Jump to content

Propell scand classic med 36 hk bukh

Vantro

Recommended Posts

Har en 25 scand classic med 36 hk bukh. God frisk og velholdt motor/gir med 3 blads propell. Båten går greit om enn litt sakte. Er lite fart å hente over ca 6 knop ved ca 18-1900 rpm. Større pådrag gir traktoreffekt (mer støy og forbruk uten mer fart) og medfører at hekken graver seg litt ned. Nå er ikke dette en fartsbåt, men det virker som det er godt kraftoverskudd for mer propell. Har derfor en formening om at med mer optimal propell (4 blader kanskje?), bør det være mulig å plukke ut litt høyere marsjfart uten at den graver seg ned for mye i hekken. -men så melder den magiske tvilen seg, «propæll e itj bærre propæll». Hva bør en tenke på og hvilken str kan funke på min båt. 

Er det noen som har erfaring med propeller på scand classic som vil dele erfaringer?

Løfter opp denne.  Ikke fordi jeg har et svar, men fordi det som evt kommer frem her kan ha relevans for meg selv også, da jeg har samme motor og er i tvil om jeg har riktig propell. 

Første spørsmål til ts: komer du opp på mellom 3300-3600 rpm med belastning som manualen sier? Og hvor ligger du i det landskapet? Er der rom for mer belastning?8FFE2F45-DB77-4C5C-A186-C3781EFB30B7.png.0f0d0458786ea11c88c84312df546901.png

Jeg vet ikke hvorfor min båt lekker, men en dag kommer jeg til bunns i problemet!

Hei seilfred.

Takk som løfter tråden, artig at flere finner relevans og har interesse for saken (det er jo det iboende geniale med båtplassen).

JA. er det korte svaret.

Og for å utdype litt, jeg får mer turtall også, men før jeg kommer opp i det området har jeg for lengst gått av gassen.

Når jeg passerer 2600-2700 rpm blir traktorfaktor alt for ille, og ved fult pådrag virker det som motor har lyst å forlate båten. Langt forbi både fornuft forbruk og komfort ved fult pådrag.

Det er litt av bakgrunnen for resonnementet mitt. Motor/drivverk løper lett og det er etter mitt syn plenty turtall og kraft men farten uteblir.

Skroget er som «nybarbert», glatt og strøkent, ettersom det ble gjort et stykke arbeid med å ta bort alt gammelt og legge på nytt bunnstoff før årets sesong.

Jeg heller derfor mot en større og firebladers propell. Det vil kanskje gi mer skyv og fart. Men så var det det med erfaring og valg av propell som setter de små grå i brann.

Det er jo en mye solgt båt, og også en mye solgt motorkonfigurasjon, så det må jo være noen av båtplassens medlemmer som har en formening eller erfaring (og da er utfordringen kastet ut til forumet)......

En Bukh dv36 motor er utrolig velafbalanceret og skal absolut ikke ryste så meget at den ligefrem vil forlade båden.:nonod:

Så jeg tror der er noget galt i din opligning af motor/aksel....-eller skader på propel evt.

Jeg har den samme motor -med turbo ( DV 48 ) fra 1982 -og den går fantastisk.

For 2 år siden fik jeg lavet et trykleje a´la Python-drive, da der begyndte at komme rystelser i skroget ved normal fart.

Det blev en helt anden båd at sejle i med hensyn til støj og rystelser.

Båden er en Husky Dane 85 på ca. 6 tons og den går 6 1/2 knob ved 2400 omd. som er det optimale for den motor (både med og uden turbo) Selv om den kan køre 3600 om/min

Hei shortcut.

Du har unektelig noen gode betraktninger der, men...

Motor og drivverk løper godt, og jeg forstår hva du mener, men det er ikke vibrasjoner i den forstand jeg mener. Jeg mener at når jeg begynner å klatre opp mot Max turtall så er det ingen unormal støy/vibrasjon. Det er bare meningsløst bråk uten effekt (som på traktor liksom). Som gammel flytekniker er det min påstand at den vil ut av båten, men mest fordi den ikke får fylle sit potensiale på full effekt.

Har ingen skader på propell, lagringer, aksel, gear eller annet unormalt. Alt er velbalansert etter en grundig gjennomgang.

Og motoren er så frisk som den kan bli alder tatt i betraktning (har fått mange fine bemerkninger ift gange, utseende og lyd).

Det er simpelthen det at det er kraft, overskudd og turtall i massevis, men fart uteblir. Jeg er overbevist om at det må være mulig å hente mer skyv med en annen propell. Alle ting tyder på det, men hvilken propell er egnet? Finner det rart om ingen på dette fora har gode råd, tips eller anbefalinger! -og der er utfordringen kastet ut nok en gang......

Hei index.

Hva mener du? Fint om du utdyper litt mer.

Har tenkt tanken større propell med mer stigning, men den blir vel også tyngre å dra? Er derfor jeg er inne på tanken om fire blader. Nå vet jeg ikke en gang hva som er tilgjengelig for min båt, dit har jeg ikke kommet enda, og litt av årsaken er mangel på propellkunnskap. Derfor er det fint om du (eller noen andre som følger tråden) kan utdype litt om hvorfor 4 blader ikke er tingen for min båt.

Hvilken topphastighet oppnår du? Nå båten begynner å sette seg på hekken betyr det at skrogfarten er oppnådd.  Da hjelper større propell relativt lite. Firebladers er for halvplanere,  gjerne der  man på grunn av plassproblemer må ned i diameter. Gir bedre akselerasjon, men ikke høyere toppfart. Til et deplasementskrog er trebladers det beste. Hvis du oppnår 6 knop allerede ved 1800 rpm vil jeg tro din nåværende propell er rimelig optimal.

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

Hei dere

Takk, det var gode innspill. Nå fikk jeg litt mer å gruble på....

Index:

Jeg når topp på ca 5.5-6 kts på ca 2300 rpm. Så vidt jeg skjønner har jeg plass til mer/større propell. Kanskje det som skal til, er mer stigning. Justere stigningen kan jo kanskje også være en farbar rimelig løsning og verdt et forsøk. Ut fra hva du sier legger jeg tanken om 4 blader på hylla.

Pero:

-om jeg regner på det, så ser jeg likefullt at like båter som har annen motor/propell går fortere. Da virker liksom ikke regnestykket i mitt hode (selv om det er aldri så riktig akademisk). Så uansett regnestykke kan det virke som det er noen fler knop å hente. Vi snakker neppe mange, men 3-4 knop vil kjennes som «warpspeed» i denne sammenheng. Jeg ser jo i praksis, hører av andre scand 25 eiere, og ser av annonser at de gjør noen «salgsknop» mer....

shotcut:

-blir nok ikke noen endringer på skrog, men å slå seg til ro med en velfungerende motor kan fort bli resultatet. Ser den «faren», -men det er nå så mye enklere å slå seg til ro med tingenes tilstand når all tvil om mer fart er endelig begravet. Er for så vidt godt fornøyd med båten/drivverket, men det er jo den underlige følelsen når like båter siger fra meg med 3-5 knop.....

Jeg ville ha kontaktet Sleipner og fått dem til å regne ut den optimale propell til din båt/motorkombinasjon. En slik båt med 36hk bør kunne klare en del mer enn 6 knop. Åttetallet bør i alle fall være innen rekkevidde vil jeg tro. Finn ut hvilken propell du har nå og utveksling du har på giret. Så får du Sleipner til å legge dette inn i propell kalkulatoren og komme opp med en anbefaling. Så vet du sånn ca hvor du skal. 

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

Bør og ha i bakhodet at disse motorene ikke akkurat er noen lettvektere.

Sånn tatt i full fart snakker vi vel om nærmere 270 kg for motor? En nyere Yanmar med omtrent samme effekt 170kg og en Vetus  200kg.

En annen ting er hvis motoren er original fra da båten var ny er det ikke sikkert all kraften er der i dag. Ja tenker om en tidligere eier kanskje derfor har byttet til lettere propell. Har og vært borti eldre båter hvor propell har vært byttet til lettere da en tidligere eier dorget mye. 

Redigert av Gudrun (see edit history)
  • 2 uker senere...

Hei igjen

Index satte meg på et godt spor, og jeg fant denne siden;

https://sleipner.no/kategori/1776/radice-propellere/?gclid=EAIaIQobChMIxujgie7o5AIVl5IYCh0z5A5kEAAYASAAEgImY_D_BwE

Håper siden kan være til hjelp for flere.

For egen del blir det måltaking av propell når båten skal opp, påfølgende utregning og en tlf til sleipner. Regner med å finne en fasit ut fra det (når den tid kommer).

Takk for alle gode innspill/kommentarer ?

Jeg har hatt mange betraktninger rundt samme tema som deg, men har konkludert med at det ikke er mye å hente på å skifte propell, men på å få på en form for trimplan, slik at båten slipper vannet bedre og får mer løft i hekken. Ting tyder på at den propellen du har er mer enn nok, men båten er bare for tung å skyve fortere.

Trimplan er det mange som har gjort rundt omkring, noen har bare plater, mens andre har tykke kasser som gir mer løft uavhengig av fart. Ta en titt på marinaer nå i vintersesongen og se på båter som ligner din. Mange som har montert noe i hekken på snekker på 23-27 fot som i utgangspunktet har hatt nokså små motorer og et fartsområde tilsvarende din, som har forsøkt å få mer fart.

For egen del har jeg konkludert med at kostnad - nytte vurderingen ikke holder. Det skal mye jobb til og jeg ender i beste fall opp med å kjøre motoren med økt belastning og derav følgende forbruk (som stiger ganske steilt over skrogfarten) for å hente 1-2 knop ekstra.

Dette er litt som 3-fotsyken; hvis man sier seg fornøyd med det man har er det mange tusenlapper og arbeidstimer å spare. Lykke til.

Bare husk at trimplan også fører med seg enkelte negative konsekvenser! I medsjø får sjøen godt tak I planet, og båten blir slengt litt hit og dit. Kan føles litt utrygt I ruskete vær.

Jeg har stort trimplan på min Viksund, og klarer å presse den opp I 11 knop på en god dag. Men da er den direkte skummel I oppførselen, den rir på kjølen og faller ned på siden bare man rører litt på rattet. Så skrogfart er det eneste rette for slike skrog etter min erfaring. Jeg pleier å marsje på 7-7,5 knop med min, der oppfører den seg fint.

Jeg har også Viksund 27 columbi, men har ikke tatt skrittet med å montere trimplan. Jeg marsjer i like oppunder 6 knop med den originale Leylanden fra 1974 på 36 hk. Og den er enkel å ha med å gjøre i medsjø.

Du må da ha en grøvere motor i din for å gjøre 11 knop Index? Det er ikke bare trimplanene som utgjør forskjellen mellom 6 og 11 knop, antar jeg?

Grimme Elling skrev 18 minutter siden:

Du må da ha en grøvere motor i din for å gjøre 11 knop Index? Det er ikke bare trimplanene som utgjør forskjellen mellom 6 og 11 knop, antar jeg?

Jeg har 70hk I min, så litt mer hester er det ja. Egentlig unødvendig, jeg bruker skjelden mer enn 30 av dem....

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...