Jump to content

Montere motor på treklosser

Kweelhouse

Recommended Posts

1 hour ago, Bårdp said:

Går fin med treklosser. 230 hk gir ikke noe moment som river av treklossene. Har da sett mye større motorer montert på treklosser i eldre fiskefartøy. Har aldri hørt at det var noe problem.

Jeg har faktisk sett et motorrom etter at en av to motorer i en Grand Banks hadde gått noen runder etter å ha fått tau i propellen, så personlig ville jeg ikke gamblet med motorfestene, men hver og en står selvfølgelig fritt til å velge selv.....

Ville brukt eik el. Da holder det lengre enn motoren.

Sett motorfestene oppå klossene og fest med bolter som går igjennom motorfestet og treklossen med låsemutter under L-bjelken.

Det holder da strekkraften i boltene som holder motorfestene blir uendret.

På motsatt side av motoren får du trykkrefter, og du trykker ikke flat en god eikekloss. 

Med furu risikerer du litt komprimering etter en tid hvis du ikke bruker malmfuru.

Mons

Lazyjack skrev for 4 timer siden:

Å forlenge bolter på motorlabber er en svært dårlig ide. Det er en god grunn til at boltene har den lengden de har og at motoren bør plasseres lavest mulig på labbene. 

Helt riktig, minst mulig av boltene under labbene...

Men treverk ville jeg aldri brukt om det et motor med aksling ..

I motsetning til drev, blir alle kreftene fra propell presset rett på motorfestene..

Hørte nylig om en Saga 32 med D6 som rev løs hele festene etter en slik uprofesjonell montering...det er store krefter ute å går...

Størrelse på motor har selvfølgelig mye å si...

Mulligan skrev for 2 timer siden:

Lim på Divinycell til ønsket høyde. H130 eller bedre.

Puss radius på alle hjørner.

Fres ned i toppen og lim i 10 mm stål.

Grunn med polyester.

Laminer 1 lag 300 g CSM.

Laminer 5 lag 800 g biaksial.

Laminer 1 lag 300 g CSM.

Sett motoren på plass.

Bor ned gjennom festene og gjeng opp-

Skru fast.

All liming skjer med limsparkel. F. eks. Divilette.

Du tenker at divinycell, divilette og biaksial duk er ting som folk flest har liggende og slenge i garasjen eller?

Ida Marie III skrev for 2 timer siden:

Men treverk ville jeg aldri brukt om det et motor med aksling ..

I motsetning til drev, blir alle kreftene fra propell presset rett på motorfestene..

Han har CV-ledd og trustelager :wink: Ellers helt enig i at en slik montasje bør være solid :thumbsup:

Hei Mulligan.

Han skriver at eksisterende motorfester er L-jern. Antar da at den korte armen på L ligger horisontalt øverst.

Da får vi vel anta at disse sitter nokså bra fast i båten orginalt, og at det kun er snakk om å øke høyde.

Synes det er vanskelig å lime divinycell på stål, så da må han i tilfelle fjerne de orginale bjelkene som produsenten har festet i skroget og lage ny innfesting.

Med trustlager er det kun vridningskrefter, og jeg kan ikke skjønne hva som skal gi seg med løsningen jeg skisserte?

Boltene som holder motorlabbene til skinnen blir ikke svakere for strekk om de er lengre og går igjennom en eikekloss.

En eikekloss vil ikke klemmes flat eller gå i oppløsning på svært mange år i et motorrom.

Mons

14 hours ago, mons said:

Hei Mulligan.

Han skriver at eksisterende motorfester er L-jern. Antar da at den korte armen på L ligger horisontalt øverst.

Da får vi vel anta at disse sitter nokså bra fast i båten orginalt, og at det kun er snakk om å øke høyde.

Synes det er vanskelig å lime divinycell på stål, så da må han i tilfelle fjerne de orginale bjelkene som produsenten har festet i skroget og lage ny innfesting.

Med trustlager er det kun vridningskrefter, og jeg kan ikke skjønne hva som skal gi seg med løsningen jeg skisserte?

Boltene som holder motorlabbene til skinnen blir ikke svakere for strekk om de er lengre og går igjennom en eikekloss.

En eikekloss vil ikke klemmes flat eller gå i oppløsning på svært mange år i et motorrom.

Det er kraftige L-profiler i stål(10cm x 10cm x 110 cm x 12mm) som motoren står på. Disse er skrudd i bedden  i.h.h.t orginal motorinnfestning.

Skyvet fra propellen blir tatt opp av thrustlager.

4 minutes ago, JRK said:

Som vist i mitt forrige innlegg dette er ikke mitt fagfelt, men kan det være en løsning og bruke 4 stykker av disse gjengede avstandsrtykkene på hver motorlabb for å løfte disse opp, - om de fåes med riktige gjenger for det opprinnelige festet: https://torp-fasteners.no/produkt/avstandsstykker

Jeg tror kanskje anleggsflaten blir vel liten?

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...