ozo Svart 10.September.2019 Link til dette innlegget Svart 10.September.2019 (redigert) Det er tre krefter involvert her, som du må ta hensyn til: I: trykk, forårsaket av motorens vekt + dreiemomentet. II: løft, forårsaket av dreiemomentet - motorens vekt. III: sideveis, forårsaket av dreiemomentet. Trykkmessig vil enhver trekloss tåle dette, om anleggsflaten er tilstrekkelig. Strekkmessig tåler en trekloss lite, så da må du ha en tilstrekkelig kraftig bolt som holder motoren nede. Med en stor anleggsflate får du også et stabilt underlag, og med en godt tiltrukket bolt i tillegg, vil friksjonen hindre sideveis bevegelse. Hvis du derimot setter den på "pinner" har du omtrent ikke noe hold mot sideveis kraft. PS. Med en tung motor med lavt dreiemoment må man i tillegg ta høyde for en kraft forover, om man slår inn i en bølge, men i dette tilfellet vil dette hensynet allerede være ivaretatt av sikringen mot sideveis bevegelse. Med fast aksling, med thrust-lager mot motoren, kommer dette selvsagt i tillegg. Redigert 10.September.2019 av ozo (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Kweelhouse Svart 10.September.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 10.September.2019 3 hours ago, Johannes said: Løsningen til mons er vel helt fin? Eventuelt kan du vel bruke firkantrør hvis du vil unngå treverk? Hvor mange HK er denne motoren på? Den er på hele 75hk....... Sitér dette innlegget Link to post
Sjeldenutpå Svart 10.September.2019 Link til dette innlegget Svart 10.September.2019 Eg antar det er snakk om å heve 5cm. Ganske kurant så lenge det er passe trykkfast matriale. Eik er bra. Har du tilgang til aluminium kan du lage deg shim under motorfestene. RHS 50x100 finnes i både svart og rustfritt. Du kan også prøve å få tak i eit kapp av forskalingsplate (tilhengerbunn) å strimle opp. Alltid gjennomgående bolter igjennom shim og eksisterande vinkel. Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
Komodo Svart 10.September.2019 Link til dette innlegget Svart 10.September.2019 JRK skrev for 8 timer siden: Som vist i mitt forrige innlegg dette er ikke mitt fagfelt, men kan det være en løsning og bruke 4 stykker av disse gjengede avstandsrtykkene på hver motorlabb for å løfte disse opp, - om de fåes med riktige gjenger for det opprinnelige festet: https://torp-fasteners.no/produkt/avstandsstykker Det er en løsning jeg sterkt vil fraråde. Gitt at jeg forstår deg rett vil motorlabbene bli stående på fire stylter å balansere. Derimot har jeg vondt med å forstå hva som er dårlig med forslaget til @mons Dersom man legger en eikekloss under hver motorlabb kan man skru med gjennomgående maskinskruer og mutter i vinkeljernet som labben er montert på. Eikeklossen blir jo bare et distansestykke. Hvis man f.eks. bruker M10 maskinskruer til det og borer fritthull i eikeklossen så blir det veldig lite annet enn ren trykklast på den etterpå. Men som alltid; legg ut et bilde av installasjonen, kanskje det dukker opp andre ideer da. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Roger jo Svart 10.September.2019 Link til dette innlegget Svart 10.September.2019 Komodo skrev 39 minutter siden: Det er en løsning jeg sterkt vil fraråde. Gitt at jeg forstår deg rett vil motorlabbene bli stående på fire stylter å balansere. Derimot har jeg vondt med å forstå hva som er dårlig med forslaget til @mons Dersom man legger en eikekloss under hver motorlabb kan man skru med gjennomgående maskinskruer og mutter i vinkeljernet som labben er montert på. Eikeklossen blir jo bare et distansestykke. Hvis man f.eks. bruker M10 maskinskruer til det og borer fritthull i eikeklossen så blir det veldig lite annet enn ren trykklast på den etterpå. Helt enig, det er en metode som har vært brukt siden motorens opprinnelse i båt. Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Kweelhouse Svart 10.September.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 10.September.2019 Jeg vil takke for innspill, noe varierende meninger og ikke minst utførelse av denne jobben. Det ble at jeg skaffet meg eikeklosser som er 2 tommer tykk. Jeg bolter disse mellom motorfester og L-bjelke med M12 Bolter, planskiver og låsemutter. Sitér dette innlegget Link to post
Jens_P Svart 10.September.2019 Link til dette innlegget Svart 10.September.2019 Lite tips. Ettertrekk festeboltene etter litt tid. Hvis treklossene har høy fuktighet nå, så vil de krympe når det tørket opp og boltene vil virke løse. Snakker av erfaring, brukte fersk eik i motorfundament i en trebåt og opplevde at gjennomgående bolter ble slakke. Sitér dette innlegget Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! Link to post
Kweelhouse Svart 10.September.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 10.September.2019 6 minutes ago, Jens_P said: Lite tips. Ettertrekk festeboltene etter litt tid. Hvis treklossene har høy fuktighet nå, så vil de krympe når det tørket opp og boltene vil virke løse. Snakker av erfaring, brukte fersk eik i motorfundament i en trebåt og opplevde at gjennomgående bolter ble slakke. De skal være tørre, men jeg skal trekke etter bare for å være sikker. Sitér dette innlegget Link to post
Roger jo Svart 11.September.2019 Link til dette innlegget Svart 11.September.2019 Kweelhouse skrev for 12 timer siden: De skal være tørre, men jeg skal trekke etter bare for å være sikker. Og kontrollere oppretting før sjøsetting til våren er lurt. Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
JRK Svart 11.September.2019 Link til dette innlegget Svart 11.September.2019 (redigert) Da ser det ut til at alle er enige om at eikeklossen er det beste alternativet her og det er sikkert riktig, men for å prøve å lære litt. Når jeg ser på mine motorlabber, D6/370, så er hullene som går mot beddingen ovale. Det er vel for at man skal ha justeringmuligheter for skjevheter mellom bedding dember og motor. I og med at hullene er ovale, er det ikke en viss mulighet for at demperen vil ligge å skli litt når man bakker/kjører fremover på en eikekloss? Av og til kan vel disse gå litt pga av fukt og tørke i motorommet. Redigert 11.September.2019 av JRK (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
mons Svart 11.September.2019 Link til dette innlegget Svart 11.September.2019 Trekker du godt til med gjennomgangsbolter blir det svært stor friksjon. Større enn om du hadde skrudd rett på stålet. I dette tilfellet med trustlager får man bare belastning på langs hvis man treffer fjellet, og da gjør det ikke store forskjellen. Sitér dette innlegget Mons Link to post
index Svart 11.September.2019 Link til dette innlegget Svart 11.September.2019 Det er til og med enkelte som har båter laget av treklosser. Går ofte bra det også Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
JRK Svart 11.September.2019 Link til dette innlegget Svart 11.September.2019 Ikke glem at en dår kan spørre mer en 10 vise kan svare Da har man ihverfall fått litt påfyll på et felt man ikke behersker Sitér dette innlegget Link to post
Kweelhouse Svart 11.September.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 11.September.2019 3 hours ago, index said: Det er til og med enkelte som har båter laget av treklosser. Går ofte bra det også Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.