Jump to content

startmotor


M/S Bastard

Recommended Posts

Heisann!

 

Trenger litt hjelp med denne.

 

Har søkt over alt på nettet, men finner ikke svar.

Jeg har en starter til en Peugot diesel 83mod. (som jeg skal selge).

Problemet er da hvilken motor denne passer til, har Peugot flere typer marinemotor?

Vil denne starteren passe til flere typer?

Det står bare ett nummer på starteren som er 20500331.

vet ikke om det er Bosch, originalstarter eller hva det er.

Starteren fulgte med et båtvrak og har aldri vært montert.

 

 

Takk for all hjelp.

 

Per chr.

Link to post
Share on other sites

Hei ja,

skal vi se: motorene er XD 1, XD2, XD3, XD3T & XD3TC

 

Dette er dieselmotorene som ble levert i EN modell av PEUGEOT, nemlig 505.

Alle disse, med unntak av de siste 3 har ulike startere.

Disse motorene har såvidt jeg veit, alle vært marinisert.

 

Veit du slagvolumet på motoren ? 1.9l, 2.1l 2.3l eller 2.5l ? Dette må oppgis tror jeg for at jeg skal kunne hjelpe iallefall....

 

MVH

Suzuki

No boat needed..

Link to post
Share on other sites

Peugeot er i hovedsak levert med Delco-Remy greier på el-siden.

Fransk møkk spør du meg.. ( har fått fiksa noen ja )

 

Bosch og Lucas har også vært brukt

 

MVH

Suzuki

 

Den sjansen kan jeg ikke la gå ifra meg  :wink:

 

Dette er nemlig en av mine helt store kjepphester her i livet. Mange års arbeid med fransk utstyr, sammen med fransk personell førte nemlig til utvikling av to nye naturlover:

 

Weldes 1. lov:  "Made in France" betyr "Kan ikke brukes"

 

Weldes 2. lov:  "En franskmann  -  og man er garantert trøbbel"

 

Eller for å si det med en av guttene mine da han var liten og gikk på skole sammen med franske unger: "De franske har likesom tankene den andre veien inne i hodet....."

 

Beklager, det måtte bare ut.

 

mvh

Poseidon

(Som ikke har kjøpt noe fransk siden 1981)

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
Share on other sites

Poseidon

(Som ikke har kjøpt noe fransk siden 1981)

Ikke en gang en liten flaske vin Poseidon?

 

Franske produkter har et etterhvert veldig ufortjent dårlig rykte i Norge.  Tenk på at de er markedsleder på alle typer luftfart.  Dette borger vel for kvalitet?

 

MVH en Frankofil kito.

Link to post
Share on other sites

Ikke en gang en liten flaske vin Poseidon?

Nei!

 

mvh

Poseidon

 

PS

Hvis de har tenkt å være markedsledende innen luftfart, så kunne de f.eks begynne med å lære seg et sivilisert språk   -   og når det er gjort kunne de fortsette med å studere verdenskartet for å se at verden faktisk strekker seg lengre enn fra Brest til Marseille ......

DS

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
Share on other sites

Nei!

 

mvh

Poseidon

 

PS

Hvis de har tenkt å være markedsledende innen luftfart, så kunne de f.eks begynne med å lære seg et sivilisert språk   -   og når det er gjort kunne de fortsette med å studere verdenskartet for å se at verden faktisk strekker seg lengre enn fra Brest til Marseille ......

DS

Nå er du litt stygg Poseidon :headbang:..  Du får lov til det altså, men vil her fremheve vinen til de franske.. jeg har selv bodd i Strasburg og Paris og må si at mye av det du sier Poseidon er rett, Men unntakene florerer.. Franskmenn litt utenfor det store byene er meget høflig og greie, selvfølgelig er språket et problem og ja ! de tror Frankrike fakisk er verdens sentrum og ikke minst at Fransk er et verdensspråk..   :smiley::headbang: :headbang:..  Men de begynner faktisk å bli opplyste,. Ikke bare lærer de engelsk på skolen nå, men de har faktisk begynnt å bruke det også  ( det tok mange år for at de skulle fatte det)  Men tilbake til vinene.....   De er bare best........  

 

Mvh

 

Pjolterbeist

I`!;I`m still confused, but on a higher level. FJORD 38 AC • Polar 20 Vp http://www.home.no/pjolter

Link to post
Share on other sites

Mener å huske at det for 1-2 år siden livet til en småflypilot gikk tapt fordi tårnet NEKTET å snakke noe annet enn fransk og piloten var litt svak på akkurat det.

 

Siden de siste atomsprengningene ble det my sørafrikansk, chilensk, australisk vin hos oss - meget bra det også  :smiley:

Link to post
Share on other sites

for å komme tilbake til spørsmålet er nok denne startmotoren en som passer til sabb status -volvo-p md21 eller vetus

motoren er ikke en peugot men en indenor som feilaktig ble kalt en peugotmotor

den firesyl utgaven ble også brukt av blantannet opel og ford

Link to post
Share on other sites

Hei igjen!

 

Det kan etter det jeg har sett av et dårlig bilde på Volvo starter ligne litt på den jeg har liggende, den jeg har er nok ikke orginal starter.

 

Stemmer det at der er 3 bolter for montering? pluss evt. brakett?

Jeg kikket på Volvopenta sin hjemmeside men bilde var litt galt vinklet.

 

Bolthullene er på min starter som en trekant med lik avstand mellom de tre hullene.

Pluss en påsveiset brakett på "huset"!

 

Er det noen som ble litt klokere? :smiley:

 

Nei, trur jaggu jeg reiser på fjorden en tur!! :headbang:

 

Per Chr.

Link to post
Share on other sites

Ja, den er hentet og reparasjon er påbegynt hjemme i garasjen.

Var så heldig og få lånt servicemanualer på båtsenteret her jeg bor.

De har en dårlig service innstilling hos Herholdt Andersen synes jeg, sto lenge i butikken der før jeg fikk noe hjelp. :headbang:

 

Problemet med wallasen ser ut til og være gløding og vekene, mulig også pumpa.

Rep. kommer vel på 2500-3000,- tipper jeg. :smiley:

 

Ellers tusen takk.

 

Per Chr.

Link to post
Share on other sites

Hvis de har tenkt å være markedsledende innen luftfart, så kunne de f.eks begynne med å lære seg et sivilisert språk

Tenker du da på Stavangerdialekt med skarre R  :sailing:

 

Ellers har du helt rett Poseidon, men jeg vil alikevel påpeke at Franskmenn har forandret seg veldig de siste 8 til 10 årene.  

 

:headbang: med Tou.

Link to post
Share on other sites

Morn!

 

Nå er det jo en gang slik at hverken fransk vin (den under 300 penger flasken) eller italiensk vin er egnet som menneskeføde.

Når det gjelder biler og annet teknisk innretninger fra ovennevnte land gjelder samme betingelser, styr unna....

 

Sett starteren inn i en "gi bort" annonse for de stakkarne som trenger den er uheldige nok om de ikke skal betale for den også....  :sailing:

 

Ellers så skinner solen...... :headbang:

Link to post
Share on other sites

Morn!

 

.....

 

Når det gjelder biler og annet teknisk innretninger fra ovennevnte land gjelder samme betingelser, styr unna....

Her er tydeligvis en til som uttrykker seg på grunnlag av erfaring.

 

Velkommen i laget forresten, både her på baatplassen.no   -   og som hater av fransk "teknikk".

 

mvh

Poseidon

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
Share on other sites

Hehe..ja, mine meninger om dette tema er basert på reiser i ovennevnte land og "meget kostbare"  ubetenksomme kjøp av tekniske innretninger fra samme....  

 

Og hvis noen lurer om det var seriøst ment det om vinen så kan jeg bekrefte det også, og jeg er faktisk skolert  i dette.  Alt fransk som drikkes til under 300 kr. flasken, drikkes bare av folk med misforståtte snobbetendenser og "drepte" smaksløker.

 

Ellers bøyer jeg meg i støvet og takker for velkomsten...... :headbang:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...