Jump to content

Vinterkonservering av Yanmar 4JHXXX


Redman

Recommended Posts

Jeg gikk tidligere i år til innkjøp av en Polar 770 med en Yanmar 4JH (55hk). Denne har ferskvannskjøling. Skulle gjerne hatt en punktvis beskrivelse av hva jeg skal gjøre i forbindelse med vinterlagring. Finnes dette? Har søkt på forumet her men ikke funnet det jeg leter etter. Kan noen hjelpe? Er meget takknemlig for alle svar.

Link to post
Share on other sites

Dette er jo veldig enkelt. Det samme gjelder for de fleste motorer. Kjør motoren driftsvarm, skifte olje og filter. Start opp igjen og sjå at alt er tett og iorden.

Stopp motoren:

Deretter setter du en bøtte (så stor som mulig) i kjølen ved siden av sjøvannsintaket. Så tar du av slangen på sjøvannsinntaket og putter denne oppi bøtten med ferskvatn. Start opp igjen motoren og etterfyll vann i bøtten.

La motoren gå noen minutt slik at du får vekk alt saltvatnet som kan tære på motoren din.

Så stopper du motoren igen, fyller frostvæskeblanding i bøtten og starter opp motoren igjen. Stopp motoren når frostvæsken kommer ut med eksosen.

 

Dersom du har sjøvannsfilter kan du lukke sjøvannsinntaket og putte ferskvannet/frostvæsken oppi dette.

 

Da er motoren konsertvert og vinter og kulde kan komme.

Selv kobler av batteriene, lader disse opp. Og så tar eg en liten motorvask før eg setter motoren inn med konserveringsolje. Feks. CRC...

Link to post
Share on other sites

Hei !

 

Har du akkurat kjøpt den, og ikke er 100% sikker på hva som er på ferskvannskretsen (beskrivelsen over dekker kun saltvannsdelen) ville jeg skiftet eller fått målt at frostvæske er OK her.

 

Ferskvannsdelen kommer du til via "radiatorlokket" på toppen av varmeveksleren, og blokka kan tappes vhja en plastkran nede til høyre som ender i en slangestump. (om du sitter bak motoren med vifta forover)

 

-koh

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...