Jump to content

Systemrens på motor

Peter-

Recommended Posts

Hej,

Har en gammel volvo penta md-11c på min båd med både ferskvand og saltvand køling. Den køler faktisk så godt at den eneste måde jeg kan få den op på middel temperatur er ved at kører den på 2200 rpm og seile - uden sejlads bliver den aldrig varm virker det til.

Tænkte at jeg ville være lidt proaktiv og kører systemrens på den. For ferskvands delen tænker jeg bare alt putte det på og sejle en weekend-tur for motor, hvorefter jeg suger det ud igen med en pumpe - skyller med ferskvand og derefter kølervæske.

Saltvands-delen virker som det mere kompliceret. Tænker at motoren må være helt varm så ventilen åbner - så stænger jeg saltvands indtaget, demonterer slangen fra kranen og putter den I en spand med ferskvand + systemrens og starter motoren igen indtil system rens er suget ind. Derefter havde jeg tænkt at komme i båden hver dag og starte motoren nogle sekunder for at få nyt systemrens ind i systemet i ca 4 dage. Er dette en god plan? (bør jeg vel kører motoren varm hver dag egentlig.....) Kan jeg bruge systemrens koncentreret for bedre effekt?

Har læst af nogen laver et cirkulret system - men det virker som for stort et projekt så vælger gerne den nemmere løsning med mindre at det er værdiløst..

Virker til at de fleste motorer fejler pga saltvands-delen og det vil jeg virkelig gerne undgå!

Mvh,

Peter

Redigert av Peter- (see edit history)

Jeg ville ha ventet til evt kjøleproblemer oppstår.

Ellers er det greit å løse vannslangen til eksosbendet og føre denne tilbake til dunken med Systemrens I. Så kan du sirkulere inntil du mener det er rent. Ikke kjør motoren mer enn noen få minutter uten kjøling på eksosen da.

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

Hvordan har du både saltvann og ferskvann ?

på de motorer som jeg har vært borti, så har det enten vært saltvann som har kjølt hele motoren, eller så er det saltvann som kjøler ned ferskvannet (med frostveske) som igjen kjøler ned motoren. Vet at det også er noen som har kjølevannet i en lukket krets med ett rør ut på utsiden av båten for å kjøle ned kjølevannet.

Regner med du har løsningen med saltvann som kjøler ned kjøleveske (ferskvann + frostveske), og da håper jeg at termostaten ligger i kjøleveske-delen av systemet, ikke i saltvanns-delen, så vidt jeg vet.

Vifa - Bruce Roberts 35

Tidligere: EOS - Tidligere Vifa/Fryd - en fungerende Maxi 77
Mitt andre prosjekt: Den grønne bie - En ikke helt standard Land Rover Discovery

Er like mange svar på dette som det finnes båteiere..

På sjøvannssiden fulgte jeg bruksanvisningen akkurat som det står beskrevet på flasken. Tok ikke mange minuttene å rigge til.

Virket helt fint på en motor fra 94.

De som konstruerte mariniseringen til motoren har lagt inn litt sikkerhet så kjølerne kan ha noe redusert effekt uten du merker det på instrumentet.

Ikke dumt å legge inn en runde med Systemrens hvert 3-5 år(?) som forebyggende vedlikehold..

Ikke Systemrens, men samme opplegget:

https://www.youtube.com/watch?v=Yb5Q116AHk0

index skrev 40 minutter siden:

Jeg ville ha ventet til evt kjøleproblemer oppstår.

Ellers er det greit å løse vannslangen til eksosbendet og føre denne tilbake til dunken med Systemrens I. Så kan du

sirkulere inntil du mener det er rent. Ikke kjør motoren mer enn noen få minutter uten kjøling på eksosen da.

Altså jeg kan sirkulere indtil det er rent men max et par minutter? Hvor høy konsentration skal jeg bruge?

finnarne skrev 40 minutter siden:

Hvordan har du både saltvann og ferskvann ?

på de motorer som jeg har vært borti, så har det enten vært saltvann som har kjølt hele motoren, eller så er det saltvann som kjøler ned ferskvannet (med frostveske) som igjen kjøler ned motoren. Vet at det også er noen som har kjølevannet i en lukket krets med ett rør ut på utsiden av båten for å kjøle ned kjølevannet.

Regner med du har løsningen med saltvann som kjøler ned kjøleveske (ferskvann + frostveske), og da håper jeg at termostaten ligger i kjøleveske-delen av systemet, ikke i saltvanns-delen, så vidt jeg vet.

Det er virkelig en god pointe... tror helt sikkert at du har ret I at saltvandet køler ferskvann - det gør jo egentlig at motoren er meget mere robust iht rust, salt osv.. Det er jo fantastisk så er jeg ikke så nervøs omkring det længere + det hjælper jo med at forklare hvordan en så gammel moter så fungere så bra efter 40 år ;) Er vel stadigvæk en god ide at kører lidt systemrens på saltvands-siden også tænker jeg ?

Hvad sker der forresten hvis man bruger konsentreret forstveske? Jeg har normalt bare fyldt konsentrert på - men ikke meget da den holder væsken bra..

Gudrun skrev 26 minutter siden:

Er like mange svar på dette som det finnes båteiere..

På sjøvannssiden fulgte jeg bruksanvisningen akkurat som det står beskrevet på flasken. Tok ikke mange minuttene å rigge til.

Virket helt fint på en motor fra 94.

De som konstruerte mariniseringen til motoren har lagt inn litt sikkerhet så kjølerne kan ha noe redusert effekt uten du merker det på instrumentet.

Ikke dumt å legge inn en runde med Systemrens hvert 3-5 år(?) som forebyggende vedlikehold..

Ikke Systemrens, men samme opplegget:

https://www.youtube.com/watch?v=Yb5Q116AHk0

Præcist min pointe! Tak for link

dieselfan skrev 49 minutter siden:

Hei, set gjerne inn hvilken motor dett gjelder slik at relevansen øker for alle som søker. 

volvo penta md-11c

Mvh,

Peter

Peter- skrev 3 minutter siden:

Altså jeg kan sirkulere indtil det er rent men max et par minutter? Hvor høy konsentration skal jeg bruge?

Rent blir det jo ikke, Systemrensen vil jo ta opp mer og mer dritt fra varmevekslerne. Dette vil delvis falle til bunns I dunken og delvis farge blandingen. Bland Systemrens iht det som står på flasken, det er vel 1 til 3 ca?

Du kan kjøre motoren lenger om gangen om du tilfører vann til eksosen f.eks med en hageslange.

Men som sagt, om du ikke har kjøleproblemer har du neppe særlig mye avleiringer heller. Jeg har hatt min båt I snart 14 år nå, og har fortsatt ikke hatt behov for Systemrens. Temperaturen er som den skal være, enkelt og greit.

PS: Du har nok ferskvannskjøling ja;-)

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

Takk Index. Logikken er bare at undgå problemer især når man tager prisen på en ny motor i betragtning.  

Har helt sikkert ferskvandskøling og jeg installerer derfor også en temperatur sensor i min eksos denne vinter så jeg kan undgå blowout - tænker at min sensor nok stadigvæk sidder på saltvandsdelen et sted så får min motor problemer går der lang tid før alarmen går...

Mvh,

Peter

Jeg vurdere å montere enn slik: http://enginewatchdog.com/tm4.html

har en montert i bilen, med styring av elektrisk vifte. I båten vill jeg evt montere en med 2 temperatursensorer, en som jeg monterer i nærheten av termostaten, og en som monteres på eksosen. Men er litt usikker i forhold til det nye eksosbendet.

Vifa - Bruce Roberts 35

Mitt andre prosjekt: Den grønne bie - En ikke helt standard Land Rover Discovery

En eksostemperatursensor er ikke så dumt om du vil følge litt med nei.

Temperaturgiveren din sitter nok garantert på ferskvannssiden.

Å unngå problemer er aldri feil. Jeg ville ha følgt spesielt godt med på ensosbendet, det er ofte her det tetter seg først.

Det enkle er ofte det beste...

https://seatronic.no/systemrens

Saltvannskjøling

Steng inntaksventilen. Tørn motoren til den er tom for saltvann. Fyll på med riktig dosering ferskvann og Motorrens på inntakssiden, til blandingen begynner å boble ut eksosen (prosedyren må tilpasses hver enkelt motor avhengig av hvordan kjølesystemet er oppbygd). La væsken stå i ca 2 døgn. Etter rens åpnes bunnventilen og motoren kjøres.

God ide med enginewatchdog, men bruger bare en arduino, temp sensor og en alarm tager ikke mange minutter at installerer dette.

Worry II skrev 18 minutter siden:

Det enkle er ofte det beste...

https://seatronic.no/systemrens

Saltvannskjøling

Steng inntaksventilen. Tørn motoren til den er tom for saltvann. Fyll på med riktig dosering ferskvann og Motorrens på inntakssiden, til blandingen begynner å boble ut eksosen (prosedyren må tilpasses hver enkelt motor avhengig av hvordan kjølesystemet er oppbygd). La væsken stå i ca 2 døgn. Etter rens åpnes bunnventilen og motoren kjøres.

Takk for linket.

Angående ferskvands delen står der at man skal fjerne zink annoderne først. Har ikke kunne finde nogle zink anoder på min. Tror I at der sidder zinkanoder der et sted? Hvis ja, hvor sidder de typisk? Problemet er at ferskvands-delen er et senere retrofit så jeg har ingen manual for denne.

Mvh,

Peter

52 minutes ago, Worry II said:

Hei

1)
Jeg har fått påmontert en påfyllingskrane (mellom sjøvannskranen og impelleren) som bl.a. benyttes til å fylle inn ferskvann inn i sjøvannskretsen. Dette skjer ved å stenge sjøvannskranen  slik at impelleren suger inn ferskvann gjennom ovennevnte påfyllingskrane.

Noen sier at ovennevnte metode - med å la impelleren/sjøvannspumpe SUGE INN SYSTEMRENS,
IKKE er å anbefale og/eller ikke gir fullgodt resultat.

Ovennevnte  metode ville jo vært svært lettvint da man jo
slipper å skru av en hardtsittende sjøvannsslange fra sjøvannspumpa,  og man
slipper  å demontere/fjerne impelleren.

2)
Den litt mer omstendtlige metoden - og kanskje den beste, er å:
Pumpe INN/sirkulere systemrens fra ei bøtte med systemrens - med en slange påmontert foran kjølevannsslangens utløp foran eksosbendet.
UT-slangen  - tilbake til bøtta, påmonteres ved sjøvannspumpa.
Dette forutsetter jo at sjøvannslange og impeller er demontert.

SPØRSMÅL:
a)Tar IMPELLEREN og/eller sjøvannspumpa skade av systemrens? 

Hvis ikke impelleren/sjøvannspumpa tar skade av systemrens,
b)HVORFOR er ovennevte metode (jfr. pkt.1)  IKKE  å anbefale????
Noen som vet?

Redigert av jma001 (see edit history)

Til TS/Peter:

Regner med du kanskje har en Martec sak: https://www.martec.se/farskvattenkylningar/martec/martec-volvo-penta/

Sinkanoder har du f.eks her: https://www.martec.se/farskvattenkylningar/reservdelar/zinkanoder/

Eller kanskje her: https://www.maritim.no/messingplugg-for-martec-sink-1-4-npt

Redigert av finnarne (see edit history)

Vifa - Bruce Roberts 35

jma001 skrev 13 minutter siden:

SPØRSMÅL:
a)Tar IMPELLEREN og/eller sjøvannspumpa skade av systemrens? 

Hvis ikke impelleren/sjøvannspumpa tar skade av systemrens,
b)HVORFOR er ovennevte metode (jfr. pkt.1)  IKKE  å anbefale????
Noen som vet?

a: Neppe

b: Det er jo nettopp dette produsenten av Systemrens anbefaler. Det er bare det at mange båteiere velger å sirkulere det gjennom systemet ganger, fordi det "sikkert er bedre". Jeg vil tro at produsentens anbefaling er mer enn godt nok.

Worry II skrev 6 minutter siden:

Om du har zink, så står disse i saltvannskretsen. I varmeveksler, oljekjøper og noen gear. Men det er masiner som ikke har zink i det heletatt.

Det er dog specifikt nævn for ferskvandskredsen. Har ikke zink på saltvandskredsen - kun i bunden af saildrive ved propellen..

Mvh,

Peter

Ferskvannskjøling

Hell væsken på kjølesystemet og start motoren slik at væsken får sirkulere godt. Kjør gjerne noen turer slik at motoren blir varm. La stoffet virke ca 2 døgn. Tapp av, skyll godt igjennom og fyll med rent vann og frostvæske. NB: Sinkanoder må fjernes før bruk av SystemRens.

• 2 uker senere...
Guest Avmønstret#
Duppe skrev 56 minutter siden:

Hvordan var det med å gjøre systemrens jevnlig?

Er det lurt, eller har det også bivirkninger som gjør at det kun bør gjøres når det er nødvendig?

Finner heller ikke noe om det er bra for aluminium. (hos meg går kjølevannet innom varmvannstanken)

Gode spørsmål syns jeg. 

Med snart 35 år gammel Perkins 4.108 så er jeg litt sånn "hvis det virker, ikke rør det" :-) Jeg ville ikke brukt systemrens preventivt og regelmessig uten grunn. 

Og om jeg sleit med temperaturen så ville jeg vel først sjekket termostat, kjølevannspumpe og kjølevannskretsen generelt ifht blokkeringer. 

Om en årlig må bruke systemrens for å holde nede temperaturen på motoren så må det vel være noe (annet) gærnt?

• 4 måneder senere...

Jeg har brukte en gang Termorens på indre og ytre krets og det fungerte bra, men har i ettertid fått tips fra en mekaniker om at vaskepulver også fungerer bra til rens av kjølesystem. Vaskepulver er jo vesentlig rimeligere en systemrens, så lurer på om det er noen her som har prøvd å rense med vaskepulver og vann og kan dele erfaring med dette?
Systemrens vs. vaskepulver? +og- :wink:

Redigert av Byggmester (see edit history)
  • 2 måneder senere...

Jeg har en KAD44 og for øyeblikket står båten på land med drevet avmontert. Er det noe problem å gjøre systemrens inn på s-slangen og la det komme ut eksosbelgen? Må selvsagt fjerne impeller. Er det noe risiko for at vannet skal slå tilbake i eksosbendet og dermed finne veien til steder jeg absolutt ikke vil ha vann.

mvh Knut Erik

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...