ne.andersson Startet 12.September.2019 Del på Facebook Startet 12.September.2019 (redigert) Hei, Jeg har skal montere et Plastimo 811t rullesystem som monteres utenpå eksisterende forstag men har kommet bort i et lite problem/utfordring. Når man monterer Plastimo på en stående rigg så starter man med å demontere forstaget og trer så på alle moduler nedenifra, her kommer problemet, gaffelterminalen som er montert er 30mm på sitt bredeste og "hullene" i modulene er 25mm. Ser for meg følgende løsninger Skifte gaffelterminalen til en noe slimere modell. Er det en gang mulig å løsne den eksisterende terminalen fra wiren? Vente til opptak, håpe at terminalen i toppen er mindre, løsne forstaget i toppen og montere det på "bakfra" Skjøte wiren eller er det en dårlig løsning? Andre løsninger? Setter pris på konstruktive tilbakemeldinger. Edit: vurderer da å skifte ut til en slik. Redigert 12.September.2019 av ne.andersson (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
ne.andersson Svart 12.September.2019 Emnestarter Del på Facebook Svart 12.September.2019 Har ved litt mer kartlegging lagt fra meg teorien om skjøting av wire og lener mer mot å kappe wire i toppen av nåværende terminal og få klemt på en ny med strekkfisk som bildet viser. (Ser ut til å ha funnet en som vil passe) Lurer derfor på en ting, hvilket verktøy benytter man for å klemme fast terminalen på wiren? Har en pressetang fra BT eller bør jeg dra til southern cross (som ligger få min bort) og be de klemme den med et eller annet spesialverktøy? Sitér dette innlegget Link to post
Euklid Svart 13.September.2019 Del på Facebook Svart 13.September.2019 Du kan kjøpe terminaler som ikke trenger spesialverktøy, de skrus på og sitter som støpt – men de koster en del. Ikke prøv å presse vanlige terminaler selv; da er det like greit å gå løs på masta med vinkelsliper først som sist, så kan den i det minste falle ned i kontrollerte former, for ned skal den. Om forstaget er gammelt er dette kanskje en grei anledning til å vurdere å bytte det ut? Sitér dette innlegget Link to post
Gunga Din Svart 13.September.2019 Del på Facebook Svart 13.September.2019 ne.andersson skrev for 12 timer siden: Lurer derfor på en ting, hvilket verktøy benytter man for å klemme fast terminalen på wiren? Har en pressetang fra BT eller bør jeg dra til southern cross (som ligger få min bort) og be de klemme den med et eller annet spesialverktøy? Ikke klem med BT-pressetang............resultatet må bli 100, du må kunne stole på riggen gå til en rigger som har riktige maskiner for dette alternativet er en Sta-lok eller Norseman terminal på denne siden kan du se hur man presser vanlige terminaler og også en Sta-lok variant https://theriggingco.com/2016/11/14/mechanical-or-swage/ Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
Mulligan Svart 13.September.2019 Del på Facebook Svart 13.September.2019 Jeg er, tildels, enig med Gunga Din her. Du må bytte forstag til et med presset terminal i toppen og Sta-Lok terminal nede. Sta-Lok terminalen kan du åpne så mange ganger du vil. Du må bare bytte konen hver gang. Nærmeste seilmaker leverer det du trenger. Sitér dette innlegget Link to post
ne.andersson Svart 13.September.2019 Emnestarter Del på Facebook Svart 13.September.2019 (redigert) OK jeg er enig i at dette her med sta-lock er den beste løsningen for meg om jeg ikke skal ta ned forstaget men jeg klarer virkelig ikke å finne noen som selger disse produktene, har vært i kontakt med withmarine, southern cross (som selger det men hadde ikke 7mm på lager) og sett igjennom alle nettbutikker jeg finner. Noen som vet om en forhandler i Oslo/omegn? /Erik Redigert 13.September.2019 av ne.andersson (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Gunga Din Svart 13.September.2019 Del på Facebook Svart 13.September.2019 Benns har vel postorder https://www.benns.se/searchresults?pagesize=20&searchstring=Sta-Lok Terminal Öga Ø10 men jeg skulle ta ned riggen......det blir mye enklere, også da du monterer profilene Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
ne.andersson Svart 2.Oktober.2019 Emnestarter Del på Facebook Svart 2.Oktober.2019 (redigert) Hei - om noen lurte på hvordan jeg løste dette så endte det med at jeg måtte en tur på southern cross, løsne forstaget i toppen hvor øyet var akkurat 25mm så jeg fikk presset på plastimo rullesystemet fra toppen istedenfor fra bunn. Så til deg som muligens tenker å kjøpe plastimo, sjekke at øyene/strekkfisken i minst en ende på forstaget er maks 25mm, eller så må du uansett gjøre en større jobb med forstaget og da forsvinner litt gevinsten av å faktisk kjøpe plastimo fremfor en pakke fra f.eks furlex. Uansett - jeg har nå rullefokk, yay Redigert 2.Oktober.2019 av ne.andersson (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.