Jump to content

Service på Ford 2712 (78hk)


MortenF

Recommended Posts

Overtok en Comet 26 81mod. vinteren 2004, som har vært flittig brukt i to sommersesonger.

Den har en Ford 2712 (78hk).

 

Jeg bytter filtre, olje og impeller selv, men tenkte jeg skulle få noen proffe til å se på motoren i høst/vinter. Den går som en klokke, men det er vel kanskje fornuftig å få en service på den, og siden jeg ikke har peiling selv, er det noen som vet hvem som kan utføre en slik service i oslo-området?

Må det gjøres mens den ligger på vannet, eller kan det gjøre mens den ligger i opplag ?

 

MortenF :-)

Link to post
Share on other sites

Hei.

 

Tror det er samme motoren jeg har. Har fått oppgitt motoren til 85 hk. ???

Har selv en 79 mod. da tok di ut 68 hk :cryin:

 

Ville ikke plukket i den hvis den sviver fint. Eneste du må passe på er olje nivået. Begynner motoren å produsere olje :diving: må du stoppe. Jeg gikk for lenge, men var heldig.

 

Retur røret for dieselen ligger under topplokkdekselet. Får du lekasje her fyller du bunnpanna med diesel. Dette kan medføre eksplosjon.

 

Ellers er jeg godt fornøyd.

Lykke til med motoren.

 

Johnny

Link to post
Share on other sites

Enig med de to svarene ovenfor, men hvis du likevel vil ha noen til å gå over motoren din, ville jeg ta kontakt med Haugen maskin på Langhus. Det de ikke kan om Ford motorer er ikke verd å kunne.

 

Vega

<{POST_SNAPBACK}>

Flott! Takk. Tok kontakt med Haugen på Langhus. De tar jobben ila. vinteren. De mente det var viktig med justering av ventiler og etterstramming av topplokk ca hver 500 time.

Link to post
Share on other sites

Hei.

 

Tror det er samme motoren jeg har. Har fått oppgitt motoren til 85 hk. ???

Har selv en 79 mod. da tok di ut 68 hk  :cryin:

 

Johnny

<{POST_SNAPBACK}>

Hei.

Vet ikke hvor jeg har fått 78hk fra, men i dokumentarkivet ligger det en fil som heter ford_sabre, og der står det oppgitt to forskjellige hk på Ford 2712-E. Er det ikke forresten forskjell på amerikansk og europeisk hk. Tror motoren ble produsert i USA ???

 

MortenF

Link to post
Share on other sites

Hei.

Vet ikke hvor jeg har fått 78hk fra, men i dokumentarkivet ligger det en fil som heter ford_sabre, og der står det oppgitt to forskjellige hk på Ford 2712-E. Er det ikke forresten forskjell på amerikansk og europeisk hk. Tror motoren ble produsert i USA ???

 

MortenF

 

 

Jeg har Ford Sabb. Da blir vel ikke mariniseringa lik?? Er nok samme motorene.

 

 

Johnny

Link to post
Share on other sites

Jeg har Ford Sabb. Da blir vel ikke mariniseringa lik?? Er nok samme motorene.

Johnny

<{POST_SNAPBACK}>

Vet ikke hvordan det er på din, men jeg har studert min Ford Sabb F4.144 (2401E) og den er levert som marinemotor fra Ford med original sjøvannspumpe, varmeveksler m.m. Så det ser ut til at Sabb sitt bidrag her stort sett begrenser seg til den fine blåfargen (det er mulig at gear og oljekjøler er montert av Sabb, litt usikker på dette). Men selve motoren er i alle fall fiks ferdig marinisert av Ford.

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

Hei.

 

Tror det er samme motoren jeg har. Har fått oppgitt motoren til 85 hk. ???

Har selv en 79 mod. da tok di ut 68 hk :cryin:

 

Johnny

Fant ut at forden en marinisert av JGM (J.G.Meakes ltd.) i England. Den norske importøren den gangen (Østfold Dieselimport as) oppga at ford 2712E med PRM310 ga 72hk ved 2500o/m.

?? Blir mye forskjellige tall for samme motor

 

mF

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...