Jump to content

Vinterlagring - demonterer man drev


qwerty

Recommended Posts

Dere som vinterkonservere båtene selv. 

Demonterer dere drev før hver vinter?

Vi lagrer vår båt innendørs, men ikke frostfritt. 

Jeg gjennomfører konservering og service selv.

Frem til nå har jeg hver høst demontert drev og lagret det hjemme, frostfritt. 

Skal vel egentlig ikke være nødvendig, men har praktisert dette hver vinter. 

Både når jeg hadde VP drev og nå når jeg har mercruiser drev. 

Tenker at man samtidig får kontrollert drivknuter og drivaksling. 

Konstnaden på nødvendige belger (vp) og pakninger er ikke allverden. 

Men dette er jo egentlig ikke nødvendig. 

Hva praktiserer dere andre som konserverer båtene selv?

Link to post

Marinaen som vinterlagret båten før jeg kjøpte den tok drevet av og lagret det inne, men tror det var like mye for tyverisikring som noe annet for de hadde vel bare en eneste drevbåt på låven der.

 

I virkeligheten skal det vel holde å bytte olje slik at evt. vann som kan fryse i den er borte. Selve vanninntaket er jo brede ganger som stort sett renner tom. Noen kjører frostvæske gjennom motor via vanninntaket på drevet, hvilket jeg har prøvd, men synes det er enklere og bedre å fylle opp motor og risere med frostvæske som det anbefales i bruksanvisning (video her), og har ikke hatt problemer med frostspreng i drevet, men det er vel lite eller ingen sjanse for det uansett da den drenerer tom og har store passasjer med få eller ingen kriker og kroker is kan gjøre skade (her er en titt i nederste del av drevet).

 

Sikkert god praksis å ta av drevet for en titt i belgen nå og da som du sier, men er jo risiko forbundet med det (drevet faller på propellakselen og bøyer den), og du overser at pakninger kommer skjevt osv. Har uansett planer om å gjøre det annethvert år framover.

Redigert av Duppe (see edit history)
Link to post

Jeg har gjort begge deler men når jeg lar det henge på båten så skifter jeg oljen på høsten. Ny olje uten vann fryser ikke. Om jeg har vann i oljen sender jeg inn drevet til de som har peiling ? lettere å finne hjelp på høsten enn våren. 

Hjemmeside: https://www.sbarmen.no/

 

"Sofia" Nor Star 350 HT, 2008 modell med D6-370

"Sobasa" Nidelv 300 Sport, 2007 modell med D6-350: Historisk Finn annonse

Link to post

Tenker dette også er litt avhengig av hvor sikker opplagsplassen er. Hadde tidligere båt med Mercruiser drev. Spurte min lokale forhandler første høsten om jeg skulle ta av drevet, og om det tok lang tid. Han kjenner meg, så han sa som sant var at «Du bruker 10 minutter, mens våre øst-europeiske venner bruker 5 minutter i stummende mørke». Ble til at jeg tok det med hjem...

Link to post
  Honduras skrev On 7.9.2019 at 21.49:

«Du bruker 10 minutter, mens våre øst-europeiske venner bruker 5 minutter i stummende mørke».

Vis hele sitatet  

Det er et godt poeng. 

Annen sak er at du ikke har mulighet til å oppdage eventuelt vann i belgen uten å demontere. Hvis det begynner å lekke gjennom transom blir det dyrt!

Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! :smiley:

Link to post

Hmm, det blir pariktisert noe forskjellig. Strengt tatt er det ikke nødvendig, holder med visuell inspeksjon og oljebytte på drev. Avdekker men noe avvik enn hva man forventer, er det som tidligere nevnt i tråden, enklere med reparasjon høst/vinter kontra om våren. 

Tror jeg fortsetter som før, tar av drev og bærer det 15 meter og setter det i kjelleren. Enkel jobb, liten ekstrakostnad, ikke nødvendig, men trygt. 

Heldigvis noen uker igjen av årets båtsesong. 

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...