Jump to content

Nor-dan puma 420 40hk med cleaver propell?


4strokepower

Recommended Posts

Hei, lurer på om det er noen som har erfaring om det er mulig å ha en cleaver propell på en puma 420 med 40hk Suzuki 4-takter?

båten går 32 knop med den propellen den har nå og tror stigningen er 11-1/4x14. Turtallet blir på ca 6500rpm og føler at det er for mye, men føler det er mere fart å hente ut av den.

Link to post
Share on other sites

Hvis motoren din er en av de som skal ha 6000 rpm på full gass, ville jeg prøvd en propell med 15- 17 tommer stigning, i den propellserien du har, turtallet ditt vil da antagelig synke 200-600 rpm. Avhengig av motorens moment kurve kan du da muligens finne en knop eller to...

En cleaver kommer antagelig mer til sin rett på båter som går 50 knop+++, 

Hvis du sier litt om bruken du tenker med båten, kan kanskje noen komme med gode tips om evt hvilken stålpropell som kan egne seg, men under 35 knop tror jeg det er mindre å hente fartsmessig.....

 

Link to post
Share on other sites

mener å huske at DF40/50 har maks anbefalt turtall over 6000. 1" mer stigning kunne den sikkert tålt men tror ikke det ville utrettet mirakler ang. fart ..

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

I denne artikkelen fra 2010 står det max rpm 6000.

https://www.saltwatersportsman.com/boats/boat-engines/suzuki-df40-and-df50/

 

I brosjyre fra 2008 står det rpm fra 5600-6200, men jeg er usikker på om det er samme motor.

I nevnte brosjyre står det også at 16" er største stigning suzuki leverer til denne motoren.

 

Har du brukermanual til motoren? Der finner du info om bla max rpm.

Hvis ikke send en mail til Erling Sande AS, med bilde av motorens serienr som vedlegg, så får du riktig svar til din motor.

Link to post
Share on other sites

Mort1 skrev for 1 time siden:

I denne artikkelen fra 2010 står det max rpm 6000.

https://www.saltwatersportsman.com/boats/boat-engines/suzuki-df40-and-df50/

 

I brosjyre fra 2008 står det rpm fra 5600-6200, men jeg er usikker på om det er samme motor.

I nevnte brosjyre står det også at 16" er største stigning suzuki leverer til denne motoren.

 

Har du brukermanual til motoren? Der finner du info om bla max rpm.

Hvis ikke send en mail til Erling Sande AS, med bilde av motorens serienr som vedlegg, så får du riktig svar til din motor.

Skal ta å se om jeg har brukermanualen, men har også sett og ser ut som at 16er det høyeste i stigning til denne ja, hvis ikke må jeg over til cleaver, for den har 11-1/4 i diameter og 18-19 i stigning. Men takker for svar:)

Link to post
Share on other sites

4strokepower skrev 58 minutter siden:

Ok,men da er det vel ikke mulig med cleaver?

 

Cleaver er bare tull på en båt som ikke er helt værsting rigget, med nosecone girhus, lavt vannintak/waterpickup, lift og høy fart. En konkurranse båt der det eneste som betyr noe er knop, vektballanse og 1plass.

 

Helt ubrukelig propell for normale båter, som gir meget høyt bensinforbruk, meget høyt slipp på alle andre turtall enn maks turtall, hvis man får den til å virke 

 

Det jeg ville gjort, var å kjøpe meg en vanelig stålpropell(rebel, turbo, raker, stiletto, hydromotive for eks), hvis ikke den passer helt (får for mye, eller for lite turtall, mangler litt grep, mangler litt løft) så hadde jeg sendt den til Andvik propellers for prepping. Han kan faktisk trylle, når det gjelder de siste knopene 

Redigert av Guest (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Eika skrev 24 minutter siden:

Cleaver er bare tull på en båt som ikke er helt værsting rigget, med nosecone girhus, lavt vannintak/waterpickup, lift og høy fart. En konkurranse båt der det eneste som betyr noe er knop, vektballanse og 1plass.

 

Helt ubrukelig propell for normale båter, som gir meget høyt bensinforbruk, meget høyt slipp på alle andre turtall enn maks turtall, hvis man får den til å virke 

 

Det jeg ville gjort, var å kjøpe meg en stålpropell, hvis ikke den passer helt (får for mye, eller for lite turtall, mangler litt grep, mangler litt løft) så hadde jeg sendt den til Andvik propellers for en preppe runde. 

Ok, takk for svar?

Link to post
Share on other sites

Denne for eks er ett billigt utgangspunkt, kan fint "bankes" opp til 17-18", kan cuppes litt for bedre grep, fremprovosere litt mer rake for bedre løft, hvis man vet hva man gjør. Derfor man har sånne som Andvik propellers :) 

https://www.telmo.no/new-saturn-propell-suzuki-40-65-hk

 

Men det du kan gjøre, er og få tak i noen som vet åssen en propell virker, som er nøie, så gir du han orginal propellen, en hammer og ett tilhengerfeste på. Da kan du fort få deg en skikkelig overaskelse for kr0. 

Redigert av Guest (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Eika skrev 8 minutter siden:

Denne for eks er ett billigt utgangspunkt, kan fint "bankes" opp til 17-18" hvis man vet hva man gjør. Derfor man har sånne som Andvik propellers :) 

https://www.telmo.no/new-saturn-propell-suzuki-40-65-hk

 

Men det du kan gjøre, er og få tak i noen som vet åssen en propell virker, som er nøie, så gir du han orginal propellen, en hammer og ett tilhengerfeste på. Da kan du fort få deg en skikkelig overaskelse for kr0. 

Er akkurat den propellen jeg har med 14 i stigning, men da ska æ se om æ kan få tak i noen som har peiling på propeller å høre om de kan banke:)

Link to post
Share on other sites

Hvis du har den der, så ta kontakt med han her og forklar problemet, send propellen med posten og gled deg til du får den tilbake. 

 

Hvis man allerede har en stålpropell man liker men føler "mangler noe", så er det somregel billigere og bedre å modifisere den propellen man har enn å kjøpe en ny. 

 

Jeg har vel hatt 6-7propeller hos han til nå, men det blir flere. Han er virkelig flink og har knallgod kundeservice. Jeg og flere andre bekjente bruker kun han på alt av propeller, fra Volvo penta duoprop til 100knops cleavere

https://m.facebook.com/AndvikPropellers/

 

Ikke la en amatør banke på stålpropellen din. Det er sånt man gjør med bløte aluminiums propeller 

Redigert av Guest (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Eika skrev 21 minutter siden:

Hvis du har den der, så ta kontakt med han her og forklar problemet, send propellen med posten og gled deg til du får den tilbake.

 

Jeg har vel hatt 6-7propeller hos han til nå, men det blir flere 

https://m.facebook.com/AndvikPropellers/

 

Ikke la en amatør banke på stålpropellen din. Det er sånt man gjør med bløte aluminiums propeller 

 

Eika skrev 3 minutter siden:

Mener jeg har betalt rett rundt 2000kr, men da får man en spesial tilpassa propell tilbake 

Ok, var ikke så galt det

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...