Jump to content

Utenbords-motor oppe, eller nede om vinteren.


Sørlandet2

Recommended Posts

Har alltid hatt den oppe og aldri hatt problemer. Så lenge det er åpent mot friluft, så vil ingenting bli sprengt. Du får ikke til å frostsprenge ei bøtte med vann heller, fordi vann og is har plass å ekspandere. Problemer kommer når vannet er innesperret og ikke har plass til å ekspandere, som for eksempel mellom to ventiler. Eneste problemet du får med dette er at eksosen ikke kommer seg ut når det er gjennomfrosset, men det er bare å la undervannshuset være senket ned under vann noen minutter før oppstart, så smelter isen bort. 

Link to post
Share on other sites

En ting er dette med vann men hva med løftesylinderne, er det noe lurt å la de være eksponert for fukt? Vil de ikke ha de best nede i "huset" sitt? Jeg lar alltid stammen stå ned, altså nedtiltet. Oppi mitt enkle hue så er det best, også med tanke på at alle drev i giret da er dekt av girolje (selv om det selvfølgelig ikke skal være vann i girolja).

Link to post
Share on other sites

S/Y Vega skrev 29 minutter siden:

den skal stå tiltet ned om den skal brukes i kuldegrader

 

Enig, det er en fordel at motoren står nede om den skal brukes uansett temperatur egentlig, blir verken framdrift eller særlig med kjøling med motoren tiltet opp:lol: Neida, jeg forsto hva du mener. Selv har jeg alltid tiltet opp motorene mine, men så er det ikke særlig med kuldegrader her vest likevel.

Redigert av Hakkannen (see edit history)
Link to post
Share on other sites

  • 3 uker senere...

Jeg har alltid praktisert å ha motoren nede når det er frost. Det er 2 grunner til å ha motoren tiltet opp; forhindre groe og galvanisk korrosjon. Groe er ikke noe problem om vinteren, og korrosjon forhindres ved å sjekke/bytte sinkanoder på høsten. Jeg bytter heller anoder oftere enn å risikere frostsprengning i undervannshus...

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...