Jump to content

Tune e-tec 40 hk til 50?


Reisatjukk

Recommended Posts

De 10 hestene hjelper svært lite, har gjort om min 40 til 60, så tilbake til 40, kan ikke si det var noe merkbar forskjell utenom på forbruket 

 

Det er en sprek 40, dau 60, sånn går det over hele linja. Sprek 75, dau 90, sprek 115, dau 130, sprek 150, dau 200

 

Hvis du fortsatt vil prøve, så stikk til nærmeste som virkelig kan etec så ordner han det på 5min (verksteder kan ikke gjøre dette), eller så kjøper du en brukt 50hjerne og monterer den. 

 

Men du har ett par år igjen av garantien, så jeg hadde venta i 2år 

Redigert av Guest (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Ah ja, det virke jo logisk. ...  ellers må eg nevne at motor står på en sting 535, leser i tester bla at det ska gi ca 26 knop, eg får 22 på min, med orginal propell, den som alle Er satt opp med iflg forhandler. 

Får også ikke over maks 5000 omdreininger med ideel tilt og så god vektfordeling eg får til, er det et bedre triks å starte med å gå ned  en tomme eller to stigning?  

 

Men gir automatisk mer turtall mer fart ? 

Link to post
Share on other sites

Det er ikkje fleire hestekrefter du trenger men fleire newtonmeter. Og det er det lite å gjøre med på en sugemotor. Du må opp i slagvolum dvs ha en større modell for å få merkbart meir drag.

 

Nei men du må oppnå et maksturtall innenfor fabrikantens spesifikasjoner for å få hente ut effekten best.  Det har lite for seg å overproppe da du mister mykje drag. 

Redigert av Cerberus (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Reisatjukk skrev for 3 timer siden:

ellers må eg nevne at motor står på en sting 535, leser i tester bla at det ska gi ca 26 knop, eg får 22 på min, med orginal propell, den som alle Er satt opp med iflg forhandler. 

Får også ikke over maks 5000 omdreininger med ideell tilt og så god vektfordeling eg får til, er det et bedre triks å starte med å gå ned  en tomme eller to stigning?  

 

Men gir automatisk mer turtall mer fart ? 

 

"brosjyreknop" er gjerne oppnådd med ren, ny og tom båt , ikke uvanlig at man ligger litt under.   Men 4 knop var kanskje mer enn forventet. 

lavere stigning -> mer turtall kan gi mer fart.   Men det kommer an på bl.a motorens effektkurve.  En tomme ned i stigning børt iallefall ikke gi mindre fart, samt gi mer krefter med mer last i båten 

Link to post
Share on other sites

Eika skrev for 9 timer siden:

De 10 hestene hjelper svært lite, har gjort om min 40 til 60, så tilbake til 40, kan ikke si det var noe merkbar forskjell utenom på forbruket 

 

Det er en sprek 40, dau 60, sånn går det over hele linja. Sprek 75, dau 90, sprek 115, dau 130, sprek 150, dau 200

 

Hvis du fortsatt vil prøve, så stikk til nærmeste som virkelig kan etec så ordner han det på 5min (verksteder kan ikke gjøre dette), eller så kjøper du en brukt 50hjerne og monterer den. 

 

Men du har ett par år igjen av garantien, så jeg hadde venta i 2år 

 

Hvis du skal gjøre en E-tec 40 eller 50 om til 60 hk så må du montere "water valve". Det er nemlig den som utgjør en stor del av forskjellen i ytelsen mellom 40/50 og 60. Og en slik ombygging er ikke så enkel.

 

Jeg bygget om en E-tec 40 til 50 for 10 år siden. Den gangen var det ikke så enkelt å få omprogrammert motoren slik som idag.

Jeg fikk iallefall mere fart, siden motoren greide å dra en større propell.

Link to post
Share on other sites

Teerex skrev 35 minutter siden:

 

Hvis du skal gjøre en E-tec 40 eller 50 om til 60 hk så må du montere "water valve". Det er nemlig den som utgjør en stor del av forskjellen i ytelsen mellom 40/50 og 60. Og en slik ombygging er ikke så enkel.

 

Vi har satt inn en motstand på vann/eksosventilen, husker ikke helt hvor mange ohm den er. I tillegg var det en forskjell på oljetanken, så jeg mista oljealarmene fra 40/60. Fikk oljealarm på full tank, kunne kjørt med alarm helt til den slutta å hyle, så fylt på 1L olje og 5timer hyling igjen

 

Det eneste den ventilen gjør er å åpne, sånn at det kommer vann inn i eksosen på lavt turtall sånn at det blir litt mer bunndrag. 

 

Men nå har jeg prøvd 40/50/60 map, båten får 5200rpm og 41-42 uansett map 

Link to post
Share on other sites

Cerberus skrev On 13.9.2019 at 15.29:

Ja høres ut som du magler iallefall 5-800. 2 tommer ned kan gi alskens utslag på turtall det sånn sett alt ettersom utgangspunket.  Hva har du nå..   vil gjette 15 kansje ikkje skulle være så feil

Propell er 13,5*15 ja, skal være det som blir levert på alle disse pakkene. 

Prøve få låne en 13,5*14 da å teste 

Link to post
Share on other sites

Har gjort det flere ganger med godt hell :) første gang jeg så noen gjøre det, var pappa for 20år siden og han banka opp 3-4knop den gangen. rekorden min er å banke en tohatsu 25 propell fra 27 til 34knop på en kbs11. Morsomt og se tryne på en 14åring med 9.9/15 med for liten propell, 5min seinere så gliser de fra øre til øre når de kommer tilbake etter en prøvetur rundt nærmeste holme og tilbake

 

Men stålpropeller sender jeg til de som kan det. Bløt aluminium kan man massere ett par tommer opp eller ned 

Redigert av Guest (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...