Reisatjukk Startet 13.September.2019 Del på Facebook Startet 13.September.2019 Eg har en 2016 e-tec 40 hk, føles litt snau til båten , leser nå i en test at 40 og 50 hk er «samme» motor utenom effekten tatt ut. Er det noen her som har erfaring med å optimalisere/tune frem 10 hk til i den motoren? Sitér dette innlegget Link to post
Guest Svart 13.September.2019 Del på Facebook Svart 13.September.2019 (redigert) De 10 hestene hjelper svært lite, har gjort om min 40 til 60, så tilbake til 40, kan ikke si det var noe merkbar forskjell utenom på forbruket Det er en sprek 40, dau 60, sånn går det over hele linja. Sprek 75, dau 90, sprek 115, dau 130, sprek 150, dau 200 Hvis du fortsatt vil prøve, så stikk til nærmeste som virkelig kan etec så ordner han det på 5min (verksteder kan ikke gjøre dette), eller så kjøper du en brukt 50hjerne og monterer den. Men du har ett par år igjen av garantien, så jeg hadde venta i 2år Redigert 13.September.2019 av Guest (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Reisatjukk Svart 13.September.2019 Emnestarter Del på Facebook Svart 13.September.2019 Ah ja, det virke jo logisk. ... ellers må eg nevne at motor står på en sting 535, leser i tester bla at det ska gi ca 26 knop, eg får 22 på min, med orginal propell, den som alle Er satt opp med iflg forhandler. Får også ikke over maks 5000 omdreininger med ideel tilt og så god vektfordeling eg får til, er det et bedre triks å starte med å gå ned en tomme eller to stigning? Men gir automatisk mer turtall mer fart ? Sitér dette innlegget Link to post
Cerberus Svart 13.September.2019 Del på Facebook Svart 13.September.2019 (redigert) Det er ikkje fleire hestekrefter du trenger men fleire newtonmeter. Og det er det lite å gjøre med på en sugemotor. Du må opp i slagvolum dvs ha en større modell for å få merkbart meir drag. Nei men du må oppnå et maksturtall innenfor fabrikantens spesifikasjoner for å få hente ut effekten best. Det har lite for seg å overproppe da du mister mykje drag. Redigert 13.September.2019 av Cerberus (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Reisatjukk Svart 13.September.2019 Emnestarter Del på Facebook Svart 13.September.2019 «Overproppe». Det er vel det som er tilfellet PR nå vel, at eg mangle ca 1000 rpm på full kanin? Ned 2 tommer vil vel gi høyere turtall og mer effekt ut i sjøen? Evnt mindre diameter å? Sitér dette innlegget Link to post
Cerberus Svart 13.September.2019 Del på Facebook Svart 13.September.2019 (redigert) Ja høres ut som du magler iallefall 5-800. 2 tommer ned kan gi alskens utslag på turtall det sånn sett alt ettersom utgangspunket. Hva har du nå.. vil gjette 15 kansje ikkje skulle være så feil Redigert 13.September.2019 av Cerberus (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 13.September.2019 Del på Facebook Svart 13.September.2019 Reisatjukk skrev for 3 timer siden: ellers må eg nevne at motor står på en sting 535, leser i tester bla at det ska gi ca 26 knop, eg får 22 på min, med orginal propell, den som alle Er satt opp med iflg forhandler. Får også ikke over maks 5000 omdreininger med ideell tilt og så god vektfordeling eg får til, er det et bedre triks å starte med å gå ned en tomme eller to stigning? Men gir automatisk mer turtall mer fart ? "brosjyreknop" er gjerne oppnådd med ren, ny og tom båt , ikke uvanlig at man ligger litt under. Men 4 knop var kanskje mer enn forventet. lavere stigning -> mer turtall kan gi mer fart. Men det kommer an på bl.a motorens effektkurve. En tomme ned i stigning børt iallefall ikke gi mindre fart, samt gi mer krefter med mer last i båten Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Teerex Svart 13.September.2019 Del på Facebook Svart 13.September.2019 Eika skrev for 9 timer siden: De 10 hestene hjelper svært lite, har gjort om min 40 til 60, så tilbake til 40, kan ikke si det var noe merkbar forskjell utenom på forbruket Det er en sprek 40, dau 60, sånn går det over hele linja. Sprek 75, dau 90, sprek 115, dau 130, sprek 150, dau 200 Hvis du fortsatt vil prøve, så stikk til nærmeste som virkelig kan etec så ordner han det på 5min (verksteder kan ikke gjøre dette), eller så kjøper du en brukt 50hjerne og monterer den. Men du har ett par år igjen av garantien, så jeg hadde venta i 2år Hvis du skal gjøre en E-tec 40 eller 50 om til 60 hk så må du montere "water valve". Det er nemlig den som utgjør en stor del av forskjellen i ytelsen mellom 40/50 og 60. Og en slik ombygging er ikke så enkel. Jeg bygget om en E-tec 40 til 50 for 10 år siden. Den gangen var det ikke så enkelt å få omprogrammert motoren slik som idag. Jeg fikk iallefall mere fart, siden motoren greide å dra en større propell. Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Guest Svart 13.September.2019 Del på Facebook Svart 13.September.2019 Teerex skrev 35 minutter siden: Hvis du skal gjøre en E-tec 40 eller 50 om til 60 hk så må du montere "water valve". Det er nemlig den som utgjør en stor del av forskjellen i ytelsen mellom 40/50 og 60. Og en slik ombygging er ikke så enkel. Vi har satt inn en motstand på vann/eksosventilen, husker ikke helt hvor mange ohm den er. I tillegg var det en forskjell på oljetanken, så jeg mista oljealarmene fra 40/60. Fikk oljealarm på full tank, kunne kjørt med alarm helt til den slutta å hyle, så fylt på 1L olje og 5timer hyling igjen Det eneste den ventilen gjør er å åpne, sånn at det kommer vann inn i eksosen på lavt turtall sånn at det blir litt mer bunndrag. Men nå har jeg prøvd 40/50/60 map, båten får 5200rpm og 41-42 uansett map Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 13.September.2019 Del på Facebook Svart 13.September.2019 Har også inntrykk av at etecene under 100hk ikke er så glade i mye turtall heller, men gjerne yter best under 5500..? Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Teerex Svart 13.September.2019 Del på Facebook Svart 13.September.2019 2-takt påhengere er jo generelt ikke så veldig glade i mye turtall. Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Trond C Svart 13.September.2019 Del på Facebook Svart 13.September.2019 Mest normalt ville vel være å snakke med en noenlunde serviceinnstilt merkeforhandler som burde låne deg et par aktuelle propeller for å teste ut den enkleste løsningen, om det er en løsning. Det var i alle fall slik for meg, men det var Honda Sitér dette innlegget Link to post
Reisatjukk Svart 16.September.2019 Emnestarter Del på Facebook Svart 16.September.2019 Cerberus skrev On 13.9.2019 at 15.29: Ja høres ut som du magler iallefall 5-800. 2 tommer ned kan gi alskens utslag på turtall det sånn sett alt ettersom utgangspunket. Hva har du nå.. vil gjette 15 kansje ikkje skulle være så feil Propell er 13,5*15 ja, skal være det som blir levert på alle disse pakkene. Prøve få låne en 13,5*14 da å teste Sitér dette innlegget Link to post
Guest Svart 16.September.2019 Del på Facebook Svart 16.September.2019 Hvis du har original alupropell Og du har godt øyemål, god øye/hånd koordinasjon og har ett normalt antall tomler og litt mekanisk erfaring, så banker du den ned til 13-14" over hengerfestet på nærmeste bil Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 16.September.2019 Del på Facebook Svart 16.September.2019 Eika skrev for 7 timer siden: Hvis du har original alupropell Og du har godt øyemål, god øye/hånd koordinasjon og har ett normalt antall tomler og litt mekanisk erfaring, så banker du den ned til 13-14" over hengerfestet på nærmeste bil Det var sannelig et godt råd Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Guest Svart 16.September.2019 Del på Facebook Svart 16.September.2019 (redigert) Har gjort det flere ganger med godt hell :) første gang jeg så noen gjøre det, var pappa for 20år siden og han banka opp 3-4knop den gangen. rekorden min er å banke en tohatsu 25 propell fra 27 til 34knop på en kbs11. Morsomt og se tryne på en 14åring med 9.9/15 med for liten propell, 5min seinere så gliser de fra øre til øre når de kommer tilbake etter en prøvetur rundt nærmeste holme og tilbake Men stålpropeller sender jeg til de som kan det. Bløt aluminium kan man massere ett par tommer opp eller ned Redigert 16.September.2019 av Guest (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.