Jump to content

Feil på Raymarine st 2000 autopilot


aleksbe

Recommended Posts

Hei!

 

Skulle gå frå Haugesund til Husnes på søndag. Om lag 36 nm. Det blei med håndstyring, då autopiloten ikkje ville fungere. 
Plugga den i, og fekk ikkje den normale pipelyden, og ingen bevegelse i armen som er festa på rorkulten. Den viser koden 2000 og lager nokon heller slakke pipelydar... 
Det er mulighet for at den har fått fukt på seg, då det var ein lekkasje i eit vindu i båten, men eg åpna autopiloten og såg ingen tegn til irr eller fukt. Har og målt spenning i uttaket som viste 13V. 

 

Legg ved ein video som viser kva som skjer når eg plugger den i og trykker på auto eller kursendring. Nokon som har forslag til vidare feilsøking, eller har vore borti liknande før? 
Båten brukes mykje aleine, og må sei det blei ein lang nok dag på søndag når ein må stå ved rorkulten i 7 timar, så skulle gjerne hatt liv i denne igjen :lol:

 

 

 

Redigert av aleksbe (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Bare et skudd i halvblinde, siden ingen andre kommer med gode svar...

Har sett filmen du la ut, og kommer med kvalifisert gjetting utfra denne. Etter den halvkvelte lyden fra pipen å dømme, i kombinasjon med at displayet "forsvinner" så fort autopiloten forsøker å trekke større mengder med strøm, kan det virke som det rett og slett er et problem med strømtilførselen som gjør at autopiloten restarter hver gang den forsøker å trekke strøm. 2000 er da ikke en feilkode, men rett og slett modellnavnet på autopiloten. Jeg tenker i første omgang at problemet ligger utenfor autopiloten og at det kan være kontaktproblemer / ìrr / korrosjon i brytere, sikringer, kontakter eller skjøter, et eller annet sted mellom batteri og autopilot. Om ikke det er batteriet selv som har tatt kvelden da...

 

Jeg vil anbefale og rett og slett starte med et forsøk på å måle spenningen på baksiden av kontakten mens du opererer autopiloten. Det er viktig å måle under belastning, da en ren spenningsmåling, uten tilkoblet autopilot, ikke har noe for seg i dette tilfellet. Det du også kan gjøre er å koble på en hovedlyspære fra en bil (+/- 55W) for å kontrollere at denne lyser sterkt og godt.

 

Selv ville jeg først forsøkt å sette 12V fra et friskt batteri rett inn på de riktige ledningene til kontakten til autopiloten, uten at den er koblet til kontakten i skottet. Men er forsiktig med å anbefale slikt til andre, da det betinger at du er _veldig trygg_ på hva som skal være pluss og minus.

 

749311551_RaymarineST2000.jpg.be0375e4dbac88acfe558c1f08285f1e.jpg

 

Redigert av X10an (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Takker for gode tips @X10an. Er enig i at dette mest sannsynleg er straumrelatert. Har sjekket tilkoblingspunkt i bryterpanel og i uttak, og det ser greit ut. Batteriet var heilt fint også. Men skal få målt spenning når det er belastning på, for det har eg ikkje gjort. Kjem med tilbakemelding når eg har målt under belastning.

 

Om opplegget er gammalt er eg usikker på, @Eureka. Autopiloten stod i båten då eg kjøpte den for 2 år sidan, om eg skulle tippe har den stått i 2-3 år før eg kjøpte den.

Link to post
Share on other sites

aleksbe skrev for 19 timer siden:

Men skal få målt spenning når det er belastning på, for det har eg ikkje gjort.

 

Bare husk at det kan være veldig vanskelig å måle spenningen med et digitalt multimeter om du benytter autopiloten som belastning. Dette på grunn av at oppdateringshastigheten på multimeteret kan være alt for treg til å få med seg om spenningen faller til et lavt nivå, i bare brøkdelen av et sekund, før piloten resetter seg selv. En god gammel prøvelampe derimot, kan kanskje klare å få det med seg. Det er nettopp derfor jeg kom med anbefaling om å benytte en hovedlyspære fra bil som belastning, istedenfor autopiloten.

 

aleksbe skrev for 19 timer siden:

Kjem med tilbakemelding når eg har målt under belastning.

 

Supert! Vi elsker tilbakemeldinger her på Båtplassen! :-)

Link to post
Share on other sites

Eureka skrev On 12.9.2019 at 22.06:

Hva legger du i "ser greit ut " ? ? 

 

At det ikkje hang lause kablar nokon stad, at kabelskoen satt fast, at kabelsko og kabel ikkje var full i irr, og andre slike åpenbare ting ein ville sett umiddelbart. Diffust formulert ser eg :lol:

 

X10an skrev for 6 timer siden:

Supert! Vi elsker tilbakemeldinger her på Båtplassen! :-)

 

Takker igjen for gode tips. Skal sjekke om eg får ordna meg ein prøvelampe.
Tilbakemeldingar er sjølvsagt viktig! Kan forresten hende det tek litt tid, reiser 8 veker til sjøs om eit par dagar, og eg er usikker om eg rekk feilsøking før det. Men tilbakemelding kjem uansett, treng autopiloten til haustseglinga når eg kjem heim att :sailing:

Link to post
Share on other sites

aleksbe skrev On 12.9.2019 at 20.20:

Har sjekket tilkoblingspunkt i bryterpanel og i uttak, og det ser greit ut.

 

aleksbe skrev 1 time siden:

Diffust formulert ser eg :lol:

 

Neida, "ser greit ut" er ikke diffust I det hele tatt i denne sammenhengen. Jeg tror nok de aller fleste som leser dette forstår rimelig godt hva du mener.

Men det at vi forstår hva du mener betyr ikke at vi (les: jeg) nødvendigvis er overbevist om at denne delen av anlegget er feilfri. :-)

Redigert av X10an (see edit history)
Link to post
Share on other sites

  • 7 måneder senere...

På høg tid å oppdatere denne tråden igjen. Har ikkje fått sett noko særleg på autopiloten i haust/vinter, men starta igjen no. 

 

Starta med å måle strøm i kontaktpluggen under belastning etter råd frå @X10an. Den låg på rundt 12-13 V men ved store kursforandringar gikk ned heilt ned mot 8-9 V. Plusskabelen var noko missfarga, så eg skifta ut kabelen. Før eg skifta var skjermen dårleg, og autopiloten var for svak til å endre kurs/flytte roret. Etter skifte av kabel endrer den kurs fint, MEN, skjermen er framleis dårleg. Misstenker derfor at skjermen har tatt kveld, men synes det er merkelig ettersom det ikkje er noko tegn til at det har vore fukt inni autopiloten..

Link to post
Share on other sites

X10an skrev for 10 timer siden:

Er skjermbildet dårlig hele tiden eller bare under belastning/kursforandring? Displayet ser jo veldig bra ut på videoen du har lagt ut. 

Og har du målt spenningen på nytt etter at du har byttet ut kabelen?

 

Dårlig heile tida, ja. Er delar av skjermen som manglar, litt meir enn på videoen.

Rakk ikkje måle under belastning etter eg skifta kabel, skal sjå om eg får gjort det i dag. :thumbsup:

Link to post
Share on other sites

X10an skrev for 6 timer siden:

Legg gjerne med et bilde eller video av hvordan skjermen ser ut..

 

Såg ikkje denne før eg kom heim frå båten i dag, men målte spenning no etter skifte av kabel, og kan ikkje sjå at multimeteret fell under 10 V,  mens før skifte av kabel viste det ned i 8 V. Skal sjå om eg får lagt ut ein video etter kvart. Takker for hjelpa :thumbsup:

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Då var autopiloten fiksa. Som nevnt hjalp det med kabelskifte, men skjermen var fremdeles dårlig (faktisk verre enn på filmen)...
Åpna autopiloten og gikk over med den sprayen her: http://www.herholdt.no/index.php?route=product/product&product_id=2920 
Lot det virke i 30-40 min og kobla til, og no virkar den heilt fint - både skjerm og styring. :-) 

Takk @X10an for hjelpa. 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...