Jump to content

Lufting av rom for lagring av seil, forslag til løsning


Framtia

Recommended Posts

På min båt er det et eget rom for lagring av seil bak det rommet hvor ankervinsj/kjetting ligger i baugen. Dette rommet har en luke i dekk med gummipakning, et tett skott inn mot forlugaren, og en stengbar dreneringsslange i bunnen. Jeg lagrer to spinnakere her fremme, men det hender jo at seilene ikke er helt tørre etter seilas. Jeg har da pleid å ta dem ned i selve båten og brukt luftavfukter der. Jeg lurer nå på om jeg skal prøve å sette på en elektrisk vifte som kan slås på og sørge for god luftgjennomstrømning i dette rommet mens jeg er borte. En mulighet er å benytte en vanlig 22V baderomsvifte og sette denne slik at den enten suger eller blåser luft gjennom skottet. I tilfelle tenker jeg at den bør være helt oppunder dekk. Å montere noe mellom ankerbrønn og seilrom er uaktuelt tenker jeg av sikkerhetsmessige grunner, og i tillegg er det mye mer vann i omløp der (seilrommet er helt tørt). Nå er det trolig slik at seilrommet er tenkt å fungere som et flytekammer, men helt tett rundt dekkssluka er det neppe. Det er også ikke optimalt å sette på et hull i skottet kanskje?. Et siste alternativ er å montere en liten luftavfukter i selve rommet, med drenering gjennom nevnte slange. Noen som har synspunkter/kommentarer til et slikt prosjekt?

Framtia på AIS

 

Seiling - den dyreste måten å reise gratis....

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#

Kjøpte akkurat "den nye" luftavfukteren til Sandstrøm, sorpbasjon.. ellerhvadetnåheter. 

 

Den er ganske mye mindre enn sin forgjenger som er klin lik den Maecokopien som folk kjøper til båtene sine. Og funksjonaliteten er identisk. Lav, medium og høy på hastighet. Tre valg for nivå på luftfuktigheten, pluss "kontinuerlig". Ionisering og timer. 

 

Den slår seg av etter oppnåd "fuktighet" og slår seg på om den stiger igjen. Hva som skjer etter strømbrudd har jeg ikke testet ut. 

 

Fordi den er mindre så mener jeg at skuffen tar mindre vann enn på den store. Det som er nytt er at den har en bevegelig spalte så en kan spre utluften. Den fuksjonen kan slås av og på. 

 

Sandstrøm SDH08L15E, et par tusenlapper på nærmeste Elkjøp, og sikkert tilsvarende. 

 

Ville sjekket ut om den kunne la seg plassere i seilrommet. 

--------------

 

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#
Eureka skrev 3 minutter siden:

Blir vel for lite m3 i det rommet tenker jeg. 

 

Enig, men kanskje i sammen med avtrekksvifte så lufta blir bytta ut... 

 

Om avtrekksvifta sender lufta fra rommet inn i båten. Den lufta vil da være "avfuktet" og oppvarmet. 

Link to post
Share on other sites

  • 4 år senere...

Hei!

 

Jeg har tilsvarende seilrom i baugen som blir fuktig og hvor det faktisk er endel svart muggsopp etter vinteren som jeg skal ta knekken på med en klorvask… fant du en god løsning for dette hos deg?

 

mvh

fredrik 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...