Jump to content

Kjøp av Bavaria sport 28 - Bensin eller diesel?


Stavang

Recommended Posts

Vi hadde en slik en gang  med d4 260hk.

Flott båt, kalesjeløsning fra helvetet,  for lav frontrute.  Motoren var ikke mere en må ha......

Bensin er billigere i innkjøp, men du får også mindre igjen når den skal selges.

Regner med at den er utstyrt med det nye helt lukkede innsprøytning systemet?

Litt høyere forbruk til høyere literpris,  regner også med litt stillere gange?

Hva skal du bruke den til og hvor mye?

 

Link to post

Brann aspektet er totalt irrelevant. Bensinmotor - antar det er en V8 av et slag? isåfall Utrolig stillegående og vibrasjonsfri og ingen sur eksosrøyk, en drøm i bruk sånn sett men det blir fryyktelig dyrt å kjøre med på en slik båt om du skal annet enn putre rundt lokalt. Dieselmotor er det trygge valget mht kor lett den er å selge igjen og det blir halve driftskostnaden på bunkersen. Dog utrolig dyrt om du havarerer den. Spell ny bensinmotor får du for 30 000.-  om noe går virkelig galt. 

Alt i alt ville iallefall eg aldri vurdert annet enn diesel på en  slik båt, mest pga du blir ikkje kvitt den igjen og det svir for hardt på pungen om en tenker seg littegrann lenger av gårde og det gjør gjerne markedet på en båt av den type/ størrelse. 

Einaste må være om den som forrige mann sier utrolig billig..

Link to post

Bensinmotor på en slik båt har et fryktelig dårlig rykte her til lands, pga høyt forbruk. 

Ufortjent vil jeg kanskje si. 

Jeg har selv en Uttern D77 med 300 hk, den drar 1.7 nm bensin. Mange styrehusetbåter på 8-9 meter, med 350 utenbords drar godt over 2. Jeg tipper denne ligger på samme nivå. Innenbords-bensin drar mindre enn utenbords. De fleste tror motsatt. 

Men skal du lengre distanser så blir det litt penger. Hva som er rett for deg avhenger av bruken. 

Lykke til.

Link to post

Takk for tilbakemeldingane. Som fersk med båt er eg litt usikker på bruken, men det blir ikkje dei heilt lange turane, men tre fire timar unna i 25 knop blir vel lengste tur. Elles blir det å putre rundt i lokalområdet. Det gjeld ein båt som no ligg på finn.no. Bavaria sport 28. 2012 modell. Rundt 250 timar på telleren. Strøken båt! Kva er riktig pris i markedet, nokon som veit dette? Kva er god pris?

Redigert av fhovlan (see edit history)
Link to post

Er jo nesten 200 000 billigere en lik med diesel. Så ja ikke noe problem å kjøpe med bensin motor. 

Forbruk og pris på fuel er dyrere. Eneste minus tenker jeg. 

Mange fordeler ved bensin. Båten er billigere. Roligere gange. Billigere vedlikehold. Billigere ved evt havari. Ingen sur diesel lukt. Trolig bedre plass i motorrom .

Har selv bensinbåt og er fornøyd med det

Norske båter er best!

Link to post

Jeg tror nok at de fleste er enige om at dieselmotor er det mest ideelle, men til gjengjeld ligger den jo betydelig lavere i pris med bensinmotor. Jeg ser at det på finn ligger en tilsvarende båt ute for 140 000 kr mer med dieselmotor og denne er ett år eldre, uten at jeg har finlest utstyrslistene.

 

Hvor vanskelig det er å selge noe, vil alltid være et spørsmål om pris, og når du kan ta en betydelig lavere pris, vil jo det i prinsippet være en fordel som veier opp for ulempen ved at bensin er mer populært. Men du må jo sørge for å bruke dette som et forhandlingskort dersom du mener at kjøper ber om for mye. Husk at veldig mange som averterer på finn har lagt på et prutningsmonn i prisantydningen, så ikke vær redd for å by under det kjøper ber om.

 

Derfor er jeg ikke nødvendigvis enig i det andre skriver om at den blir så vanskelig å selge igjen. Det er i prinsippet ingen grunn til at du skal få et større verditap på en båt du kjøper brukt med bensinmotor fordi den er mindre populær. Tvert imot! Båten koster jo mindre i utgangspunktet så det absolutte verditapet kan forventes å være lavere. Jeg kan ikke se noen grunn til at ulempen ved at det er bensinmotor vil bli noe større med tiden, det er en faktor som vil få mindre å si etterhvert som båten blir eldre og verdien synker.

 

En annen ting som mange er opptatt av når det gjelder motorisering er hvorvidt båten er undermotorisert. Det er en del som bekymrer seg for hvor lett det er å få båten opp i plan, og/eller hvor lang tid det tar. Fra det perspektivet vil jeg si at en bensinmotor på 320 hk er gunstigere enn en dieselmotor på 260 hk. Bensinmotoren veier vel et par hundre kg mindre i tillegg til at den er sprekere.

 

Ulempen med bensinmotoren er at drivstoffutgiftene blir større, men jeg ser at noen sier den er billigere i vedlikehold, så her må du spesifisere bruken for å kunne få gode svar. Antakelig vil drivstoffutgiftene ha mest å si om du bruker båten relativt mye og da er det viktig å huske på at i tillegg til at dieselen er "avgiftsfri" og dermed billigere enn bensin, er den også mer energirik per liter og i tillegg har dieselmotoren typisk litt høyere virkningsgrad enn bensinmotoren, i hvert fall ved lave pådrag. Så den totale prisforskjellen blir fort veldig stor, kanskje opp mot dobbelt så stor. Da blir det rett og slett en avveining mellom drivstoffutgifter for bensinmotoren og ekstra serviceutgifter samt kapitalkostnader for dieselmotoren. Hvis du med en dieselmotor ville brukt 10 000 kr per sesong på drivstoff og med en bensinmotor bruker 20 000 kr per sesong, vil det gå omtrent opp i opp dersom servicekostnadene er 6000 kr høyere for dieselmotoren og kapitalkostnadene etter skatt utgjør 4000 kr. Jeg ser da bort fra at verditapet på en dyr motor (dieselmotor) over tid kan forventes å være større enn verditapet på en billig motor (bensinmotor).

Link to post

I følge prislisten (se link under) er prisforskjellen mellom Mercruiser bensin 355 og Volvo diesel 300 (begge har litt høyere effekt enn for 7-8 år siden) rundt 250 000 kroner på tilsvarende ny båt.

 

Jeg synes ikke en differanse på 170 000 kroner er helt urimelig i lys av dette, om man sammenligner de to båtene som ligger ute på finn nå. Dieselmotoren er ett år eldre og har gått 550 timer. Den kan selvsagt gå lenge ennå, men timetallet er like fullt en parameter som påvirker prisen.

 

https://bergen-marine.com/global/upload/sBPPQ/files/Prisliste/Bavaria/PRISLISTE BAVARIA S30.pdf

 

Jeg stusser forøvrig over disse prisene. Hva er det som gjør en Volvo dieselmotor så ekstremt dyr? Det kan da ikke bare være markedskrefter? Er produksjonsvolumene virkelig så lave at det er dette som gir de store utslagene? Og hvorfor koster selv en bensinmotor fra Volvo Penta 150 000 mer enn en tilsvarende bensinmotor fra Mercruiser?

Link to post
Cerberus skrev for 5 timer siden:

Men det er prislisten fra Bavaria ikkje fra Volvo eller Mercruiser.

 

Det er riktig. Jeg svarte bare på ditt spørsmål om hvor jeg har det fra. Det er faktisk Bavaria vi snakker om her og den koster betydelig mer med Volvo Penta-motor enn med tilsvarende Mercruiser-motor.

 

Det jeg skrev var at jeg stusser over disse prisene. Og hvis det er riktig som du sier at motorene koster omtrent det samme, stusser jeg ikke noe mindre over den store prisforskjellen i Bavarias priser.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...