PiperBill Startet 12.September.2019 Del på Facebook Startet 12.September.2019 Kjøpte ny "alternater" fra Vetus i Nederland. Den kom med DHL i dag. Den har fått seg et smell under transport. B+ polet var ganske så bøyd men ellers så er det bare litt lakk som har flasset av plast-dekslet. Jeg tok av dekslet for å inspisere innmaten litt og fikk rettet opp B+. Alt ser tilsynelatende bra ut men jeg lurer på om det er noen måter å teste den uten å montere den på motoren? Hadde ikke planer om det før i januar. Jeg har klaget til Vetus men så langt ikke fått tilbakemelding. Er fryktelig lei å måtte sende den tilbake hvis den er fortsatt brukenes. Sitér dette innlegget And always remember the wire should have a higher rating than the fuse as otherwise the wire becomes the fuse! Link to post Share on other sites More sharing options...
ozo Svart 12.September.2019 Del på Facebook Svart 12.September.2019 (redigert) For å sjekke om forbindelsen til B+ er intakt, kan du koble + på batteriet til D- (gods) på generatoren. Koble så B+ via en strømforbruker, f.eks. ei lampe, til - på batteriet. Da skal lampa lyse (med et spenningsfall på en drøy volt over generatoren). Obs!! Vær særdeles påpasselig med å ikke kortslutte kretsen. Da ryker diodene i løpet av mikrosekunder. Men du kan trygt kjøre igjennom så mye strøm som den er specet for å levere; uten at dette sier noe særlig mer om forbindelsen. Det finnes en mulighet for at det er brudd i én eller to av de tre fasene til B+, men dette er nok nærmest teoretisk, og også komplisert å få målt. Det er også mulig å ohme mellom B+ og D-. Da skal det gå strøm den ene veien, men ikke den andre. Verdiene man får her vil imidlertid variere med ulike måleinstrumenter. Noen instrumenter gir også fornuftige verdier ved diodetest av seriekoblede dioder… andre ikke. Redigert 12.September.2019 av ozo (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Flid Svart 12.September.2019 Del på Facebook Svart 12.September.2019 (redigert) Kan du ikke bare ta den med til et verksted som reparerer dynamoer. De kjører den i benk, da får du svar. Det finnes verksteder flere steder i Østfold. Redigert 12.September.2019 av Flid (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
nomen Svart 13.September.2019 Del på Facebook Svart 13.September.2019 Du har sannsynligvis betalt en del kroner for denne. Iorden eller ikke, den er skadet. Om du ikke har dårlig tid, bør du får enten dhl eller selger til å ordne opp. De bør i det minste betale for en kontroll. Sitér dette innlegget Hold kjeft,når du snakker til meg! Link to post Share on other sites More sharing options...
PiperBill Svart 13.September.2019 Emnestarter Del på Facebook Svart 13.September.2019 Leverte den på en lokal bilverksted i dag og hentet den etter jobben. De fant ingen feil med den. Vetus tilbyr å sende ny (i bytte) eller gi 50 Euro som plaster på såret hvis jeg velger å beholde den. Sitér dette innlegget And always remember the wire should have a higher rating than the fuse as otherwise the wire becomes the fuse! Link to post Share on other sites More sharing options...
pipe Svart 13.September.2019 Del på Facebook Svart 13.September.2019 (redigert) nomen skrev for 2 timer siden: Du har sannsynligvis betalt en del kroner for denne. Ikke rart det blir dyrt når Vetus lakkerer den originale dynamoen med gull farge. Selv det sorte plastikk lokket bak på dynamo har de sprayet med sin egen lakk slik at det er masse overspray under lokket. Så lite proff ut men dyrt var det sikkert Jeg ville takket ja til 50 euro fordi lakken på det sorte plast dekslet neppe kommer til å sitte over tid uansett Redigert 13.September.2019 av pipe (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
PiperBill Svart 14.September.2019 Emnestarter Del på Facebook Svart 14.September.2019 Vetus lager jo ikke sine egne dynamoer (lager Vetus noe som helst selv?). Det er en Mahle AAK5124 (MG434). Den var faktisk ikke noe dyrere hos Vetus sammenlignet med andre leverandører av Mahle/Tiskra. Plastdekslet har jeg hat liggende overnatt i lakkfjerner så alt lakk er bort fra den. Sitér dette innlegget And always remember the wire should have a higher rating than the fuse as otherwise the wire becomes the fuse! Link to post Share on other sites More sharing options...
nomen Svart 14.September.2019 Del på Facebook Svart 14.September.2019 Ny i bytte ved retur er jo grei deal, men du må sikkert koste returfrakt selv? Om du må det,er det vel like greit og takke ja til 50 euro, er jo grei deal det også. I slike saker (helgvis skjeldent) synes jeg at motpartens vilje til å gjøre oppfor seg er viktigere enn om oppgjøret er 100% korrekt økonomisk. Sitér dette innlegget Hold kjeft,når du snakker til meg! Link to post Share on other sites More sharing options...
PiperBill Svart 14.September.2019 Emnestarter Del på Facebook Svart 14.September.2019 Ja jeg "Take the money and run". :-) Sitér dette innlegget And always remember the wire should have a higher rating than the fuse as otherwise the wire becomes the fuse! Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.