ezach Startet 9.September.2019 Link til dette innlegget Startet 9.September.2019 Hei. Jeg syns diesel-eksosen er blitt uvant gråhvit straks motoren får litt turtall. Og jeg kjenner på lukta at sliteren under dørken ikke har det helt bra. Se video. Motor BMW Marine D636, 180 hk rekkesekser fra 1986. Har byttet for- og finfilter etter at turtallet sviktet. Det hjalp, men oppdaget nå uvant farge på eksosen. Temp på både olje og vann, oljetrykk og lading er alt som normalt. Mister ikke vann eller olje, og ingen tegn til vann i oljen. Ja, jeg skal sjekke tilstand til sjøvannsfilter + impeller og om selve inntaket under er grodd. Er innstilt på å lære meg skifte/fiks av kobberpakninger til dysene. Må kanskje sjekke turboen? Setter pris på mer og mindre åpenbare årsaker jeg kan ha oversett. ⚓? Sitér dette innlegget Link to post
Gudrun Svart 9.September.2019 Link til dette innlegget Svart 9.September.2019 Tja. Vel det går mot høst og er luften mye fuktigere enn den er midtsommers og da kan du lett bli lurt av damp etter båten fra varm eksos spesielt hvis du ikke har hatt båten så lenge. En annen ting er at etter en skikkelig grosommer er skroget blitt tyngre å dytte fremover så eksostemperaturen kan ha blitt noe høyere. Sitér dette innlegget Link to post
ezach Svart 9.September.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.September.2019 Dette er 8. sesong, så jeg bør kjenne til en del av motorens luner, nå. Reagerer like mye på lukten. På den annen side har jeg blitt mer oppmerksom på disse forholdene i forbindelse med utbedring av svekket turtall. Sitér dette innlegget Link to post
jerognal Svart 10.September.2019 Link til dette innlegget Svart 10.September.2019 Syns da ikke det der ser ille ut jeg, men klart du kjenner jo motoren best sjøl. Har du noensinne skiftet termostat? Instrument i båten er vel sikkert ikke til å stole på ang. visning av rett temp. Ny termostat er vel ikke så dyr forsikring. Sitér dette innlegget Link to post
hegra Svart 10.September.2019 Link til dette innlegget Svart 10.September.2019 Tipper det er vanndamp. Tett eksosbend som hindrer sjøvannet og komme ut. Får du av eksosslange så ser du rett inn og får sikkert gravd ut noe av det , eller ta bendet helt av. Bendet er det varmeste stedet sjøvannet passerer og saltet legger seg igen. Er det tett et annet sted blir også bendet tett nokså fort da det blir varmt og saltet setter seg. Sitér dette innlegget Link to post
ezach Svart 10.September.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 10.September.2019 Takk for innspill. Termostatene sjekket jeg i vannkjele for tre år siden. Eksosbendet settes på listen. ? Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.