Jump to content

Lurer litt på hvordan skru ut sjøvannspumpen på en Yanmar 4JHE


Lars H.

Recommended Posts

Når jeg skifter impeller (gjort 3 ganger siden 1987) på min Yanmar 4JHE motor, åpner jeg bare pumpen og peller ut impelleren. Men pumpen sitter kronglete til, og jeg mener å ha lest at noen tar ut hele pumpen.

 

Nå skal jeg ikke skifte impeller, men for å komme til motorfestet nedenfor impellerhuset, bør jeg fjerne selve pumpen. Er det da bare å løsne de 4 boltene som holder pumpen på plass og trekke den ut? Eller må jeg først ta ut impelleren og løsne en en eller annen låsering inne i pumpehuset? Jeg har manual på motoren, men akkurat når det gjelder dette, er det uklart fortalt.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post

Takk for sist Lars, det var vel på Bolærne i våres?

Kan ikke svare deg på din motor, men på Yanmar 6LP er det bare å løsne 4 bolter og så dra hele pumpen forsiktig ut. Selve impellerbyttet er da rene kosejobben på hobbybenken. Å sette vannpumpehuset tilbake er motsatt rekkefølge. Det skulle forundre meg stort om din vannpumpe er annerledes.

Link to post
  • 1 år senere...
sjarlatan skrev On 11.9.2019 at 1.57:

Det er bare å løsne 3 skruer og en mutter og trekke den ut.
Trenger ikke tappe ned olje først.
Kan være lurt å dekke til hullet så ikke noe faller nedi etter at du har tatt ut pumpen.

 

Yanmar 4JH sjøvannspumpe.png

Så det betyr at den bolten med gjenger merket fig.2 skal sitte igjen??? Vi får ikke ut pumpehuset da. Prøvde også å skru av dekslet foran, det som er merket 18, ut med fire skruer og sittet fast. Skjønner ingen ting, for hadde alt av for noen dager siden. Men, vi får ikke nok sjøvann inn, kun ved 2000 på turtall, så tenkte vi skulle sjekke om impelen faktisk var riktig. Men, nå får vi det ikke av. Merkelig. 

Link to post
Svart (redigert)
Immhva skrev 23 minutter siden:

Det er bare å løsne 3 skruer og en mutter og trekke den ut.

 

Ja, jeg hadde pumpen ute på min 4JHE forrige vinter. Jeg måtte bare "lirke" litt både når den skulle ut og inn igjen. Og nei, du trenger ikke å tømme motoren for olje.

 

Sitat

Så det betyr at den bolten med gjenger merket fig.2 skal sitte igjen???

 

Ja det er jo den som mutteren 21 er skrudd inn på. Studerer du tegningen er jo det også tydelig markert med "ledestreker".

 

pumpe.jpg.9f97b37bef0a9c905115f044c8d89569.jpg

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post

Jeg hadde den pumpa ute for to år siden, og det er som beskrevet her. Den siste skruen som skal stå igjen, er en pinneskrue med nokså kort gjengeparti som er skrudd inn i huset bak. Årsaken er at den ikke skal gå for langt inn og treffe et tannhjul som er rett bakenfor. Når de tre andre skruene er ute og den siste mutteren av, skal det bare være å trekke/lirke pumpa ut. Hvis den sitter fast, kan det tyde på at det er brukt noen slags pakningsstoff som limer den fast.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...