Sunmar Startet 8.September.2019 Del på Facebook Startet 8.September.2019 Hei Starteren på min Suzuki DF40, 2005 modell, slår ikke inn når motor er varm. Den starter fint ved kaldstart. Trodde først det var starteren og skiftet denne, men den nye reagerer likedan. Når jeg vrir om nøkkelen slår tannhjulet på starter inn i svinghjulet, men den klarer ikke å dra det rundt. For lite strøm? Det som også er rart er at når dette skjer får jeg heller ikke til å tilte motoren opp eller ned så det må være en sammenheng her? Sitér dette innlegget Link to post
ozo Svart 8.September.2019 Del på Facebook Svart 8.September.2019 Dårlig kontakt på batterikabel. Sitér dette innlegget Link to post
Sunmar Svart 8.September.2019 Emnestarter Del på Facebook Svart 8.September.2019 Hvorfor skal kontakten på batterikabel bli dårligere når motor er varm. Starter som sagt fint når den er kald. Sitér dette innlegget Link to post
ozo Svart 8.September.2019 Del på Facebook Svart 8.September.2019 Ulike metaller utvider seg forskjellig ved økende temperatur. Kabelskoene på batteriet er derfor en typisk årsak til dette fenomenet. Sitér dette innlegget Link to post
Sunmar Svart 8.September.2019 Emnestarter Del på Facebook Svart 8.September.2019 Ok, takk da skal jeg sjekke om det ordner seg med nye kabelsko. Sitér dette innlegget Link to post
tkb Svart 9.September.2019 Del på Facebook Svart 9.September.2019 Kan også være selve batterikabelen som er korrodert og dårlig. Kjent problem. Du kan bruke startkabel som test for å sjekke om det er + eller - Sitér dette innlegget Link to post
ozo Svart 9.September.2019 Del på Facebook Svart 9.September.2019 Det er vanligvis mellom kabelskoen og batteripolen problemet oppstår, men det er sjelden nødvendig å bytte kabelsko. Koble dem fra batteriet. Rengjør skikkelig med en stålbørste, og ha gjerne på en tynn olje (type spray). Har du et voltmeter og en medhjelper til å vri på nøkkelen kan du finne den eksakte feilkilden først, men uansett er det en fordel å gå over batterikoblingene i ny og ne. Sitér dette innlegget Link to post
Sunmar Svart 9.September.2019 Emnestarter Del på Facebook Svart 9.September.2019 Takker, skal ta en skikkelig feilsjekk på strømforsyning til helga :-). Utruster meg med nye kabelsko, stålbørste, spray, multimeter og startkabler. Sitér dette innlegget Link to post
Anarhichas lupus Svart 9.September.2019 Del på Facebook Svart 9.September.2019 (redigert) Og legg gjerne ut fasit når du har sjekket ? Redigert 9.September.2019 av Anarhichas lupus (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Sunmar Svart 15.September.2019 Emnestarter Del på Facebook Svart 15.September.2019 Da har jeg prøvd å sjekke strømforsyning. Det ser ut til å være god kontakt på batterisko. Måler samme spenning når jeg måler direkte på batteriet som når jeg måler på starter, men ser at når motor er varm synker spenning til 5-6V på starter når jeg vrir om nøkkelen. Samtidig klikker det i noe som må være et rele nær ECM, lurer på om det kan være "dingsen" som kalles ECM main relay? Virker som dette slår ut og inn hele tiden. Men dette skjer kanskje bare som en konsekvens av dårlig strømtilførsel? Vurderer å skifte ut strømkablene til motoren, men er usikker på hvilket kvadrat jeg i så fall bør bruke? Sitér dette innlegget Link to post
ozo Svart 15.September.2019 Del på Facebook Svart 15.September.2019 (redigert) Du må måle spenningen over hvert enkelt koblingspunkt mens starteren er aktivert. Om spenningen er 5~6 V på starteren, mens den samtidig er 10~12 V på batteriet, vil du ett eller annet sted på veien ha et tap på 4~7 V. Husk å mål minus-ledningen også. Redigert 15.September.2019 av ozo (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
tkb Svart 15.September.2019 Del på Facebook Svart 15.September.2019 Prøvde du ikke startkabel mellom batteri og motor der originalkoblingene er? For å teste + og - kabel? Sitér dette innlegget Link to post
Sunmar Svart 15.September.2019 Emnestarter Del på Facebook Svart 15.September.2019 OZO - ja jeg kom på det i ettertid tkb - jeg prøvde med startkabler men de jeg har var litt for grove så jeg kom ikke til ordentlig på starter. Båten står på hytta så jeg må ta en ny runde neste helg. Vurderer å kjøpe med meg denne startkabelen fra Biltema https://www.biltema.no/bil---mc/bilbatterier/batteritilbehor/startkabler-2000034144 - den som er 35 mm2, og rett og slett kappe den, sette på kabelsko og erstatte den med den som er montert i dag hvis jeg finner ut at det er kabelen. Spørsmålet er i såfall om 35mm2 holder i det lange løp? Sitér dette innlegget Link to post
ozo Svart 15.September.2019 Del på Facebook Svart 15.September.2019 (redigert) Om 35 mm² holder, avhenger av to ting; hvor mye strøm starteren trekker, og hvor langt strekket er. Men selve kabelen er det neppe feil på. Det er koblingene som er de svake punktene. "Startkabel" er forøvrig litt misvisende. En vanlig startkabel er ikke egnet til å starte en bilmotor med. Den fungerer i praksis som en hurtiglader, slik at startstrømmen hovedsaklig kommer fra det lokale batteriet. Redigert 15.September.2019 av ozo (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
tkb Svart 15.September.2019 Del på Facebook Svart 15.September.2019 Ozo, det er nok helt vanlig at kablene må byttes etter noen år. Kobberen irrer og mister ledningsevne. Har opplevd dette 2 ganger, sist på en Yamaha 40. Testet kablene ved å paralellkoble en annen kabel, og da var det + som trøbblet. Lagde nye kabler med 25 kvadrat rk, og det fungerte helt topp. Originale kabler var svindyre Sitér dette innlegget Link to post
ozo Svart 17.September.2019 Del på Facebook Svart 17.September.2019 tkb skrev On 15.9.2019 at 20.13: det er nok helt vanlig at kablene må byttes etter noen år. Kobberen irrer og mister ledningsevne Irring er en oksydasjon; noe som hovedsaklig opptrer der kobber er i kontakt med både luft og vann. Derfor er det kun overflaten som irrer. Ledningsevnen på kobberet blir derfor ikke påvirket, men tverrsnittet på kabelen reduseres noe etterhvert som kobberet omdannes til irr. Og i ekstreme tilfeller kan nok kabelen til slutt bli ubrukelig av den grunn, men det er i koblingene, der irret blir liggende som et isolerende belegg, at problemene oppstår. En annen sak er at man kan synes det er greiere å bytte kabel enn å gjøre ren hver enkelt kordell før montering av kabelsko. Sitér dette innlegget Link to post
Sunmar Svart 21.September.2019 Emnestarter Del på Facebook Svart 21.September.2019 En oppdatering, tror årsaken er funnet :-) Kjørte motor varm, stoppet den og fikk det samme problemet - starter slår inn men drar ikke rundt Målte + og - på starter: 5,6 V Målte + og - på batteri: 12,6 V Målte mellom + på batteri og - på starter: 5,6V Målte mellom - på batteri og + på starter: 12,6 V Mao, det er + kabelen som streiker. Kappet kabelen ved kabelsko og den så ikke helt god ut på enden (se bilde) så jeg kappet ytterligere 10 cm inn på kabelen. Resultatet var det samme så da ser det ut til at jeg skifter både + og - kabel når jeg først er i gang. Tenker jeg satser på 25mm2 startkabler fra Biltema (https://www.biltema.no/bil---mc/bilbatterier/batteritilbehor/startkabler-2000034144), så på disse og de virker rimelig myke. Tror det er 25mm2 som står i originalt. Stor takk til OZO for gode råd :-) Sitér dette innlegget Link to post
ozo Svart 21.September.2019 Del på Facebook Svart 21.September.2019 Sunmar skrev 6 minutter siden: Målte mellom + på batteri og - på starter: 5,6V Dette indikerer at det er minuskabelen som er problemet. Fra + på batteriet måler du 12V mot ÷ på batteriet, men 5,6 mot ÷ på starteren -som burde ha vært omtrent det samme. Nå har du riktignok en del av den svarte oksydtypen på +-kabelen. Den spiller ikke noen rolle i kabelen som sådan, men må fjernes i endene for å få kontakt. Ellers vil hver oksyderte kordell fungere som en isolert, utilkoblet ledning. Men ifølge målingene er det som sagt ikke her hovedproblemet ligger. Mål mellom selve minuspolen på batteriet og kabelskoen, og mellom minuskabelsko og gods. Sitér dette innlegget Link to post
Sunmar Svart 21.September.2019 Emnestarter Del på Facebook Svart 21.September.2019 Takk OZO, da tenkte jeg feil her. Uansett, det er åpenbart kontaktproblemer i kabel så da skifter jeg like godt begge kablene. Regner med at de er like gamle som motoren, snart 15 år. Har ikke tatt sjansen på å dra ut med båten mens jeg har hatt dette problemet så nå er det tid for å få ting på stell og se om det blir noe krabbefangst :-) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.