Jump to content

Hva er rett motorhøyde på Rana 17?


Lars K

Recommended Posts

Jeg skal montere en Honda 40 hk på en Rana 17.  Så lurer jeg på hvor høyt motoren bør stå. Har montert mange motorer på Vbunnsbåter og der har jeg satt antikavitasjonsplaren ca 10-20 mm over skogbunnen for optimal effekt.  Men Ranaen er rund i skroget og har en ganske kraftig kjøl som slutter et stykke før hekken. Bør plata stå jevnt med bunnen på denne?  Hvor mye påvirker kjølen?  Har sett disse båtene kan bli ustabile ved feil høyde og tilt.  

20190911_120539.jpg

Link to post
Share on other sites

Tror du vet bedre enn de fleste selv. Men ville sagt at en god tomme under skrogbunnen (unntatt kjøl) ville være et bra sted å starte med nivå på antikavitasjonsplaten på di motor. Mye bevegelser i sjøen bakpå denne konstruksjonen , så her må du bare prøve deg frem.

Sjekk gjerne hobbysiden min (ikke-kommersiell) om Skjærgårdsjeeper og båt/motor-nyheter: 

 

https://www.facebook.com/fritidsfiskeren/

Link to post
Share on other sites

Det kommer jo litt an på.  Jeg har en Nordkapp 17 med 90hk og stålpropell, det ligger plata 30mm over bunn.

Dette er for full ytelse.

 

Ranaen skal brukes til dorging så der er det ikke om å gjøre med maks høyde.

Men veit noen båter slik som Rana blant annet blir ustabile å kjøre i plan hvis motoren står for langt ned.

 

Redigert av Lars K (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Lars K skrev for 2 timer siden:

Men veit noen båter slik som Rana blant annet blir ustabile å kjøre i plan hvis motoren står for langt ned.

 

Hvaslags fart og hvilke skrog snakker vi om da?    40 hk Honda på denne bør iallefall ikke by på noe problem. 

 

Lars K skrev for 3 timer siden:

Motoren veier 88kg, blir dette mye på den?  Styreposisjonen er jo nesten helt framme på denne båten.  

Det er jo ikke så voldsomt mye tyngre enn totakterne disse båtene er mye brukt med.  
Er det sånn midtmontert "lasterom" i denne så går det kanskje å flytte batteri eller tank dit om båten føles tung i sessen ..? 

 

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

Jeg hadde samme båt og monterte 50 hk Yamaha 4 takt. Støtte også på problemet med bolter som kommer så langt ned. Jeg brukte stikksag og skar sirkelrundt hull i flytetanken (fra siden som vender inn mot rommet der batteri og tank befinner seg). Du får kjøpt inspeksjonsluke som kan monteres i hullet. Da får du også mulighet til å åpne luka for inspeksjon i framtida.

 

På denne lenken finner du eksempler på inspeksjonsluker i ulike diametre:

https://www.maritim.no/search?action=search&q=inspeksjonsluke&filter=CategoryPath_4:Inspeksjonsluke&pos=0

 

lykke til!

Link to post
Share on other sites

  • 3 år senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...