MortenF Startet 13.September.2005 Del på Facebook Startet 13.September.2005 Overtok en Comet 26 81mod. vinteren 2004, som har vært flittig brukt i to sommersesonger. Den har en Ford 2712 (78hk). Jeg bytter filtre, olje og impeller selv, men tenkte jeg skulle få noen proffe til å se på motoren i høst/vinter. Den går som en klokke, men det er vel kanskje fornuftig å få en service på den, og siden jeg ikke har peiling selv, er det noen som vet hvem som kan utføre en slik service i oslo-området? Må det gjøres mens den ligger på vannet, eller kan det gjøre mens den ligger i opplag ? MortenF :-) Sitér dette innlegget Link to post
skippy Svart 13.September.2005 Del på Facebook Svart 13.September.2005 Hei. Tror det er samme motoren jeg har. Har fått oppgitt motoren til 85 hk. ??? Har selv en 79 mod. da tok di ut 68 hk Ville ikke plukket i den hvis den sviver fint. Eneste du må passe på er olje nivået. Begynner motoren å produsere olje må du stoppe. Jeg gikk for lenge, men var heldig. Retur røret for dieselen ligger under topplokkdekselet. Får du lekasje her fyller du bunnpanna med diesel. Dette kan medføre eksplosjon. Ellers er jeg godt fornøyd. Lykke til med motoren. Johnny Sitér dette innlegget Link to post
Janoho Svart 13.September.2005 Del på Facebook Svart 13.September.2005 Enig med skippy her, juster ventilene hvis behov, filter, olje og impeller. Sjekk reimer. Hvis motoren ellers sviver fint uten særlig oljeforbruk eller røyk så er den mest sannsynlig i fin stand. JOH Sitér dette innlegget Link to post
Vega Svart 13.September.2005 Del på Facebook Svart 13.September.2005 Enig med de to svarene ovenfor, men hvis du likevel vil ha noen til å gå over motoren din, ville jeg ta kontakt med Haugen maskin på Langhus. Det de ikke kan om Ford motorer er ikke verd å kunne. Vega Sitér dette innlegget Link to post
MortenF Svart 13.September.2005 Emnestarter Del på Facebook Svart 13.September.2005 Enig med de to svarene ovenfor, men hvis du likevel vil ha noen til å gå over motoren din, ville jeg ta kontakt med Haugen maskin på Langhus. Det de ikke kan om Ford motorer er ikke verd å kunne. Vega <{POST_SNAPBACK}> Flott! Takk. Tok kontakt med Haugen på Langhus. De tar jobben ila. vinteren. De mente det var viktig med justering av ventiler og etterstramming av topplokk ca hver 500 time. Sitér dette innlegget Link to post
MortenF Svart 13.September.2005 Emnestarter Del på Facebook Svart 13.September.2005 Hei. Tror det er samme motoren jeg har. Har fått oppgitt motoren til 85 hk. ??? Har selv en 79 mod. da tok di ut 68 hk Johnny <{POST_SNAPBACK}> Hei. Vet ikke hvor jeg har fått 78hk fra, men i dokumentarkivet ligger det en fil som heter ford_sabre, og der står det oppgitt to forskjellige hk på Ford 2712-E. Er det ikke forresten forskjell på amerikansk og europeisk hk. Tror motoren ble produsert i USA ??? MortenF Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 13.September.2005 Del på Facebook Svart 13.September.2005 Det er flere forskjellige Hk'er: DIN, SEA, Bhk osv. Husker ikke i farten forskjellen. SAE gir minst ut på akslingen. Mener Bhk gir mest, målt i benk? Hulda ble målt i benk, noe over 160 Hk. Skal gi 165 Hk (SAE?) Sitér dette innlegget Link to post
skippy Svart 13.September.2005 Del på Facebook Svart 13.September.2005 Hei. Vet ikke hvor jeg har fått 78hk fra, men i dokumentarkivet ligger det en fil som heter ford_sabre, og der står det oppgitt to forskjellige hk på Ford 2712-E. Er det ikke forresten forskjell på amerikansk og europeisk hk. Tror motoren ble produsert i USA ??? MortenF Jeg har Ford Sabb. Da blir vel ikke mariniseringa lik?? Er nok samme motorene. Johnny Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 13.September.2005 Del på Facebook Svart 13.September.2005 Jeg har Ford Sabb. Da blir vel ikke mariniseringa lik?? Er nok samme motorene. Johnny <{POST_SNAPBACK}> Vet ikke hvordan det er på din, men jeg har studert min Ford Sabb F4.144 (2401E) og den er levert som marinemotor fra Ford med original sjøvannspumpe, varmeveksler m.m. Så det ser ut til at Sabb sitt bidrag her stort sett begrenser seg til den fine blåfargen (det er mulig at gear og oljekjøler er montert av Sabb, litt usikker på dette). Men selve motoren er i alle fall fiks ferdig marinisert av Ford. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
MortenF Svart 4.November.2005 Emnestarter Del på Facebook Svart 4.November.2005 Hei. Tror det er samme motoren jeg har. Har fått oppgitt motoren til 85 hk. ??? Har selv en 79 mod. da tok di ut 68 hk Johnny Fant ut at forden en marinisert av JGM (J.G.Meakes ltd.) i England. Den norske importøren den gangen (Østfold Dieselimport as) oppga at ford 2712E med PRM310 ga 72hk ved 2500o/m. ?? Blir mye forskjellige tall for samme motor mF Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.