Jump to content

Oss Båtpendlere


mingebretsen

Recommended Posts

Tenkte jeg skulle lage en samletråd for alle som bruker båten i hverdagen til transport og jobb. Hvilke båter dere bruker, hvorfor, bilder osv.

Vi har selv i vår flyttet til en veiløs bygd i indre Sognefjord, og bruker båt til barnehageskyss, og litt handling i byen. 5 NM til barnehage, og 12-15 NM til handling.

På begrenset  budsjett handlet vi en Orvik 610MC. Liten 20 foter, trangt inne i hytta med barn, matposer og barnevogn. Men sitter værtfall tørre og fint. Sikler på NordStar/Minor/Targa type båter, da jeg tenker slik midtsentrert styrhus er praktisk når man skal legge til alene i ubeskyttet havn. Ellers er det jo mer å velge i. Håper å kunne drive litt taxi båt for turister i framtida, da vi driver litt turistnæring her ute med hundekjøring. Hatt litt motorproblemer siden vi fikk den, men stort sett gjort jobben bra. 

Ligger på en moring nå, men jobber med å få ut en flytebrygge, for å bruke i kombinasjon med moring.

 

4bemV2wtQp+UAGKmVuGYIg.jpg

fullsizeoutput_fa1.jpeg

E16E0ADA-74D5-45B6-AFA3-4808CDDDC8FF.jpg

z1q7tfcmSVeEv%dsI8k5Hg.jpg

bUbLODoSRAe6ggwoUQG2DA.jpg

Redigert av mingebretsen (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Min pendlervei er kun godt og vel en halv NM,  men det kan til tider være veldig utsatt for dårlig vær. Så jeg bruker stort sett min Viksund 27 Columbi med 70 hk.  Har ikke noe behov for fart, men det er greit med noe som tåler tøft vær.  I tillegg har vi en Yamarin 4300 med 30 hk påhengsmotor,  i tilfelle noe er galt med den store. Viksunden brukes til transport av det meste, fra materialer til flyttelass og alt mulig annet. Jeg klarte til å med å få med en båt henger på tvers på hekken i vår. Så da ble båten litt bred kan man si... 

Link to post
Share on other sites

Artig tråd! Jeg tar båten til jobb innimellom når det er fint vær og jeg kan ta meg god tid. Jeg bor på Kolbotn og jobber i Oslo sentrum, så da snakker vi om 5-6 NM.

 

Det er en dyr måte å komme seg til jobb på sammenlignet med å ta toget som tar 10 minutter, men dette er en investering i livsglede :cool: Jeg fortøyer på gjestehavna på Aker Brygge eller Tjuvholmen.

 

Man kan vel spørre seg om dette kalles pendlig eller luksus. Det er iallefall en veldig fin start og slutt på arbeidsdagen.

 

Link to post
Share on other sites

mingebretsen skrev for 6 timer siden:

Jau, ikke billig glede. Har så vidt regnet på det i hodet, og transporten vår til barnehage, koster vell like mye som selve 50% plassen i barnehagen. Men, en strålende måte å starte dagen på med en kopp kaffe og litt bølgeskvulp.

 

Det er akkurat det det er - gleden ved å starte dagen med kaffe og bølgeskvulp overgår prisen med god margin for min del.

 

I teorien bruker jeg 15 minutter på turen. 

 

I praksis... minst en time. Må ha kaffepause underveis :)

 

Link to post
Share on other sites

Jeg er ikke fast båtpendler, men pendler fra Talgje i Ryfylke og inn til Stavanger et par dager i uka stort sett hele året. En utrolig fin opplevelse og start på dagen. Turen inn tar i pent vær ca 20 min mot ca 60 min om jeg reiser kollektivt. Pendlerbåten per i dag er en 2017 modell Ockelbo B16AL med 2019 modell Yamaha F60.Båten har en toppfart på 33 knop og drivstoffgunstig pendlefart er ca 26 knop der båten bruker ca 0,4 l/nm. Når værmeldingen viser mer enn 8 ms så skulle jeg gjerne ønsket meg større båt, og pendlerbåtdrømmen er å oppgradere til en Ockelbo B21cab med Yamaha F150. 

IMG_1577.jpg

Redigert av LAKA (see edit history)
Link to post
Share on other sites

@aroneid Vi bor på Frønningen, i Lærdal kommune. 

 

Nå har vi tilbakevendt problem med båten vår. I vår røyk kjøleren, var kommet olje i kjøleveske. Olje overalt. Forsikringa ville fikse det, verkstedet var skeptiske. Nå med sin rett, problemet er tilbakevendt med olje overalt. Båt tilbake på verksted og får se om de finner brukbar brukt motor, eventuelt ny motor, eller kondemnering. Krysser fingre og tær for bra og rask løsning. Værtfall glad jeg valgte "topp forsikringa" til gjensidige på båten for å få mest mulig dekning.

Vi er på et sett avhengig av båt her :)

Mercruiser 1.7 120hk motor 2005 mod som skaper problemer.

bilde av motortrøbbel, og en mer positiv gave vi fikk med hjem fra barnehageskyss forleden dag. 

 

@LAKA Pen båt!

FED49F11-3937-4208-9D4A-CAA7A86A2447.jpeg

91563F16-D1DF-4EED-BD83-7E4E5547FD12.png

Redigert av mingebretsen (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Er vel i samme båt som Jotto - ikke fast båtpendler (hvis man da ikke regner med Nesoddferga som Janet hadde bilde av og som jeg vanligvis tar når jeg skal på jobb), men bruker båt hele året såfremt ikke det kommer is på fjorden.

 

Da gjør jeg som Jotto og tar gjerne båten til Aker Brygge/Tjuvholmen innimellom, legger den der og drar på jobb, og får meg en fin tur hjem igjen!

Bor på Nesodden og har fem minutter til båthavna. Fra oktober får jeg båten min tilbake til Nesodden etter at den har hatt tilhold i Sandvika i sommer.

Redigert av Pequod (see edit history)
Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

Etter motortrøbbel endte det med kondemnering, for så investering i ny pendlerbåt. Ble en deilig oppgradering til Arvor 215. En helt annen verden i romslighet og stødig. God plass til barn, barnevogn, kasser med matvarer og annen handel. Luksus :) Bilder fra henting i barnehagen i dag, lillesøster med for å hente storesøster.

batfres.jpg.cb77fe55ab64ca98fb5ccc91cfe4b5b9.jpg

avreis.jpg.576fa17b8b67232d9da39bd91920f33a.jpg

 

 

 

 

annea.jpg.f7dd629ce93293bc9b8d792a06041d36.jpg

Link to post
Share on other sites

Ohhh, staaas :) når det skal brukes hver eneste dag, så er det godt med litt luksus som starter hver gang 

 

Hvordan er den utstyrt ? Hva står det under motorluka?

 

Hvor blei det av den andre båten din ? Forsikringa henta'n og skal selge'n? Vil ha, har en kad32 og 290 drev stående 

Redigert av Guest (see edit history)
Link to post
Share on other sites

@Eika ja, den tok forsikringen. Var en mercruiser cummins 1.7 i den, med to (?) år gammelt drev. 
 

i arvoren har vi VW 100hk. Båt kjøpt av verksted nyoverhalt, hadde vært delvis under vann, så alt elektronisk byttet. 
mer varmluft fra motor, lyskaster på tak, GPS og vhf. Noen høyttalere er montert fra før, så må bare få montert en bilradio dab jeg har liggende. På ønskeliste står dieselvarmer også. Tar noen ekstra vakter i ny og ne lenger inn i fjorden, så da sover jeg i båten. Greit med litt varme om det skulle være 10-20 minus :)

litt smale dollbord, klarer ikke snu føttene uten svært høye steg. Knotete omkobling av styreposisjon og sluregir. Litt skrangling i sjøgang, men det var jeg forberedt på etter lesing av tester. Enkel praktisk båt. 

 

bruker 15-16 l/t på 17-18 knop  

 

D1832949-4C90-4A4B-9A4A-872F929BBDE9.png

Redigert av mingebretsen (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Okey, da får jeg sjekke om den ligger på nettet da:) 

 

Får satse på at alt er skikkelig gjort da, så har du problemfritt båtbruk i mange år fremover 

 

Dieselvarmer med smsstyring og en radar hadde vært på førsteplass på ønskelista. Får jo gode varmere på eBay og sms styringa fra div andre varmere fungerer overens med kinavarmere. 

Link to post
Share on other sites

jotto skrev On 13.9.2019 at 13.03:

... Jeg fortøyer på gjestehavna på Aker Brygge eller Tjuvholmen.

 

Man kan vel spørre seg om dette kalles pendlig eller luksus. Det er iallefall en veldig fin start og slutt på arbeidsdagen.

 

 

For meg blir det omvendt, tar båt (ok, ferge da, nærmere bestemt Nesoddbåten) til Aker brygge til hverdags og Hayabusa (MC) til fest, hadde jeg nær sagt... 

 

Ellers hender det jeg overnatter i båten på ukedager og drar rett på jobb, da blir pendleveien mye kortere.

Link to post
Share on other sites

quantumduck skrev 31 minutter siden:

 

Ellers hender det jeg overnatter i båten på ukedager og drar rett på jobb, da blir pendleveien mye kortere.

 

Det gjør jeg også innimellom. Overnatter et sted mellom Oppegård og Oslo ved en av øyene underveis. Det er ikke direkte feil å ta morgenkaffen der før jeg drar inn på jobb.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...