Jump to content

Reparere bøyd rekke - Gjøre selv eller ikke?

Ibiza24

Recommended Posts

Ja, den bulken der ser ikke ut til å ha skarpe knekker, så den tror jeg du klarer å rette på den måten som @Sea Ray man foreslår. Jeg rettet mange slike bulker i rekkene på min Draco i våres da jeg lagde nye rekker. Hvis du titter i "Dracotråden" og blar litt tilbake ser du bilder av hvordan jeg gjorde det. Link til tråden finner du i signaturen min :smiley:

Takker for positive svar. Da blir det nok er forsøk til helgen på å prøve å få rettet den opp. Har jo vært en ivrig leser av Draco-tråden din Komodo så da blir det jo i tillegg litt mimretid med på kjøpet :)

Noen forslag til verktøy til formålet? Jeg må nok gå til innkjøp av noen tvinger eller tilsvarende.

Ibiza24 skrev 40 minutter siden:

Har jo vært en ivrig leser av Draco-tråden din Komodo så da blir det jo i tillegg litt mimretid med på kjøpet :)

Det er jo aldri dumt :thumbsup:

Ibiza24 skrev 40 minutter siden:

Noen forslag til verktøy til formålet? Jeg må nok gå til innkjøp av noen tvinger eller tilsvarende

En kraftig tvinge og en planke. 

Ps: På bildet under har jeg lagt en messingbit med en radius under tvinga. Den kan du erstatte med en plankebit også. Hvis du Borer et 25mm hull i en bit 2x4" og klyver den har du to halvparter med fin radius. Avstanden på anholdet varierer du i forhold til hvor knekkpunktet er.

299279040_14_04_1912.jpg.2359f695734cc85b74def1965834f3c5.jpg

Ibiza24 skrev for 3 timer siden:

Hvor kan jeg kjøpe en tvinge som er kraftig nok? Biltema eller må jeg til en spesialforretning?

Skal du ha én solid tvinge med tverrhåndtak som du får litt moment på, tror jeg du bare kan glemme biltema & co, og den vil forøvrig være svindyr... Foreslår heller at du stikker på biltema å kjøper 2 tvinger av den vanlige typen. Da får du dobbelt opp med kinakrefter, som bør tilsvare én kvalitetstvinge :wink:

Edit: Her ser du hva en god tvinge koster https://no.rs-online.com/web/p/clamps/1253852/

Redigert av PolarLi (see edit history)
PolarLi skrev for 4 timer siden:

Edit: Her ser du hva en god tvinge koster https://no.rs-online.com/web/p/clamps/1253852/

Det er ei slik tvinge jeg har brukt. Kalles krafttvinge i min terminologi, men jeg vet ikke om det er universelt... Rent bortsett fra det så tror jeg du klarer deg med ei stor tvinge fra Biltema, de gir faktisk ganske god klemkraft de også. Det skal ikke så mye til for å bøye et rør på den dimensjonen så lenge knekken ikke er krapp. 

Fordelen med den krafttvinga er at det kanskje er enklere å stramme ordentlig. Biltema har noe de kaller limknekt, den kan kanskje brukes. Mulig den er litt lang (minste er 600mm), men det er nok løsbart. Jula kaller sin for tvinge, og den er bare lang.

Vifa - Bruce Roberts 35

Tidligere: EOS - Tidligere Vifa/Fryd - en fungerende Maxi 77
Mitt andre prosjekt: Den grønne bie - En ikke helt standard Land Rover Discovery

Har noen rør som må rettes jeg også. Men dessverre er det skade på rørene. Usikker på om det blir verre ved å forsøke å rette dem. Den største utfordringen er nok pushpiten, den har 2 ben akter, så går rekken ut på siden og fremover, for å bli bøyd ned . Bøyen "utover" er selvfølgelig deformert og bøyd ned. Og rett ved den bakre støtten, så har røret fått seg en liten "knekk". Må få tatt noen bilder, så kan vi drodle litt i felleskap.

Vifa - Bruce Roberts 35

Tidligere: EOS - Tidligere Vifa/Fryd - en fungerende Maxi 77
Mitt andre prosjekt: Den grønne bie - En ikke helt standard Land Rover Discovery

8 minutes ago, omhI said:

Men ordna denne seg ?

941268303_2019-09-0917_03_11.jpg.857b1340d88c4589e700fa7e6ba12418.jpg

Ikke 100% men fikk glipen ned til ca. 1 mm som er helt greit. Det måtte et spett til med påtredd beskyttelse og fenderlisten som mothold. Tenker jeg legger på litt Sika og da tror jeg ikke engang det blir synlig. Styrkemessig tror jeg ikke det har så mye å si.

Redigert av Ibiza24 (see edit history)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...