Jump to content

Småbåtsregisteret krever kjøpskontrakt for innmelding


Dykker

Recommended Posts

 

Var i kontakt med Småbåtsregisteret for innmelding av seilbåten vi kjøpte i sommer. De krevde kjøpskontrakten som bevis for at båten var solgt til oss. Sendte de da siste side 

med selgers og vår underskrifter. Det godtok de ikke, de skulle ha kopi av alle sider i kjøpskontrakten. Jeg påpekte da at en kjøpskontrakt var en privat kontrakt mellom kjøper og selger, og ikke

noe andre utenforstående, eller offentligheten kunne kreve innsyn i. Men de sa da at den eneste gyldige dokumentasjonen, var kopi av hele kjøpskontrakten.

...... Jeg har følgelig da ikke svart de tilbake. Men får stadig purringer om å sende kjøpskontrakten til de slik at de får registrert båten i Småbåtsregisteret. 

Eneste grunnen til at jeg kan tenke meg å registrere båten der, er pga redningsskøyter osv lettere kan identifisere båten, samt at endel havner krever at den er registrert. Men uansett, så kan dette også spores via forsikringer osv, men mer tidkrevende. Enden på visa med registeret er vel også at staten kan kreve inn skatt på å eie båt, men det blir en annen diskusjon.

Forrige båten jeg hadde, var skipsregistrert, og derfor heller ikke registrert i Småbåtsregisteret.

Men, det jeg lurer på; Kan Småbåtsregisteret faktisk kreve hele kjøpskontrakten for å dokumentere eierskifte?

 

 

 

Link to post
Share on other sites

De må selvsagt ha hele dokumentet, båten skal jo også identifiseres. Ellers er en kjøpekontrakt i seg selv ikke nødvendigvis et bevis for at kjøpet faktisk er gjennomført, men en forpliktelse for selger og kjøper der de enige om handelen. Kjøpet er ikke gjennomført før betaling har funnet sted. 

Link to post
Share on other sites

Småbåtregisteret er ikke en del av "myndighetene". De er en frittstående enhet som fører ett register. Det er selv fri til å velge å registrere båten. Securmark er en annen løsning. Tredje løsningen er skipsregisteret, det er vel mere rett å kalle for "myndighetene", den siste er å ikke registrere båten.

 

Men som du sier, noen båthavner og forsikringer krever at båten er registrert. Det er opp til deg å ha båten nogenlunde sporbar, forsikret og i en marina/båthavn.

EOS - Tidligere Vifa/Fryd - en fungerende Maxi 77
Mitt andre prosjekt: Den grønne bie - En ikke helt standard Land Rover Discovery

Link to post
Share on other sites

Hvis begrunnelsen for å registrere er at redningsetater ol skal finne eier kan du sette et skilt med navn og tlf ved døra.

De ber alle merke store og små båter, kanoer ol med navn. De trenger ikke registrering hvis båten er godt merket.

Har ikke vært borti havner som krever registrering, men det finnes sikkert.

Mons

Link to post
Share on other sites

mons skrev 44 minutter siden:

Har ikke vært borti havner som krever registrering, men det finnes sikkert.

Her jeg ligger er det krav om registrering i godkjent register og at båten skal være påført gyldige kjennetegn. Hvis ikke er det grunn for oppsigelse av plass.

Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! :smiley:

Link to post
Share on other sites

Jeg fikk min båt omregistrert uten noen innvendinger på "ufullstendig" kjøpekontrakt, men det vil si jeg sendte første del inn med parter, båttype/HIN, motornummer osv, og siste del med underskrifter. Jeg sendte ikke inn delen med tilstand, andre vilkår etc. av rent praktiske hensyn da det går fortere å scanne 2-3 ark i stedet for 7-8.

Redigert av PolarLi (see edit history)
Link to post
Share on other sites

-morten- skrev On 11.9.2019 at 10.04:

Min mening er at det burde vært pliktig registrering av alle båter.. dette går både på sporing og sikkerhet..  sånn som det er nå er det en kvasiløsning

 

:thumbsdown:  Totalt uenig!

Tvungen registrering betyr garantert båtskatt.

 

Med deler båtfolkets medvirken har vi nå fått obligatorisk vestpåbud og obligatorisk båtsertifikat (med eksamen som skyter langt over målet, som var sikkerhet). Nå mangler vi snart bare båtskatt og alkoholforbud . . . .

 

Hvorfor vil båtfolket seg selv og andre så vondt . . ?

 

 

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

NilsPils skrev 29 minutter siden:

 

:thumbsdown:  Totalt uenig!

Tvungen registrering betyr garantert båtskatt.

 

Med deler båtfolkets medvirken har vi nå fått obligatorisk vestpåbud og obligatorisk båtsertifikat (med eksamen som skyter langt over målet, som var sikkerhet). Nå mangler vi snart bare båtskatt og alkoholforbud . . . .

 

Hvorfor vil båtfolket seg selv og andre så vondt . . ?

 

 

 

Er enig med deg i det meste du skisserer over her...

 

Men et fungerende båtregister kan jeg ikke se noe negativt med...

 

Da tollvesenet drev dette for noen tiår siden, funket det godt, og kostet bare innmeldingen...ingen årsavgift...

Nå når det er redningsselskapet driver det, koster det derimot årsavgift...

 

Personlig er jeg villig til å betale en årsavgift for å få et register som funker...langt fremfor å betale årsavgift for et register som ikke funker...

Link to post
Share on other sites

Flere år tilbake, lenge før fjernpolitireformen, var regelen selv på små joller at man måtte få nummer av lensmannen . Vi festet ihvertfall en lapp med A-nummer,.  Slik identifisering , helst permenent forbundet med skrog og klare ansvarsregler ville hindret herreløse båtvrak rundt om på strendene.. Skattepliktt, som nevnt over, er allerede tilstede.

 

p

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...