Jump to content

Hastighet på selco selsport 15 med 70hk

mwigg3

Recommended Posts

Hei. Har brukt båten flittig i hele sommer. Ifølge et eldre garmin ekkolodd så har jeg alt mellom 37-43 knop avhengig av personer og last om bord. På tur hjem en kveld så lastet jeg ned cmap embark å fikk opp 29-30 på maks alene i båten. Lå konsekvent 11-12 knop saktere enn ekkoloddet. 

Har jeg virkelig blitt lurt i hele sommer:confused: hvilken fart kan man forvente fra en selsport 15 med 70hk 2-takt evinrude?

IMG_1035.JPG

Hvis motoren din faktisk yter 70hk synest jeg du bør klare ca 35-37 knop, forutsatt at du har powertrim på motoren. 

For meg så ser det ut som om det står en tiltpinne montert på motoren din,og i et hull langt inne. Ved passering av 30 knop er det viktig å trimme motor ut for å få løftet baugen, og få redusert våt flate. Ikke uvanlig med 5 knop forskjell fra innerst til ideelt med powertrim, gjerne mer også.

Dette er helt generelle betraktninger,da jeg ikke kjenner skroget på båten din.........

har du turteller?  

Sitat

Båten ligger ganske vannrett i plan. Så det er en fordel om jeg trimmer den til å ligge mere ned me rompa? Har ikke powertrim foresten. 

motstanden fra vannet øker kraftig etterhvert som farta øker, så mindre skrog i vannet gir mindre motstand og mer fart. 

men trimmer du for mye ut så kan båten begynne å hoppe opp og ned med baugen, da mister du også fart 

Men skrog som dette er nok ikke de letteste å få god fart på

Redigert av ivar (see edit history)

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

sjekk også motorhøyde,  mener disse båtene opprinnelig ble lagd for kort stamme. Om man da setter på motor med lang så taper man også fart pga mer vannmotstand.  Ligger kavitasjonsplata sånn ca i flukt med skrogbunnen? 

Redigert av ivar (see edit history)

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Mort1 skrev 1 time siden:

Hvis motoren din faktisk yter 70hk synest jeg du bør klare ca 35-37 knop, forutsatt at du har powertrim på motoren. 

For meg så ser det ut som om det står en tiltpinne montert på motoren din,og i et hull langt inne. Ved passering av 30 knop er det viktig å trimme motor ut for å få løftet baugen, og få redusert våt flate. Ikke uvanlig med 5 knop forskjell fra innerst til ideelt med powertrim, gjerne mer også.

Dette er helt generelle betraktninger,da jeg ikke kjenner skroget på båten din.........

enig

med 15 fot åpen plast og 70 hp burde 40 knop være innen rekkevidde

V8 rules.

Mulig jeg er feilinformert men OMC oppgav vel veivhester før mens det i senere tid ble oppgitt akselhester slik andre produsenter gjorde? Mulig endringen var på midten av 80-tallet og det er vel denne motoren også?

Min første båt var en tidlig Selco 18 med Evinrude 60hk, 1972 modell med elgir. Mener å huske at den gjorde ca 21-22 knop med 2 personer på flatt vann. 3 fot lenger, tyngre og sikkert med en del vann i dobbelbunn også så denne 15n foteren burde nok gjøre gode 30 knop med en person om bord. GPS måling via app pleier å være ganske så riktig. Bruker selv appen GPS Speedo og den har vist seg å være ganske så riktig sammenlignet med instrumenter og andre PGS målinger.

janet skrev for 1 time siden:

med 15 fot åpen plast og 70 hp burde 40 knop være innen rekkevidde

..med en annen skrogform som løfter seg bedre ut av vannet så burde det nok det ja. 

xr4ti skrev 13 minutter siden:

Mulig jeg er feilinformert men OMC oppgav vel veivhester før mens det i senere tid ble oppgitt akselhester slik andre produsenter gjorde? Mulig endringen var på midten av 80-tallet og det er vel denne motoren også?

Mener også at de endret ca midt på 80-tallet, og vil også tippe at denne motorer er fra rundt den tida

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...