Jump to content

Kjøre Tvedestrand - Skien for bytte av båt


Heednes

Recommended Posts

Hei,

Skal bytte båt med en kar fra Skien , og vi skal møtes i Langesund. Jeg skal kjøre min Sjømann 22 opp, og bytte i hannes Junker 22.

 

For det første, jeg har aldri kjørt snekke langt før (Dvs, jeg har kjørt mange timer ila en dag, men har aldri kjørt 6-7 timer unna hjemme for og hente en annen båt)

 

Har en del praktiske spørsmål rundt dette;

Jeg ønsker da og kjøre opp om morgenen, ta ettermiddagen i seilbåten også reise ned morgenen etterpå.

 

Jeg reiser fra Tvedestrand, dette vil i følge Gule Sider på Sjøen ta meg 6 timer med 7 knop som er marsfart for båten min. 

 

Her kommer spørsmålene mine;

  • Hva bør jeg gjøre med snekkemotoren før jeg kjører? (Vanlig smøring osv før start og følge med underveis?)
  • Bør jeg ta stopp underveis?
  • Bør jeg kjøre utaskjærs om været tillater det større deler av veien?
  • Melde meg inn i RS?
  • Holder det med Gule Sider på Sjøen appen eller burde jeg skaffe meg noe annet?
  • Noen som kunne tenke seg å ta turen med meg begge veier? Lover god kaffe og god stemning

 

Videre;

Jeg skal jo da reise ned med denne båten dagen etterpå, og det er mange år siden jeg har seilt, og da jeg seilte var det VG-Joller og A-Joller. Kan jeg med trygghet seile med forseilet (altså uten bommen) uten problemer i en båt som Junker 22, eller bør jeg kjøre ned med påhengsen hele veien?

 

Hvis dere har noen andre tips til meg fyr løs!

Link to post
Share on other sites

God tur! Kan bli en kjempeflott tur!

 

Basert på egne erfaringer:

Er et fint strekke. Jeg ville gått innaskjærs til Lyngør og så over til Kragerø. Hvis det er mye sjø så kan du gå inn ved Kragerø og i le av flest mulig øyer og opp til Langangen (fjorden). Hvis det er lite sjø så kan du gå på innsiden av Jomfruland og rett mot Langangen. Alternativt, på en stille dag, så kan det være flott å gå lengre ute for der er det roligere. Andre her kan sikkert vise på kart hvor det er best. Jeg har ikke gått strekket mer enn to ganger siste 10 årene.

 

Motoren har bare godt av å gå 6 timer sammenhengende, bare du ser at den holder driftstemperatur der den skal være. Sjekk oljenivå før tur (Ha med ekstra olje i båten), driftstemperatur og oljetrykk underveis. Så lenge du har sunn marsjfart har motoren godt av enkelte tur. Kan få vekk soting og koksing feks da. 

 

Hvis du vet at motoren bruker litt olje så kan du jo ta en stopp i Lyngør, la motoren kjøle seg litt ned, sjekke olje og evt etterfylle før du begynner på turen videre der du ikke har le.

 

Hvis det er lenge siden impeller er byttet hadde jeg sjekket/ byttet den. 

 

Det under sjekket jeg ikke første gang jeg kjøpte båt, og jeg fikk motorstopp med diverse forsinkelser. Så anbefaler å:

 

- Sjekk dieseltank

Sjekk at den er helt ren. Ikke ligger ting I den som kan virvles opp. Dette er jo en båt som bruker nesten ingenting diesel, og da kan det fort bli liggende vann i dieseltank som gir grobunn for dieseldyr. Eller bare dritt. Og det virvles opp ved skvalpesjø og sjøgang. 

 

Det kan rulle ganske bra mellom Risør og Kragerø, og også mellom Jomfruland og Langangen. Avhengig av sjøretningen.

 

- Ta med to dieselfilter

Hvis dieseltanken sjekket og helt ren så hadde jeg tatt med ett. Men hvis jeg hadde vært usikker på dieseltankennhadde jeg tatt med to.

 

- Ta med verktøy til å bytte filter og lufte motoren.

 

- Lær deg å lufte motoren hvis du ikke ved hvordan det gjøres.

 

- Ha en 10 liters kanne med fersk diesel. Gull verdt ved behov. 

 

- Ha med papirtørkle og håndsåpe som fjerner diesel.

 

Gule sider appen er god nok. Jeg har brukt bare den de siste 3 sommerne. Har gammel kartplotter i båten, men appen er mye bedre. Men husk å ha med nok strøm til mobil/ nettbrett. Det går mye strøm! Vil også anbefale å ha appen på to ulike enheter, så du har en i reserve.

 

God tur! Kan bli en kjempefin tur! Mye å se på underveis.

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Link to post
Share on other sites

Gratulerer med seilbåt! Når det gjelder spørsmålet ditt om seil med bare forseil på hjemturen, så vil nok båten få grei fremdrift med forseil dersom du har vinden bakfra eller fra siden og det blåser en del. Du vil også oppleve bedre stabilitet og større ro i båten enn å kjøre med påhenger. Junkeren er jo en langkjølt, tung og trygg båt så om du får motvind og må krysse vil jeg tro du får dårlig høyde og fremdrift bare med forseil. Da bør du ha storseilet oppe også, kanskje med et rev hvis det er litt vind. Vil tro det går veldig sakte mot vind og bølger med en påhenger i en slik båt.

Link to post
Share on other sites

Som allerede nevnt så går du innaskjærs til Lyngør.

Over Sild vil du oppleve at det kan gå 3 strømbelter i bredden du bør finne den som går NØ for å få medstrøm mest mulig av veien. Et belte kan være så smalt som 50 meter så du må følge med... drivende tang, forskningsbøyer +++ 3 knop med eller 3 knop mot, det er 6 knop i hastighetsforskjell  :wink:

Dette beltet går til du kommer til bankene ut for Jomfruland.

Beste hjelpemiddel er en nøyaktig SOG (speed over ground) måler og øynene dine...

 

Glem Langgangsfjorden... du skal ikke så langt...  du skal derimot passere Rongnsfjorden og det kan være tøft og utfordrende  :sweat:

 

Har du tid til en stopp, vil jeg anbefale en stopp i moloen på Stråholmen, 20 min rask gange er en opplevelse på denne tiden av året.

Liker du likør kan du plukke litt Slåpetornbær, liker du dyr/fugleliv kan du se Jorduglene jakte i dagslys før de reiser videre.... Villsauene til Erik ++++ masse annet på 20min  :thumbsup:

Redigert av dieselfan (see edit history)
Link to post
Share on other sites

I stand corrected ? Mente Langesund og Eidangerfjorden. 

 

Rongnsfjorden var jeg ikke forberedt på da jeg hentet min båt i Brevik. Det reiste seg skikkelig der, og alt som ikke var fast i båten slang over alt. Fikk et forvarsel da vi gikk ut ved Langesund, men jeg trodde det kun var fordi sjøen reiste seg pga traktformen. Men det roet seg aldri før vi var i le av Stråholmen/ Jomfruland. Var ikke fristende å snu heller. Det var godt med brott og hadde frisk bris med liten kuling i kastene. Og nydelig sol, med veldig våt kalesje. Så det er notert som et sted som kan være guffent ja.

 

Jeg visste heller ikke at strømmene kunne være så lokale mellom Kragerø og Lyngør. Godt tips du kom med @dieselfan

Redigert av Grand Banks jr (see edit history)

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...