Jump to content

Ny dynamo skadet under transport. Hvordan kontrollere den?


PiperBill

Recommended Posts

Kjøpte ny "alternater" fra Vetus i Nederland. Den kom med DHL i dag. Den har fått seg et smell under transport. B+ polet var ganske så bøyd men ellers så er det bare litt lakk som har flasset av plast-dekslet. Jeg tok av dekslet for å inspisere innmaten litt og fikk rettet opp B+. Alt ser tilsynelatende bra ut men jeg lurer på om det er noen måter å teste den uten å montere den på motoren? Hadde ikke planer om det før i januar. Jeg har klaget til Vetus men så langt ikke fått tilbakemelding. Er fryktelig lei å måtte sende den tilbake hvis den er fortsatt brukenes.

Damage.jpg

dynoxsmall.jpg

And always remember the wire should have a higher rating than the fuse as otherwise the wire becomes the fuse!

Link to post
Share on other sites

For å sjekke om forbindelsen til B+ er intakt, kan du koble + på batteriet til D- (gods) på generatoren. Koble så B+ via en strømforbruker, f.eks. ei lampe, til - på batteriet. Da skal lampa lyse (med et spenningsfall på en drøy volt over generatoren).

Obs!! Vær særdeles påpasselig med å ikke kortslutte kretsen. Da ryker diodene i løpet av mikrosekunder. Men du kan trygt kjøre igjennom så mye strøm som den er specet for å levere; uten at dette sier noe særlig mer om forbindelsen.

Det finnes en mulighet for at det er brudd i én eller to av de tre fasene til B+, men dette er nok nærmest teoretisk, og også komplisert å få målt.

 

Det er også mulig å ohme mellom B+ og D-. Da skal det gå strøm den ene veien, men ikke den andre. Verdiene man får her vil imidlertid variere med ulike måleinstrumenter. Noen instrumenter gir også fornuftige verdier ved diodetest av seriekoblede dioder… andre ikke.

Redigert av ozo (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Leverte den på en lokal bilverksted i dag og hentet den etter jobben. De fant ingen feil med den. Vetus tilbyr å sende ny (i bytte) eller gi 50 Euro som plaster på såret hvis jeg velger å beholde den.

And always remember the wire should have a higher rating than the fuse as otherwise the wire becomes the fuse!

Link to post
Share on other sites

nomen skrev for 2 timer siden:

Du har sannsynligvis betalt en del kroner for denne. 

 

Ikke rart det blir dyrt når Vetus lakkerer den originale dynamoen med gull farge.
Selv det sorte plastikk lokket bak på dynamo har de sprayet med sin egen lakk slik at det er masse overspray under lokket.
Så lite proff ut men dyrt var det sikkert
Jeg ville takket ja til 50 euro fordi lakken på det sorte plast dekslet neppe kommer til å sitte over tid uansett 

Redigert av pipe (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Vetus lager jo ikke sine egne dynamoer (lager Vetus noe som helst selv?). Det er en Mahle AAK5124 (MG434). Den var faktisk ikke noe dyrere hos Vetus sammenlignet med andre leverandører av Mahle/Tiskra. Plastdekslet har jeg hat liggende overnatt i lakkfjerner så alt lakk er bort fra den.

And always remember the wire should have a higher rating than the fuse as otherwise the wire becomes the fuse!

Link to post
Share on other sites

Ny i bytte ved retur er jo grei deal, men du må sikkert koste returfrakt selv?

 

 

Om du må det,er det vel like greit og takke ja til 50 euro, er jo grei deal det også.

 

I slike saker (helgvis skjeldent) synes jeg at motpartens vilje til å gjøre oppfor seg er viktigere enn om oppgjøret er 100% korrekt økonomisk.

Hold kjeft,når du snakker til meg!

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...