Kweelhouse Startet 8.September.2019 Link til dette innlegget Startet 8.September.2019 Som tittelen, er treklosser sterke nok til å sette under motorfester? Tenkte å bruke 2"x 4" impregnert furu for å heve motor. Klossene blir liggende på L-stålprofil Noen inspill på dette? Sitér dette innlegget Link to post
Lazyjack Svart 8.September.2019 Link til dette innlegget Svart 8.September.2019 (redigert) Tror jeg ville valgt eik eller et annet seinvokst og hardt treslag fremfor furu. Det er ikke så viktig at det er impregnert. Det er jo heller ikke uvesentlig om dette er en V-8 diesel eller en 10 hk Sabb. Redigert 8.September.2019 av Lazyjack (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
ozo Svart 8.September.2019 Link til dette innlegget Svart 8.September.2019 I en trebåt står jo nødvendigvis motoren på tre. Det handler kun om å fordele trykket over et stort nok areal. Sitér dette innlegget Link to post
Kweelhouse Svart 8.September.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.September.2019 13 minutes ago, Lazyjack said: Tror jeg ville valgt eik eller et annet seinvokst og hardt treslag fremfor furu. Det er ikke så viktig at det er impregnert. Det er jo heller ikke uvesentlig om dette er en V-8 diesel eller en 10 hk Sabb. Det er en liten Yanmar på 230 kg Sitér dette innlegget Link to post
Kweelhouse Svart 8.September.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.September.2019 4 minutes ago, ozo said: I en trebåt står jo nødvendigvis motoren på tre. Det handler kun om å fordele trykket over et stort nok areal. Ja, nå skal klossen bare ligge mellom L-bjelken og motorfestet. L-bjelken er boltet til bedden. Sitér dette innlegget Link to post
JRK Svart 9.September.2019 Link til dette innlegget Svart 9.September.2019 Det er ikke enklere og bare la motorlabbene stå og så forlenge med gjengestang eller slike sylindre med innvendige gjenger? Sitér dette innlegget Link to post
Big Horn Svart 9.September.2019 Link til dette innlegget Svart 9.September.2019 Klossene må tåle vridningsmomentet til motoren, også dersom du skulle få tau i propellen. Med 230 hester som vil vri seg dersom du får tau i propellen ville jeg sterkt fraråde trevirke som motorfester...... Bedre å bruke tykkvegget 50 x 100 stålprofil som kan gjenges. Sitér dette innlegget Link to post
Bårdp Svart 9.September.2019 Link til dette innlegget Svart 9.September.2019 Går fin med treklosser. 230 hk gir ikke noe moment som river av treklossene. Har da sett mye større motorer montert på treklosser i eldre fiskefartøy. Har aldri hørt at det var noe problem. Sitér dette innlegget Link to post
Gullfisk Svart 9.September.2019 Link til dette innlegget Svart 9.September.2019 Nå står det 230kg, ikke hk. Ville brukt en hard tretype hvertfall, men helst stål. Forlenge gjengepartiet er ikke heldig. De fleste motorfeste har vel angitt en makshøyde. Sitér dette innlegget Link to post
Lazyjack Svart 9.September.2019 Link til dette innlegget Svart 9.September.2019 JRK skrev 1 time siden: Det er ikke enklere og bare la motorlabbene stå og så forlenge med gjengestang eller slike sylindre med innvendige gjenger? Å forlenge bolter på motorlabber er en svært dårlig ide. Det er en god grunn til at boltene har den lengden de har og at motoren bør plasseres lavest mulig på labbene. Sitér dette innlegget Link to post
Big Horn Svart 9.September.2019 Link til dette innlegget Svart 9.September.2019 1 hour ago, Bårdp said: Går fin med treklosser. 230 hk gir ikke noe moment som river av treklossene. Har da sett mye større motorer montert på treklosser i eldre fiskefartøy. Har aldri hørt at det var noe problem. Jeg har faktisk sett et motorrom etter at en av to motorer i en Grand Banks hadde gått noen runder etter å ha fått tau i propellen, så personlig ville jeg ikke gamblet med motorfestene, men hver og en står selvfølgelig fritt til å velge selv..... Sitér dette innlegget Link to post
mons Svart 9.September.2019 Link til dette innlegget Svart 9.September.2019 Ville brukt eik el. Da holder det lengre enn motoren. Sett motorfestene oppå klossene og fest med bolter som går igjennom motorfestet og treklossen med låsemutter under L-bjelken. Det holder da strekkraften i boltene som holder motorfestene blir uendret. På motsatt side av motoren får du trykkrefter, og du trykker ikke flat en god eikekloss. Med furu risikerer du litt komprimering etter en tid hvis du ikke bruker malmfuru. Sitér dette innlegget Mons Link to post
JRK Svart 9.September.2019 Link til dette innlegget Svart 9.September.2019 Lazyjack skrev 1 time siden: Å forlenge bolter på motorlabber er en svært dårlig ide. Det er en god grunn til at boltene har den lengden de har og at motoren bør plasseres lavest mulig på labbene. Alle forslag man kommer med kan jo ikke være like gode Ved ettertanke så er det jo ikke så vanskelig å se at du har rett Sitér dette innlegget Link to post
Kweelhouse Svart 9.September.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.September.2019 Kanskje greit å opplyse om at jeg har CV-ledd og thrustlager...... Sitér dette innlegget Link to post
Lazyjack Svart 9.September.2019 Link til dette innlegget Svart 9.September.2019 JRK skrev for 3 timer siden: Alle forslag man kommer med kan jo ikke være like gode Nei, det skulle tatt seg ut? Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 9.September.2019 Link til dette innlegget Svart 9.September.2019 Plastbåt? Lim på Divinycell til ønsket høyde. H130 eller bedre. Puss radius på alle hjørner. Fres ned i toppen og lim i 10 mm stål. Grunn med polyester. Laminer 1 lag 300 g CSM. Laminer 5 lag 800 g biaksial. Laminer 1 lag 300 g CSM. Sett motoren på plass. Bor ned gjennom festene og gjeng opp- Skru fast. All liming skjer med limsparkel. F. eks. Divilette. Sitér dette innlegget Link to post
Ida Marie III Svart 9.September.2019 Link til dette innlegget Svart 9.September.2019 Lazyjack skrev for 4 timer siden: Å forlenge bolter på motorlabber er en svært dårlig ide. Det er en god grunn til at boltene har den lengden de har og at motoren bør plasseres lavest mulig på labbene. Helt riktig, minst mulig av boltene under labbene... Men treverk ville jeg aldri brukt om det et motor med aksling .. I motsetning til drev, blir alle kreftene fra propell presset rett på motorfestene.. Hørte nylig om en Saga 32 med D6 som rev løs hele festene etter en slik uprofesjonell montering...det er store krefter ute å går... Størrelse på motor har selvfølgelig mye å si... Sitér dette innlegget Link to post
ozo Svart 9.September.2019 Link til dette innlegget Svart 9.September.2019 Ida Marie III skrev for 1 time siden: Hørte nylig om en Saga 32 med D6 som rev løs hele festene etter en slik uprofesjonell montering... Det var nok ikke trykket som forårsaket dette, men heller manglende hold mot løftet forårsaket av rotasjonsmomentet. Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 9.September.2019 Link til dette innlegget Svart 9.September.2019 Mulligan skrev for 2 timer siden: Lim på Divinycell til ønsket høyde. H130 eller bedre. Puss radius på alle hjørner. Fres ned i toppen og lim i 10 mm stål. Grunn med polyester. Laminer 1 lag 300 g CSM. Laminer 5 lag 800 g biaksial. Laminer 1 lag 300 g CSM. Sett motoren på plass. Bor ned gjennom festene og gjeng opp- Skru fast. All liming skjer med limsparkel. F. eks. Divilette. Du tenker at divinycell, divilette og biaksial duk er ting som folk flest har liggende og slenge i garasjen eller? Ida Marie III skrev for 2 timer siden: Men treverk ville jeg aldri brukt om det et motor med aksling .. I motsetning til drev, blir alle kreftene fra propell presset rett på motorfestene.. Han har CV-ledd og trustelager Ellers helt enig i at en slik montasje bør være solid Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Mulligan Svart 9.September.2019 Link til dette innlegget Svart 9.September.2019 Komodo skrev 5 minutter siden: Du tenker at ...det er den beste måten å gjøre det på. Kun mitt innlegg i debatten. Sitér dette innlegget Link to post
mons Svart 9.September.2019 Link til dette innlegget Svart 9.September.2019 Hei Mulligan. Han skriver at eksisterende motorfester er L-jern. Antar da at den korte armen på L ligger horisontalt øverst. Da får vi vel anta at disse sitter nokså bra fast i båten orginalt, og at det kun er snakk om å øke høyde. Synes det er vanskelig å lime divinycell på stål, så da må han i tilfelle fjerne de orginale bjelkene som produsenten har festet i skroget og lage ny innfesting. Med trustlager er det kun vridningskrefter, og jeg kan ikke skjønne hva som skal gi seg med løsningen jeg skisserte? Boltene som holder motorlabbene til skinnen blir ikke svakere for strekk om de er lengre og går igjennom en eikekloss. En eikekloss vil ikke klemmes flat eller gå i oppløsning på svært mange år i et motorrom. Sitér dette innlegget Mons Link to post
JRK Svart 10.September.2019 Link til dette innlegget Svart 10.September.2019 (redigert) Som vist i mitt forrige innlegg dette er ikke mitt fagfelt, men kan det være en løsning og bruke 4 stykker av disse gjengede avstandsrtykkene på hver motorlabb for å løfte disse opp, - om de fåes med riktige gjenger for det opprinnelige festet: https://torp-fasteners.no/produkt/avstandsstykker Redigert 10.September.2019 av JRK (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Kweelhouse Svart 10.September.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 10.September.2019 14 hours ago, mons said: Hei Mulligan. Han skriver at eksisterende motorfester er L-jern. Antar da at den korte armen på L ligger horisontalt øverst. Da får vi vel anta at disse sitter nokså bra fast i båten orginalt, og at det kun er snakk om å øke høyde. Synes det er vanskelig å lime divinycell på stål, så da må han i tilfelle fjerne de orginale bjelkene som produsenten har festet i skroget og lage ny innfesting. Med trustlager er det kun vridningskrefter, og jeg kan ikke skjønne hva som skal gi seg med løsningen jeg skisserte? Boltene som holder motorlabbene til skinnen blir ikke svakere for strekk om de er lengre og går igjennom en eikekloss. En eikekloss vil ikke klemmes flat eller gå i oppløsning på svært mange år i et motorrom. Det er kraftige L-profiler i stål(10cm x 10cm x 110 cm x 12mm) som motoren står på. Disse er skrudd i bedden i.h.h.t orginal motorinnfestning. Skyvet fra propellen blir tatt opp av thrustlager. Sitér dette innlegget Link to post
Kweelhouse Svart 10.September.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 10.September.2019 4 minutes ago, JRK said: Som vist i mitt forrige innlegg dette er ikke mitt fagfelt, men kan det være en løsning og bruke 4 stykker av disse gjengede avstandsrtykkene på hver motorlabb for å løfte disse opp, - om de fåes med riktige gjenger for det opprinnelige festet: https://torp-fasteners.no/produkt/avstandsstykker Jeg tror kanskje anleggsflaten blir vel liten? Sitér dette innlegget Link to post
Johannes Svart 10.September.2019 Link til dette innlegget Svart 10.September.2019 Løsningen til mons er vel helt fin? Eventuelt kan du vel bruke firkantrør hvis du vil unngå treverk? Hvor mange HK er denne motoren på? Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.