veien. Fra lysbøyen ved Gamla og til Bukketjuvane hadde vi dette midt imot og det gikk helt fint når vi senket farten til 13-14 knop. Ingen tegn til sjøsyke hos noen. Stor aktivitet hos begge matrosene med filming og snapchats. Men når vi rundet spissen og dreide østover fikk vi sjøen inn sideveis og bevegelsene i båten ble mer rullende. Tidligere nevnte matroser ble veldig stille, bleik i ansiktet og vi har dessverre ikke ett eneste bilde/film fra den delen av turen :-) Men klart; hvis sjøen er veldig tung, kan jo dette være helt annerledes. Vi hadde nok mer sjø av den typen som trådstarter kan forvente, og det ser ikke så ille ut. Sitér dette innlegget Link to post
nie Svart 16.September.2019 Link til dette innlegget Svart 16.September.2019 Bare kosetur hvis dette slår til? Sitér dette innlegget Link to post
Trophy Svart 16.September.2019 Link til dette innlegget Svart 16.September.2019 Ida Marie III skrev for 9 timer siden: Der er jeg uenig...ville gått fra Fosnavåg. Jeg har opplevd nordlig tung sjø inn Vannylvgapet, gjerne kombinert med ugunstig strøm...gir sinnsyk krapp sjø rett i mot.... Jepp, ville gått torsdags morgen fra Fosnavåg. NNØ signifikant bølgehøyde 1,4m ved Bukketjuvane og 0.7 Gamla Sitér dette innlegget Maxum 4100 scb, Chenette III Link to post
gixen Svart 17.September.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 17.September.2019 Takk for alle tips! Har ikke bestemt meg for hvor ferden går på første etappe, men det står mellom Sandshamn og Fosnavåg. Akkurat nå heller jeg mot Sandshamn fordi jeg da kan gå innaskjærs i Sulafjorden og Vartdalsfjorden. Plenty av tid til å gjøre meg kjent med båten på flat sjø :) Vi må bunkre både diesel og mat, så vi tar antakelig et stopp i Ålesund før ferden sørover starter. Flybilletter er bestilt, og vi burde være i båten rundt 18. Sitér dette innlegget Link to post
bellen Svart 17.September.2019 Link til dette innlegget Svart 17.September.2019 Å gå Rovdefjorden er absolutt å anbefale. Går du "utaskjærs" til Fosnavåg, så får du nok litt mer grapsevær og må hele tiden konsentrere deg om styring av båten. Går du Rovdefjorden, så vil du få en rolig tur og har bedre mulighet å bli kjent med båten i roligere omgivelser. Bunker Oil i Nørvevika har EN590 og er nok den billigste i området som tilbyr det. Sitér dette innlegget Link to post
LALUNA II Svart 17.September.2019 Link til dette innlegget Svart 17.September.2019 Været så langt Torsdag morgen klokken 8 wind NV 7ms velger å ta i litt litt roligere 8 en 11 sjø fra NV 2 meter ++ strøm i mot 1kn+ OBS kryssende bølger ut av kjerringa og ut av signalen overskyet Sitér dette innlegget Ha en flott dag på sjøen med gode vennerLaluna II på Marinetraffic via I-AIS Link to post
LALUNA II Svart 18.September.2019 Link til dette innlegget Svart 18.September.2019 Torsdag ser fremdeles lovende ut ble litt mere vind i dag en de meldte tidligere Sitér dette innlegget Ha en flott dag på sjøen med gode vennerLaluna II på Marinetraffic via I-AIS Link to post
gixen Svart 18.September.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 18.September.2019 Ja, vi kjører på nå. Er ikke sikkert vi får bedre mulighet enn dette før jul :) Ser ut som vi er heldige og treffer midt i et skifte fra nordavind til sønnavind. Sitér dette innlegget Link to post
Key Freak Svart 18.September.2019 Link til dette innlegget Svart 18.September.2019 God tur! Sitér dette innlegget Medlem av: Øvre Bragernes Motorbåtforening - KNBF - RS - Holmestrand Båtforening Link to post
nie Svart 18.September.2019 Link til dette innlegget Svart 18.September.2019 gixen skrev for 4 timer siden: Ser ut som vi er heldige og treffer midt i et skifte fra nordavind til sønnavind. Hell/flaks...tenker vi kaller det god og tålmodig planlegging God tur!....og husk å poste mange bilder fra selve turen. Sitér dette innlegget Link to post
Eureka Svart 18.September.2019 Link til dette innlegget Svart 18.September.2019 Hadde jeg vært hjemme i Ålesund, hadde jeg kunne knipsa bilde av deg når du går mot Vegsundet (om du går inn fjordene først ) god tur Sitér dette innlegget Link to post
gixen Svart 18.September.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 18.September.2019 Da er vi godt på vei! Tok litt ekstra tid å gå gjennom alt en siste gang. Båten oppfører seg bra, vi har nettopp passert Hareid. Prøver både oncourse og boat bacon, men ser ikke ut som vi dukker opp på marinetraffic. Noen som har tips? Sitér dette innlegget Link to post
primusmotor Svart 18.September.2019 Link til dette innlegget Svart 18.September.2019 (redigert) Ka hette båten på marinetraffic? Martilla?? Redigert 18.September.2019 av primusmotor (see edit history) Sitér dette innlegget D5L Rana 13 Master 680 Skilsø 750cc Dacapo 9000 flyer SUN 33 Nordic oceancraft 28 Skorgenes 335 Skorgenes 375 Link to post
gixen Svart 18.September.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 18.September.2019 Martilla Sitér dette innlegget Link to post
LALUNA II Svart 18.September.2019 Link til dette innlegget Svart 18.September.2019 Kan ta litt tid første gangen før den dukker opp Sitér dette innlegget Ha en flott dag på sjøen med gode vennerLaluna II på Marinetraffic via I-AIS Link to post
primusmotor Svart 18.September.2019 Link til dette innlegget Svart 18.September.2019 fant deg:-) Sitér dette innlegget D5L Rana 13 Master 680 Skilsø 750cc Dacapo 9000 flyer SUN 33 Nordic oceancraft 28 Skorgenes 335 Skorgenes 375 Link to post
LALUNA II Svart 18.September.2019 Link til dette innlegget Svart 18.September.2019 Jeg og Sitér dette innlegget Ha en flott dag på sjøen med gode vennerLaluna II på Marinetraffic via I-AIS Link to post
nie Svart 18.September.2019 Link til dette innlegget Svart 18.September.2019 Ser dere i Vartdalsfjorden, nærmer dere Eiksundet. Sitér dette innlegget Link to post
LALUNA II Svart 18.September.2019 Link til dette innlegget Svart 18.September.2019 Martilla på marinetraffic Sitér dette innlegget Ha en flott dag på sjøen med gode vennerLaluna II på Marinetraffic via I-AIS Link to post
Chilli Solbris Svart 18.September.2019 Link til dette innlegget Svart 18.September.2019 Moro med jentetur i en flott båt!! Bare å nyte vært minutt!!! Sandshamn for natten? Legg gjerne noen bilder ut av den flotte båten!!!??? Sitér dette innlegget Mvh Chilli Solbris Båtlivet gir meg de største gleder! Og de største sorger!😂 Trenger du noe? www.solbrismaritime.no Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.