Jump to content

Faria tankmåler som viser feil


Anders

Recommended Posts

Jeg har en Faria tankmåler som viser halvfull når tanken er tom. Den forrige som stod i båten var en Wema tankmåler, den viste 1/4 når tanken var tom, byttet den ut med Faria da den ble ødelagt. Er ikke sikker på hvilket merke giveren er. Det er stang med sånn "kork" som flyter opp.

 

Hva er gale?

Hva kan gjøres for at måleren skal vise riktig?

 

Måleren "hakker" også når den beveger seg. Har hatt giveren ute og testet.

 

Takknemlig for alle svar.

 

MVH Anders

Link to post
Share on other sites

Antar at det fungerte fint når du hadde giveren ute og testet?

 

Kan det være at korken som glir opp og nedover stanga ikke glir helt fritt?

 

Men heller vel helst til at måleren og giveren ikke er kompatible. Mener at Faria kun kan bruke sin egen giver, eller VDO sin. Har selv kjøpt Faria tankmåler, men har ikke motert den ennå. Ble anbefalt VDO giver da denne var bedre en Faria sin. VDO har en som kan brukes på Faria.

Link to post
Share on other sites

Ok. Men vil jo helst slippe og kjøpe begge deler nytt, når jeg bare trenger ny en av delene. Det beste for meg hadde vært og funnet ut hvilket instrument jeg trenger og beholdt giveren slik at jeg kan selge Faria instrumentet. Hvis det ikke er noe i veien med giveren da :confused: Den begynner å bli temmelig gammel. Forundrer meg ikke om den har stått i båten siden den var ny (1987).

Link to post
Share on other sites

Er det mulig å få disse tankmålerene noenlunde nøyaktig da??

Min tankmåler viser full tank når den er full, hopper så kjapt ned på halv tank for så å hoppe like kjapt ned til tom tank. Nålen stopper aldri en mellomting. Når måleren viser tom tank er det minst halv tank igjen.

I tillegg er det slik at det ikke er noe treghet i måleren slik at når båten vugger beveger viseren seg fram og tilbake. Hadde det vært slik på bilen ville tankmåleren vist alt fra full til tom tank avhengig av hvilken vei en svingte....

Link to post
Share on other sites

Hva du velger å bytte må du nesten vurdere selv, men sjekk prisen på en ny giver kontra en ny måler. Så spørs det eventuelt om du finner en måler som passer til den gamle giveren du har ?

 

Kansje like greit med en ny giver til din nye måler, men OBS på Industri og Marinediesel her i Trondheim anbefalte de ikke Faria sin giver, da det erfaringsmessig var mye problemer med denne. De anbefalt VDO sin giver 10 - 180 ohm. Den var også billigere.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...