Jump to content

Diesel på vanntanken og min løsning virket.

leiohel

Recommended Posts

Hei

da jeg kjøpte seilbåten min fikk jeg en innføring i hva de ulike påfyllingslokka på dekk gikk til. Det er i alt 3 på den ene siden og 1 på den andre. Og den gang fikk jeg feil info på den siden med 3 inntak. Båten har 3 rustfrie vanntanker på ca 400 liter i hver. To sidetanker er og en midttank. Midtbanekjempe fylles fra de på sidene. I kjølen er det en dieseltank på 1200 liter. Jeg fikk fylt den ene sidetanken og midttanken med mye diesel. Midttanken var allerede nesten full av vann, så tilsammen ble det fylt på ca 500 liter diesel.

først etter en tur i mye sjø hadde diesel og vann blandet seg slik at det ble oppdaget.

Så slik grep jeg saken an:

1- jeg offeret en dusj lensepumpe til å bruke til å forflytte diesel fra vanntanken og over på dieseltanken. Det er gode mannlokk i alle tanker. Når sidetanken var tom, tappet jeg over det øverste laget i midttanken. Setter inn en ekstra vannutskiller på diesel tilførselen, siden jeg ikke vet hvor mye vann som ble med ned i tanken.

2- nå har jeg en tank med rimelig mye vann og dieselblanding. På den lokale fyllinga fikk jeg låne en plastank på 1000 liter, som jeg kunne fylle og levere tilbake.

3- nå brukte jeg båtens trykkvannpumpe til å pumpe ut vann og dieselblandingen. En hammel hageslange ble koblet rett på pumpa og opp i tanken som står på en henger på land. Når tankene er tomme bruker jeg en våt støvesuger for å få ut de siste restene.

4- neste er en tur på Biltema hvor jeg kjøper 3 dunker med ren ublandet spylerveske. Ca 60 liter. Dette heller jeg på den midterste tanken og tilsetter ca samme mengde vann. Så da har jeg ca 120 liter isopoanol blanding. På enden av vannslangen setter jeg nå på et munnstykke og begynner å spyle tankene innvendig med blandingen. Tar meg god tid og der jeg kommer til skrubber jeg også med en børste. Når jeg er ferdig lar jeg blandingen sirkulere i alle slanger også. For å se om jeg klarer å redde dem fra dieselblandingen. Til slutt pumpes dette også opp i tanken på land.

5- jeg har 400 liter ferskvann i den siste tanken. Dette fylles inn på midttanken og jeg spyler en siste runde og skyller alle vannrør i båten.

6- all diesel lukt og smak er borte, men vann som blir stående i slangene smaker spylerveske uansett hvor lenge jeg skyller. 

7- må har jeg byttet pumpa og alle slanger og vannet er helt utmerket.

8- jeg har i tillegg, for å være sikker, satt på rett etter pumpa et aktiv kull filter. I byssa har jeg egen kran til drikkevann, som går igjennom enda et kullfilter. I hver av vanntankene har jeg lagt en 1,2 meter lang olje suge strømpe, av den dyre typen. Denne skal få ligge i en mnd, før jeg bytter til en ny. Skulle det være noe diesel igjen som løser seg opp, vil disse strømpene ta dette til seg, samt eventuelt andre kjemikalier.

vannet smaker helt fint og ikke tegn til oljefilm på toppen. Tenker å levere en vannprøve til Mattilsynet, for å få en siste forsikring.

20190908_154637.jpg.5b0b2a1efff3ddf95573ab0f620bea47.jpg

Mvh

leif ove

Redigert av leiohel (see edit history)

Bra jobs! Bare en liten advarsel mot bruk av kullfilter. Kullfilter er effektivt for å ta bort smak og noen kjemikalier, f.eks. klor. Men i kullfilteret er det god grobunn for bakterievekst. Det er heller ikke spesielt bra for å filtrere bort partikler. Samtidig risikerer du at kullfilteret gir fra seg kullpartikler. Jeg ville montert et forfilter på min 25 my foran kullfilteret og et finfilter på minimum 5 - 10 micron etter kullfilteret. 

Nedenfor en link til en artikkel der kullfilter er omtalt.

https://www.aftenposten.no/norge/i/Rr5Wx/--Filtre-kan-gi-flere-bakterier

Materiale i Ferskvannstanken.?

tankene trenger en rengjøring og årlig klorrens, med lat-manns skyllemetoden får en også vasket tanktoppen på innsiden, passer alltid på å fylle vann etter at noen andre har fylt. Og vi drikker vannet.

Bruker en vannfilter skift  filter hvert år.

Jeg har syrefast  tank og syrefaste rør og etter ha tatt klorbehandlingen på slump i 31 år, spurte Lilleborg.

Etter et par runder med LILLEBORG er svaret dette.

Til rengjøring av vanntank anbefaler vi 1/2 l. Klorin pr. 50l. vann. La stå i et døgn og skyll godt etterpå.
Det er samme blandingsforhold om det er stål eller plasttank.

Klorin må ikke benyttes i aluminiumstank.

Fyller også opp  pumpe og  rør og varmtvanskretsen.

Den lette skyllemetode.  Som også blir brukt hvis båten ikke var i bruk på en stund,

Og  i første havn etter Danmark for å bli kvitt kalkvannet litt fort.

bilde

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Bestefar skrev for 1 time siden:

Bra jobs! Bare en liten advarsel mot bruk av kullfilter. Kullfilter er effektivt for å ta bort smak og noen kjemikalier, f.eks. klor. Men i kullfilteret er det god grobunn for bakterievekst. Det er heller ikke spesielt bra for å filtrere bort partikler. Samtidig risikerer du at kullfilteret gir fra seg kullpartikler. Jeg ville montert et forfilter på min 25 my foran kullfilteret og et finfilter på minimum 5 - 10 micron etter kullfilteret. 

Nedenfor en link til en artikkel der kullfilter er omtalt.

https://www.aftenposten.no/norge/i/Rr5Wx/--Filtre-kan-gi-flere-bakterier

Godt tips. Kanskje bytte ferkvannskran filteret til et 5 micron.

har 10 micron forran ferskvannpumpa.

Redigert av leiohel (see edit history)

Om du bruker 10 eller 5 micron er egentlig ikke avgjørende. Ingen av dem fanger bakterier. Det er mest for å beskytte utstyret og bl.a. fange kullstøv. Skal du fjerne bakterie eller vira blir det litt mer komplisert. Du kan f.eks. bruke filtertyper som vist på denne siden. Det er slike patroner jeg bruker.      https://www.3m.com/3M/en_US/company-us/all-3m-products/~/3M-Under-Sink-Drinking-Water-System-FM1500-B-10-Per-Case/?N=5002385+3289894482&preselect=7581471+8710655&rt=rud

Kjøp filtre av god kvalitet. Du får akkurat det du betaler for. Skift filter minst hver 6 mnd., Om du legger båten i opplag om vinteren må du fjerne alle filterpatroner. Ikke vent til våren. 

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...