Sørlandet2 Startet 13.September.2019 Del på Facebook Startet 13.September.2019 Mange tråder har vert skrevet om påhenger skal være oppe, eller nede når frosten kommer. Hær et bilde hvordan det ser ut i undervanns-huset når motoren står oppe, etter regnfall. Den er fylt med vann. Ganske enkelt å skjønne hva som kan skje når det fryser til. Dette er en Mercury Verado. Sitér dette innlegget Link to post
bellen Svart 13.September.2019 Del på Facebook Svart 13.September.2019 Har alltid hatt den oppe og aldri hatt problemer. Så lenge det er åpent mot friluft, så vil ingenting bli sprengt. Du får ikke til å frostsprenge ei bøtte med vann heller, fordi vann og is har plass å ekspandere. Problemer kommer når vannet er innesperret og ikke har plass til å ekspandere, som for eksempel mellom to ventiler. Eneste problemet du får med dette er at eksosen ikke kommer seg ut når det er gjennomfrosset, men det er bare å la undervannshuset være senket ned under vann noen minutter før oppstart, så smelter isen bort. Sitér dette innlegget Link to post
LM 605 Svart 13.September.2019 Del på Facebook Svart 13.September.2019 I følge alle manualene som jeg har lest ang. dette emnet, i fra mine motorer, (og det er blitt mange med årene.), så skal motoren stå nedsenket i vann ved fare for frost. Sitér dette innlegget Link to post
xr4ti Svart 13.September.2019 Del på Facebook Svart 13.September.2019 En ting er dette med vann men hva med løftesylinderne, er det noe lurt å la de være eksponert for fukt? Vil de ikke ha de best nede i "huset" sitt? Jeg lar alltid stammen stå ned, altså nedtiltet. Oppi mitt enkle hue så er det best, også med tanke på at alle drev i giret da er dekt av girolje (selv om det selvfølgelig ikke skal være vann i girolja). Sitér dette innlegget Link to post
Taskeladden Svart 13.September.2019 Del på Facebook Svart 13.September.2019 står i instruksjonsboken til min 4hk tohatsu at den skal stå tiltet ned om den skal brukes i kuldegrader. Sitér dette innlegget A jack of all trades is a master of none, but oftentimes better than a master of one Link to post
Hakkannen Svart 13.September.2019 Del på Facebook Svart 13.September.2019 (redigert) S/Y Vega skrev 29 minutter siden: den skal stå tiltet ned om den skal brukes i kuldegrader Enig, det er en fordel at motoren står nede om den skal brukes uansett temperatur egentlig, blir verken framdrift eller særlig med kjøling med motoren tiltet opp Neida, jeg forsto hva du mener. Selv har jeg alltid tiltet opp motorene mine, men så er det ikke særlig med kuldegrader her vest likevel. Redigert 13.September.2019 av Hakkannen (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 13.September.2019 Del på Facebook Svart 13.September.2019 (redigert) Har en gang vært borti frysing pga oppvippet motor i kuldegrader, yamaha 40hk 2t. Gikk i nødmodus etter kort tid, jeg stoppet motoren og ga den noen minutter og så var alt ok igjen Redigert 13.September.2019 av ivar (see edit history) Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Supermix Svart 13.September.2019 Del på Facebook Svart 13.September.2019 På land - nede. I sjø med fare for frost - nede! Sitér dette innlegget Link to post
Sverre--- Svart 3.Oktober.2019 Del på Facebook Svart 3.Oktober.2019 Jeg har alltid praktisert å ha motoren nede når det er frost. Det er 2 grunner til å ha motoren tiltet opp; forhindre groe og galvanisk korrosjon. Groe er ikke noe problem om vinteren, og korrosjon forhindres ved å sjekke/bytte sinkanoder på høsten. Jeg bytter heller anoder oftere enn å risikere frostsprengning i undervannshus... Sitér dette innlegget Link to post
Code0 Svart 3.Oktober.2019 Del på Facebook Svart 3.Oktober.2019 Har RIB’en på land om vinteren, med motoren på transportstøtta for å avlaste tilten, og etter at den har drenert skikkelig i vertikal posisjon. Man får sjekke sin egen manual. 115 hk E-tec. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.