Ibiza24 Startet 9.September.2019 Del på Facebook Startet 9.September.2019 Oppdaget tidligere i dag at rekka på styrbord side har fått seg litt juling i sommer. Ikke så veldig dramatisk men litt deformert har den nå blitt. Hva kan jeg evt. gjøre selv med dette? Noen tips der ute? Sitér dette innlegget Link to post
NovaMan Svart 9.September.2019 Del på Facebook Svart 9.September.2019 Går jo kanskje an å prøve med en 2 x 4´´ (eller noe som ikke gir etter) på utsiden som du fester med tvinger i begge ender, og så prøve å rette ut rekka med en tvinge på midten? Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 9.September.2019 Del på Facebook Svart 9.September.2019 Ja, den bulken der ser ikke ut til å ha skarpe knekker, så den tror jeg du klarer å rette på den måten som @Sea Ray man foreslår. Jeg rettet mange slike bulker i rekkene på min Draco i våres da jeg lagde nye rekker. Hvis du titter i "Dracotråden" og blar litt tilbake ser du bilder av hvordan jeg gjorde det. Link til tråden finner du i signaturen min Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Ibiza24 Svart 10.September.2019 Emnestarter Del på Facebook Svart 10.September.2019 Takker for positive svar. Da blir det nok er forsøk til helgen på å prøve å få rettet den opp. Har jo vært en ivrig leser av Draco-tråden din Komodo så da blir det jo i tillegg litt mimretid med på kjøpet :) Noen forslag til verktøy til formålet? Jeg må nok gå til innkjøp av noen tvinger eller tilsvarende. Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 10.September.2019 Del på Facebook Svart 10.September.2019 Ibiza24 skrev 40 minutter siden: Har jo vært en ivrig leser av Draco-tråden din Komodo så da blir det jo i tillegg litt mimretid med på kjøpet :) Det er jo aldri dumt Ibiza24 skrev 40 minutter siden: Noen forslag til verktøy til formålet? Jeg må nok gå til innkjøp av noen tvinger eller tilsvarende En kraftig tvinge og en planke. Ps: På bildet under har jeg lagt en messingbit med en radius under tvinga. Den kan du erstatte med en plankebit også. Hvis du Borer et 25mm hull i en bit 2x4" og klyver den har du to halvparter med fin radius. Avstanden på anholdet varierer du i forhold til hvor knekkpunktet er. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Ibiza24 Svart 10.September.2019 Emnestarter Del på Facebook Svart 10.September.2019 Takker for raskt svar Komodo. Da skal jeg kopiere ditt forslag til løsning. Ser veldig snedig ut. Tror dette bør kunne fungere. Hvor kan jeg kjøpe en tvinge som er kraftig nok? Biltema eller må jeg til en spesialforretning? Sitér dette innlegget Link to post
PolarLi Svart 10.September.2019 Del på Facebook Svart 10.September.2019 (redigert) Ibiza24 skrev for 3 timer siden: Hvor kan jeg kjøpe en tvinge som er kraftig nok? Biltema eller må jeg til en spesialforretning? Skal du ha én solid tvinge med tverrhåndtak som du får litt moment på, tror jeg du bare kan glemme biltema & co, og den vil forøvrig være svindyr... Foreslår heller at du stikker på biltema å kjøper 2 tvinger av den vanlige typen. Da får du dobbelt opp med kinakrefter, som bør tilsvare én kvalitetstvinge Edit: Her ser du hva en god tvinge koster https://no.rs-online.com/web/p/clamps/1253852/ Redigert 10.September.2019 av PolarLi (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 10.September.2019 Del på Facebook Svart 10.September.2019 PolarLi skrev for 4 timer siden: Edit: Her ser du hva en god tvinge koster https://no.rs-online.com/web/p/clamps/1253852/ Det er ei slik tvinge jeg har brukt. Kalles krafttvinge i min terminologi, men jeg vet ikke om det er universelt... Rent bortsett fra det så tror jeg du klarer deg med ei stor tvinge fra Biltema, de gir faktisk ganske god klemkraft de også. Det skal ikke så mye til for å bøye et rør på den dimensjonen så lenge knekken ikke er krapp. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Ibiza24 Svart 10.September.2019 Emnestarter Del på Facebook Svart 10.September.2019 Ok, takker. Da skal jeg lage meg noen klosser og prøve å få rettet opp i løpet av helgen. Melder tilbake hva gjelder resultatet. Sitér dette innlegget Link to post
finnarne Svart 11.September.2019 Del på Facebook Svart 11.September.2019 Fordelen med den krafttvinga er at det kanskje er enklere å stramme ordentlig. Biltema har noe de kaller limknekt, den kan kanskje brukes. Mulig den er litt lang (minste er 600mm), men det er nok løsbart. Jula kaller sin for tvinge, og den er bare lang. Sitér dette innlegget Vifa - Bruce Roberts 35 Tidligere: EOS - Tidligere Vifa/Fryd - en fungerende Maxi 77 Mitt andre prosjekt: Den grønne bie - En ikke helt standard Land Rover Discovery Link to post
Ibiza24 Svart 13.September.2019 Emnestarter Del på Facebook Svart 13.September.2019 Da var det hele overstått og rekka er god som gull. Det ble til slutt Komodo-style og sammen med et spett var det relativt fort gjort. Valgte å bruke en jekk istenenfor tvinge og det funka fint. Sitér dette innlegget Link to post
tilplan Svart 13.September.2019 Del på Facebook Svart 13.September.2019 Det var en smart variant, @Ibiza24. Tror jeg må prøve det selv. Flott du deler så gode bilder. Sitér dette innlegget Link to post
Grand Banks jr Svart 13.September.2019 Del på Facebook Svart 13.September.2019 Enig med @tilplan. Gode bilder. Fikk nesten lyst til å finne en båt som har ødelagt rekke bare for å prøve... Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
Komodo Svart 13.September.2019 Del på Facebook Svart 13.September.2019 Jøss, se der ja, det ble jo kjempefint! Kreativ oppspenning Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Ibiza24 Svart 13.September.2019 Emnestarter Del på Facebook Svart 13.September.2019 Jo, takk for det. Jeg ser i etterkant at om jeg hadde laget noen gjennomgående spor i 2x4'en til spennbåndet så hadde jeg fått overført enda mer kraft på selve rekka. Men det får bli til neste gang.... Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 13.September.2019 Del på Facebook Svart 13.September.2019 Ja, eller lagt tofiren på høykant Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Gunga Din Svart 13.September.2019 Del på Facebook Svart 13.September.2019 Ja det var en smart løsning.. Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
finnarne Svart 13.September.2019 Del på Facebook Svart 13.September.2019 Har noen rør som må rettes jeg også. Men dessverre er det skade på rørene. Usikker på om det blir verre ved å forsøke å rette dem. Den største utfordringen er nok pushpiten, den har 2 ben akter, så går rekken ut på siden og fremover, for å bli bøyd ned . Bøyen "utover" er selvfølgelig deformert og bøyd ned. Og rett ved den bakre støtten, så har røret fått seg en liten "knekk". Må få tatt noen bilder, så kan vi drodle litt i felleskap. Sitér dette innlegget Vifa - Bruce Roberts 35 Tidligere: EOS - Tidligere Vifa/Fryd - en fungerende Maxi 77 Mitt andre prosjekt: Den grønne bie - En ikke helt standard Land Rover Discovery Link to post
omhI Svart 13.September.2019 Del på Facebook Svart 13.September.2019 Men ordna denne seg ? Sitér dette innlegget Link to post
Ibiza24 Svart 13.September.2019 Emnestarter Del på Facebook Svart 13.September.2019 (redigert) 8 minutes ago, omhI said: Men ordna denne seg ? Ikke 100% men fikk glipen ned til ca. 1 mm som er helt greit. Det måtte et spett til med påtredd beskyttelse og fenderlisten som mothold. Tenker jeg legger på litt Sika og da tror jeg ikke engang det blir synlig. Styrkemessig tror jeg ikke det har så mye å si. Redigert 13.September.2019 av Ibiza24 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
blue moon Svart 13.September.2019 Del på Facebook Svart 13.September.2019 Takker for deling av bilder og løsninger i denne tråden, jeg har en bøy på min rekke som irriterer meg. Lager noe tilsvarende og oppdaterer tråden :) Sitér dette innlegget 09 Sealine F37 - VP D4 260 Link to post
Eureka Svart 13.September.2019 Del på Facebook Svart 13.September.2019 Legg på butyl istedet for sika etc... mye større fleksibilitet. Du vil jo holde det tett. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.