Stavang Startet 7.September.2019 Del på Facebook Startet 7.September.2019 Bensin eller diesel? Brann, forbruk, salgs muligheter seinare. Har ein Bavaria på hand, men får mange tilbakemeldingar på at eg må aldri i verden kjøpe ein sånn båt med bensin. That’s the question! Sitér dette innlegget Link to post
fotsyk Svart 7.September.2019 Del på Facebook Svart 7.September.2019 Vi hadde en slik en gang med d4 260hk. Flott båt, kalesjeløsning fra helvetet, for lav frontrute. Motoren var ikke mere en må ha...... Bensin er billigere i innkjøp, men du får også mindre igjen når den skal selges. Regner med at den er utstyrt med det nye helt lukkede innsprøytning systemet? Litt høyere forbruk til høyere literpris, regner også med litt stillere gange? Hva skal du bruke den til og hvor mye? Sitér dette innlegget Link to post
Fuglen Svart 7.September.2019 Del på Facebook Svart 7.September.2019 Hvis den er utrolig billig, bare å kjøpe. Ellers, styr unna. Sitér dette innlegget Link to post
Cerberus Svart 8.September.2019 Del på Facebook Svart 8.September.2019 Brann aspektet er totalt irrelevant. Bensinmotor - antar det er en V8 av et slag? isåfall Utrolig stillegående og vibrasjonsfri og ingen sur eksosrøyk, en drøm i bruk sånn sett men det blir fryyktelig dyrt å kjøre med på en slik båt om du skal annet enn putre rundt lokalt. Dieselmotor er det trygge valget mht kor lett den er å selge igjen og det blir halve driftskostnaden på bunkersen. Dog utrolig dyrt om du havarerer den. Spell ny bensinmotor får du for 30 000.- om noe går virkelig galt. Alt i alt ville iallefall eg aldri vurdert annet enn diesel på en slik båt, mest pga du blir ikkje kvitt den igjen og det svir for hardt på pungen om en tenker seg littegrann lenger av gårde og det gjør gjerne markedet på en båt av den type/ størrelse. Einaste må være om den som forrige mann sier utrolig billig.. Sitér dette innlegget Link to post
Sørlandet2 Svart 8.September.2019 Del på Facebook Svart 8.September.2019 Bensinmotor på en slik båt har et fryktelig dårlig rykte her til lands, pga høyt forbruk. Ufortjent vil jeg kanskje si. Jeg har selv en Uttern D77 med 300 hk, den drar 1.7 nm bensin. Mange styrehusetbåter på 8-9 meter, med 350 utenbords drar godt over 2. Jeg tipper denne ligger på samme nivå. Innenbords-bensin drar mindre enn utenbords. De fleste tror motsatt. Men skal du lengre distanser så blir det litt penger. Hva som er rett for deg avhenger av bruken. Lykke til. Sitér dette innlegget Link to post
Stavang Svart 8.September.2019 Emnestarter Del på Facebook Svart 8.September.2019 (redigert) Takk for tilbakemeldingane. Som fersk med båt er eg litt usikker på bruken, men det blir ikkje dei heilt lange turane, men tre fire timar unna i 25 knop blir vel lengste tur. Elles blir det å putre rundt i lokalområdet. Det gjeld ein båt som no ligg på finn.no. Bavaria sport 28. 2012 modell. Rundt 250 timar på telleren. Strøken båt! Kva er riktig pris i markedet, nokon som veit dette? Kva er god pris? Redigert 8.September.2019 av fhovlan (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Draco24styling Svart 8.September.2019 Del på Facebook Svart 8.September.2019 Er jo nesten 200 000 billigere en lik med diesel. Så ja ikke noe problem å kjøpe med bensin motor. Forbruk og pris på fuel er dyrere. Eneste minus tenker jeg. Mange fordeler ved bensin. Båten er billigere. Roligere gange. Billigere vedlikehold. Billigere ved evt havari. Ingen sur diesel lukt. Trolig bedre plass i motorrom . Har selv bensinbåt og er fornøyd med det Sitér dette innlegget Norske båter er best! Link to post
Stradivarius Svart 9.September.2019 Del på Facebook Svart 9.September.2019 Jeg tror nok at de fleste er enige om at dieselmotor er det mest ideelle, men til gjengjeld ligger den jo betydelig lavere i pris med bensinmotor. Jeg ser at det på finn ligger en tilsvarende båt ute for 140 000 kr mer med dieselmotor og denne er ett år eldre, uten at jeg har finlest utstyrslistene. Hvor vanskelig det er å selge noe, vil alltid være et spørsmål om pris, og når du kan ta en betydelig lavere pris, vil jo det i prinsippet være en fordel som veier opp for ulempen ved at bensin er mer populært. Men du må jo sørge for å bruke dette som et forhandlingskort dersom du mener at kjøper ber om for mye. Husk at veldig mange som averterer på finn har lagt på et prutningsmonn i prisantydningen, så ikke vær redd for å by under det kjøper ber om. Derfor er jeg ikke nødvendigvis enig i det andre skriver om at den blir så vanskelig å selge igjen. Det er i prinsippet ingen grunn til at du skal få et større verditap på en båt du kjøper brukt med bensinmotor fordi den er mindre populær. Tvert imot! Båten koster jo mindre i utgangspunktet så det absolutte verditapet kan forventes å være lavere. Jeg kan ikke se noen grunn til at ulempen ved at det er bensinmotor vil bli noe større med tiden, det er en faktor som vil få mindre å si etterhvert som båten blir eldre og verdien synker. En annen ting som mange er opptatt av når det gjelder motorisering er hvorvidt båten er undermotorisert. Det er en del som bekymrer seg for hvor lett det er å få båten opp i plan, og/eller hvor lang tid det tar. Fra det perspektivet vil jeg si at en bensinmotor på 320 hk er gunstigere enn en dieselmotor på 260 hk. Bensinmotoren veier vel et par hundre kg mindre i tillegg til at den er sprekere. Ulempen med bensinmotoren er at drivstoffutgiftene blir større, men jeg ser at noen sier den er billigere i vedlikehold, så her må du spesifisere bruken for å kunne få gode svar. Antakelig vil drivstoffutgiftene ha mest å si om du bruker båten relativt mye og da er det viktig å huske på at i tillegg til at dieselen er "avgiftsfri" og dermed billigere enn bensin, er den også mer energirik per liter og i tillegg har dieselmotoren typisk litt høyere virkningsgrad enn bensinmotoren, i hvert fall ved lave pådrag. Så den totale prisforskjellen blir fort veldig stor, kanskje opp mot dobbelt så stor. Da blir det rett og slett en avveining mellom drivstoffutgifter for bensinmotoren og ekstra serviceutgifter samt kapitalkostnader for dieselmotoren. Hvis du med en dieselmotor ville brukt 10 000 kr per sesong på drivstoff og med en bensinmotor bruker 20 000 kr per sesong, vil det gå omtrent opp i opp dersom servicekostnadene er 6000 kr høyere for dieselmotoren og kapitalkostnadene etter skatt utgjør 4000 kr. Jeg ser da bort fra at verditapet på en dyr motor (dieselmotor) over tid kan forventes å være større enn verditapet på en billig motor (bensinmotor). Sitér dette innlegget Link to post
Stavang Svart 9.September.2019 Emnestarter Del på Facebook Svart 9.September.2019 Takk for svar! Sitér dette innlegget Link to post
Fuglen Svart 9.September.2019 Del på Facebook Svart 9.September.2019 Hvis det gjelder den ene som er på finn nå, og jeg selv var en aktuell kjøper, er ikke prisen på bensinversjonen lav nok. Da måtte det pruting til. Du har nok god tid, den er ikke lettsolgt. Og går den til noen andre, er det kanskje ikke noen ulykke for deg... Sitér dette innlegget Link to post
Stradivarius Svart 10.September.2019 Del på Facebook Svart 10.September.2019 I følge prislisten (se link under) er prisforskjellen mellom Mercruiser bensin 355 og Volvo diesel 300 (begge har litt høyere effekt enn for 7-8 år siden) rundt 250 000 kroner på tilsvarende ny båt. Jeg synes ikke en differanse på 170 000 kroner er helt urimelig i lys av dette, om man sammenligner de to båtene som ligger ute på finn nå. Dieselmotoren er ett år eldre og har gått 550 timer. Den kan selvsagt gå lenge ennå, men timetallet er like fullt en parameter som påvirker prisen. https://bergen-marine.com/global/upload/sBPPQ/files/Prisliste/Bavaria/PRISLISTE BAVARIA S30.pdf Jeg stusser forøvrig over disse prisene. Hva er det som gjør en Volvo dieselmotor så ekstremt dyr? Det kan da ikke bare være markedskrefter? Er produksjonsvolumene virkelig så lave at det er dette som gir de store utslagene? Og hvorfor koster selv en bensinmotor fra Volvo Penta 150 000 mer enn en tilsvarende bensinmotor fra Mercruiser? Sitér dette innlegget Link to post
Cerberus Svart 10.September.2019 Del på Facebook Svart 10.September.2019 Stradivarius skrev for 6 timer siden: Og hvorfor koster selv en bensinmotor fra Volvo Penta 150 000 mer enn en tilsvarende bensinmotor fra Mercruiser? Javel? kor har du det ifra? De koster omtrent det samme alt ettersom drevvalg hos mercruiser så blir det evt dyrere. Sitér dette innlegget Link to post
Stradivarius Svart 10.September.2019 Del på Facebook Svart 10.September.2019 Cerberus skrev 18 minutter siden: Javel? kor har du det ifra? Jeg har det fra den prislisten jeg linket til. S30 med Mercruiser 355 hk koster 1 184 800. S30 med Volvo Penta 355 hk koster 1 338 700. I min verden er ikke dette omtrent det samme uansett om det er selve motoren eller drevet som er årsaken til prisdifferansen. Sitér dette innlegget Link to post
Cerberus Svart 11.September.2019 Del på Facebook Svart 11.September.2019 Men det er prislisten fra Bavaria ikkje fra Volvo eller Mercruiser.. Sitér dette innlegget Link to post
Stradivarius Svart 11.September.2019 Del på Facebook Svart 11.September.2019 Cerberus skrev for 5 timer siden: Men det er prislisten fra Bavaria ikkje fra Volvo eller Mercruiser. Det er riktig. Jeg svarte bare på ditt spørsmål om hvor jeg har det fra. Det er faktisk Bavaria vi snakker om her og den koster betydelig mer med Volvo Penta-motor enn med tilsvarende Mercruiser-motor. Det jeg skrev var at jeg stusser over disse prisene. Og hvis det er riktig som du sier at motorene koster omtrent det samme, stusser jeg ikke noe mindre over den store prisforskjellen i Bavarias priser. Sitér dette innlegget Link to post
dieselfan Svart 11.September.2019 Del på Facebook Svart 11.September.2019 Det var valg i går... Riktignok bare kommunevalg men hva tror du skjer med drivstoffavgifter neste 2 år? Liker du seiling ? Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.