Jump to content

Montere motor på treklosser

Kweelhouse

Recommended Posts

Det er tre krefter involvert her, som du må ta hensyn til:

I: trykk, forårsaket av motorens vekt + dreiemomentet.

II: løft, forårsaket av dreiemomentet - motorens vekt.

III: sideveis, forårsaket av dreiemomentet.

Trykkmessig vil enhver trekloss tåle dette, om anleggsflaten er tilstrekkelig.

Strekkmessig tåler en trekloss lite, så da må du ha en tilstrekkelig kraftig bolt som holder motoren nede.

Med en stor anleggsflate får du også et stabilt underlag, og med en godt tiltrukket bolt i tillegg, vil friksjonen hindre sideveis bevegelse.

Hvis du derimot setter den på "pinner" har du omtrent ikke noe hold mot sideveis kraft.

PS. Med en tung motor med lavt dreiemoment må man i tillegg ta høyde for en kraft forover, om man slår inn i en bølge, men i dette tilfellet vil dette hensynet allerede være ivaretatt av sikringen mot sideveis bevegelse.

Med fast aksling, med thrust-lager mot motoren, kommer dette selvsagt i tillegg.

Redigert av ozo (see edit history)

Eg antar det er snakk om å heve 5cm.  Ganske kurant så lenge det er passe trykkfast matriale. Eik er bra.  Har du tilgang til aluminium kan du lage deg shim under motorfestene. RHS 50x100 finnes i både svart og rustfritt.  Du kan også prøve å få tak i eit kapp av forskalingsplate (tilhengerbunn) å strimle opp.  Alltid gjennomgående bolter igjennom shim og eksisterande vinkel.   

Yanmar 6LYA-STP 340hk

JRK skrev for 8 timer siden:

Som vist i mitt forrige innlegg dette er ikke mitt fagfelt, men kan det være en løsning og bruke 4 stykker av disse gjengede avstandsrtykkene på hver motorlabb for å løfte disse opp, - om de fåes med riktige gjenger for det opprinnelige festet: https://torp-fasteners.no/produkt/avstandsstykker

Det er en løsning jeg sterkt vil fraråde. Gitt at jeg forstår deg rett vil motorlabbene bli stående på fire stylter å balansere. 

Derimot har jeg vondt med å forstå hva som er dårlig med forslaget til @mons  Dersom man legger en eikekloss under hver motorlabb kan man skru med gjennomgående maskinskruer og mutter i vinkeljernet som labben er montert på. Eikeklossen blir jo bare et distansestykke. Hvis man f.eks. bruker M10 maskinskruer til det og borer fritthull i eikeklossen så blir det veldig lite annet enn ren trykklast på den etterpå. 

Men som alltid; legg ut et bilde av installasjonen, kanskje det dukker opp andre ideer da. 

Komodo skrev 39 minutter siden:

Det er en løsning jeg sterkt vil fraråde. Gitt at jeg forstår deg rett vil motorlabbene bli stående på fire stylter å balansere. 

Derimot har jeg vondt med å forstå hva som er dårlig med forslaget til @mons  Dersom man legger en eikekloss under hver motorlabb kan man skru med gjennomgående maskinskruer og mutter i vinkeljernet som labben er montert på. Eikeklossen blir jo bare et distansestykke. Hvis man f.eks. bruker M10 maskinskruer til det og borer fritthull i eikeklossen så blir det veldig lite annet enn ren trykklast på den etterpå. 

Helt enig, det er en metode som har vært brukt siden motorens opprinnelse i båt.

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

6 minutes ago, Jens_P said:

Lite tips.  Ettertrekk festeboltene etter litt tid. Hvis treklossene har høy fuktighet nå, så vil de krympe når det tørket opp og boltene vil virke løse. Snakker av erfaring, brukte fersk eik i motorfundament i en trebåt og opplevde at gjennomgående bolter ble slakke.

De skal være tørre, men jeg skal trekke etter bare for å være sikker.

Da ser det ut til at alle er enige om at eikeklossen er det beste alternativet her og det er sikkert riktig, men for å prøve å lære litt.

Når jeg ser på mine motorlabber, D6/370, så er hullene som går mot beddingen ovale. Det er vel for at man skal ha justeringmuligheter for skjevheter mellom bedding dember og motor. I og med at hullene er ovale, er det ikke en viss mulighet for at demperen vil ligge å skli litt når man bakker/kjører fremover på en eikekloss? Av og til kan vel disse gå litt pga av fukt og tørke i motorommet.

Redigert av JRK (see edit history)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...