Jump to content

Mediaspiller. Lydkvalitet og tilkoblingsmuligheter.


Luke

Recommended Posts

Jeg skal ha ny spiller til båten. Har nå brukt en del tid på nettet med utgangspunkt i noen krav som har med lydkvalitet å gjøre. Ikke masse jalla effekter og blinkende lys. Aller helst vil jeg ha en marinespiller med DAB+, gjerne i et kvadratisk eller rundt format, men utvalget viser seg å være svært begrenset. Jeg er derfor villig til å droppe DAB.

 

I min forrige båt koblet jeg for ti år siden opp en Sony marinespiller med separat femkanals effektforsterker. Spilleren hadde to stereo linjeutganger med delefiltre til høyttalere foran og bak, faderkontroll samt separat subwooferutgang med delefilter og volumkontroll. Veldig kjekt å kunne gjøre alle innstillinger på spilleren i lytteposisjonen i stedet for på forsterkerens knotete justeringer på et vanskelig tilgjengelig sted. Den samme løsningen har jeg hatt i biler i alle år.

 

Jeg finner ikke noen DAB+ marinespiller med disse egenskapene. Så om noen har tips om en ren mediaspiller uten radiodel, og gjerne også uten interne forsterkere, er det strålende. Jeg bruker for øvrig Spotify Premium med innstillingene for høyeste lydkvalitet som primær lydkilde og har en nyere Android trlefon, så hvordan man best kobler telefonen opp til anlegget har selvfølgelig også betydning. Jeg har ingen aversjon mot å bruke en ledning.

Link to post
Share on other sites

Jeg kjøpte denne og er godt fornøyd. Liten, diskret, god på blåtann. Har ikke sjekket kablet tilkobling. Da er det selsagt uten DAB+, radio tar jeg også på telefonen. Hvor lenge den lever i marint miljø er et annet spørsmål...

 

Nobsound Mini Bluetooth 5.0 Digital Amplifier Hifi Stereo Home Audio Power Amp 50W+50W Car Amplifier
https://s.click.aliexpress.com/e/4iRJ5UQ4

Link to post
Share on other sites

Har hatt ordinær bilstereo i alle år i kalesjebåt. Har aldri hatt noen problemer whatsoever mht det. Og da skulle dine krav vær heilt standard utrustning.  Den har dog aldri stått ute i regnet. Så om den ikkje skal det så er det ingen grunn til å kjøpe såkalt marinespiller. Ellers vil ei slik lukket radioboks være en bedre løsning om det skal stå ute. Det er også bare panelet som er 'vannbestandig' for ferskvann og ikkje resten av spilleren.

Link to post
Share on other sites

Jeg er enig med deg, Cerberus. En bilspiller kan sikkert holde i mange år.  Jeg synes bare formatet 1-DIN er så gammelmodig. Så vidt jeg husker fra før jeg mekket lydanlegg med seks høyttalere i min Amazon 66 mod en gang på syttitallet. De andre gutta hadde bare en monohøyttaler, så jeg dro nok noen babes på dette og dansetrinnene til John Travolta.

 

Nå er det andre tider både med det ene og det andre. Estetisk så synes jeg dette formatet er penere i en båt. Fordelen er også et relativt stort display:

https://seatronic.no/gussi-g4-rm935d-dab-radio-med-bluetooth-og-fargeskjerm?gclid=Cj0KCQjwn_LrBRD4ARIsAFEQFKv2nVKFhU4ivJ5z_ZGrlkYKQT6UgeQ7-Y_hhI_34TNHT5uLHaHnj4IaAnCHEALw_wcB#tabs-accessories

Denne spilleren har dessverre ikke egenskapene jeg er ute etter. Har en fin plass i dashbordet til et slikt eller rundt format.

Link to post
Share on other sites

Bilradio finns ju även i sk dubbel-DIN format.

 

Själv skaffade jag en dubbel-DIN Pioneer FH-X840DAB.

 

 

Radio_Pioneer_FH-X840DAB__2018-05-27___IMG_2256.JPG.629b483435dd83cb93d5a69b4b097e1c.JPG

 

Den har ett flertal ingångsmöjligheter och genom att koppla den till en Biltema  24-762 förstärkare som uppges att klara impedans ner till 2 ohm /dvs kan driva flera högtalarpar parallellt/ så har jag fått bra ljud överallt i båten inklusive övre däck.

 

För fylligare bas har jag även anslutit ett hyfsat Logitech datorhögtalarsystem som kan dunka i hela båten om man skulle vilja..

 

Radion har jag kompletterat med fjärrkontroll.

 

 

Sladdhärvan är usb-kablar som är kopplade till en USB-hub och som kan dras fram för laddning av förekommande prylar.

 

:thumbsup:

 

 

 

 

Redigert av ebonita (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Fusion har mange fine marinespillere både med og uten DAB. Min har både Bluetooth app og nmea2000 tilkobling. Noen plotterleverandører leveres med ferdige app’er for Fusion og Rockford. Fusion lever også «blackbox» løsninger som kan tilfredsstille dine ønsker. 

Redigert av Kjellg (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...