Jump to content

Startproblemer med volvo penta md11c

S/Y Tonic

Recommended Posts

Vår volvo penta md11c starter ikke. Vi har aldri hatt startproblemer før, bortsett fra en gang det var for lite olje, men da var det bare å etterfylle litt. Nå er oljenivået korrekt. Det er ikke batteriet som er problemet, motoren reagerer når vi vrir om tenningen, men det virker som om den ikke får diesel til å komme skikkelig i gang. Vi har sjekket både grovt og fint dieselfilter, men det er ingen tegn på diseldyr eller noe annet som tetter tilførselen. Det skal nevnes at motoren har oljelekkasje flere steder, mekanikererene på verkstedet vi var innom mente at den synger på siste verset, og at vi må bytte den. Vi ønsker likevel å prøve å holde liv i den litt til. Den funket helt fint senest for 3 dager siden. De siste 3 dagene har vi seilt kontinuerlig i mye bølger og motorrommet har fyllt seg med en del svart væske som siver ut fra belgen til drevet. Vet ikke om eventuell skvulping av dette vannet kan ha hatt noe å si? Vi er åpne for alle forslag.

Skal du vite omden faktisk får diesel så må du sjekke nærmest mulig motorens forbrenningskammer. Det gjør du ved å løsne mutteren som fester dieserørene der de går inn på topplokket. Trekk rørene litt unna toppen og kjør motoren på starteren. Du skal da se en fin dusj fra hvert av rørene. Er det OK ville jeg undersøkt batteriet. En dieselmotor må ha en viss fart for å starte. Dette for å utvikle tilstrekkelig varme for at dieselen skal selvantenne. 

Det begynner forøvrig å bli kaldere i været, jeg antar at du kjenner til kaldstartanordningen på motoren din? 

Svart væske fra drevet? Kan det være svart olje fra bakkant av motoren? 

Redigert av Lazyjack (see edit history)

Lazyjack skrev for 14 timer siden:

Skal du vite omden faktisk får diesel så må du sjekke nærmest mulig motorens forbrenningskammer. Det gjør du ved å løsne mutteren som fester dieserørene der de går inn på topplokket. Trekk rørene litt unna toppen og kjør motoren på starteren. Du skal da se en fin dusj fra hvert av rørene. Er det OK ville jeg undersøkt batteriet. En dieselmotor må ha en viss fart for å starte. Dette for å utvikle tilstrekkelig varme for at dieselen skal selvantenne. 

Det begynner forøvrig å bli kaldere i været, jeg antar at du kjenner til kaldstartanordningen på motoren din? 

Svart væske fra drevet? Kan det være svart olje fra bakkant av motoren? 

Der er snakk om flere liter med konsistens som vann, så det er ikke olje, men det er mulig at noe olje setter fargen på væsken. Ellers takk for tips, vi skal sjekke nærme forbrenningskamrene.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...