thomasd Startet 14.September.2019 Del på Facebook Startet 14.September.2019 (redigert) D6-310en har vært litt kranglete i det siste. Den har hostet og dødd, og når jeg drar på får jeg feilmeldinger, men EVC-systemet får ikke gitt noen klar tilbakemelding (retrieving faults står i en evighet). Jeg tenkte derfor bytte grovfilter (igjen), og da jeg åpnet opp var filteret bare halvfullt. Så jeg byttet og fylte opp med diesel, men dagen etter var det halvfullt igjen. Så vidt jeg kan huske har grovfilteret alltid vært breddfullt når jeg har åpnet det tidligere. Jeg mistenker følgelig at det lekker inn luft som tillater dieselnivået faller når når båten står, og at den suger luft i drift. Et tett system burde ikke kunne slippe inn luft til filteret. Høres plausibelt ut? Så er det jo "bare" å finne den lekkasjen, i så fall. -Thomas Redigert 14.September.2019 av thomasd (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 14.September.2019 Del på Facebook Svart 14.September.2019 Filter skal være fullt. Sitér dette innlegget Link to post
Eureka Svart 14.September.2019 Del på Facebook Svart 14.September.2019 Tatt bort den gamle O-ringen før du satte på ny? Sitér dette innlegget Link to post
Brigg Svart 14.September.2019 Del på Facebook Svart 14.September.2019 (redigert) thomasd skrev for 2 timer siden: D6-310en har vært litt kranglete i det siste. Den har hostet og dødd, og når jeg drar på får jeg feilmeldinger, men EVC-systemet får ikke gitt noen klar tilbakemelding (retrieving faults står i en evighet). Jeg mistenker følgelig at det lekker inn luft som tillater dieselnivået faller når når båten står, og at den suger luft i drift. Et tett system burde ikke kunne slippe inn luft til filteret. Høres plausibelt ut? Så er det jo "bare" å finne den lekkasjen, i så fall. Antar at du har Racorfilteret som Volvo leverer som standard med D6. Dette filteret må fylles opp etter drenering/filterbytte. Om du følger instruksjonsboka ved lufting vil dette filteret bare stå halvt med diesel. Dette vil i så fall forklare luften i filteret. Har en mistanke om at det er noe annet enn luft i dieselen som er årsaken. Kan du beskrive nærmere hvordan motoren «hoster og dør». Lagt til: Og fint om du kan opplyse årsmodell og timetall også. Drev eller fast aksling? Redigert 14.September.2019 av Brigg (see edit history) Sitér dette innlegget Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. 2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE 2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP Link to post
thomasd Svart 14.September.2019 Emnestarter Del på Facebook Svart 14.September.2019 Hei, stemmer, standard racor. Jeg fyller det alltid breddfullt etter å ha byttet filter, derfor stusser jeg over hvorfor det ikke var fullt de to forrige gangene jeg har åpnet det - senest da altså fra at jeg byttet filter en dag, fylte opp, og åpnet igjen neste dag for å kontrollere - uten å ha kjørt i mellomtiden. Nei, jeg har nok ikke byttet o-ringer de siste par rundene. Har hatt høyt forbruk av grovfilter etter å ha fått renset ut dieseldyr, men nå begynner det å gi seg. Bytte av disse blir naturligvis første forsøk på å få tettet lekkasjen jeg tipper er tilstede. @Brigg Motoren har bare dødd en gang. Det var etter å ha kjørt i rolig tempo i seks timer (~1400 omdreininger), så ga jeg vel på noen hundre til inn mot målstreken, og da begynte den å hoste (basert på hva jeg nå vet som om den gikk tom for diesel) i noen sekunder før den døde (eller skrudde seg av av seg selv fordi den merket en feil). Etter å ha sjekket motor visuelt uten å finne noe feil forsøkte jeg å starte på ny, og det gikk fint. Trengte ikke lufte. Kunne tusle rolig inn på 1000 rpm et kvarters tid uten problem. Etter å ha inspisert grovfilter og fylt opp ved neste korsvei gikk tuslet vi fint utover i rolig fart, men da guttungen ville gi litt på fikk jeg alarmer etter omtrent 30 sekunder på nær 3000 rpm, men uten at jeg hørte noe feil fra motoren. Fikk ikke inn noen feilmeldinger/koder fra EVC utover at det stod at det var to feil og "check engine/manual". På siste tur nå på vei til opplag gikk motoren greit i 1200 rpm, jeg forsøkte et kort (10 sek) jag opp i maksfart uten at jeg fikk feilmeldinger av noe slag. Dette er en D6-310 2006 på aksling som har nettopp rundt 600 timer. Sitér dette innlegget Link to post
Brigg Svart 15.September.2019 Del på Facebook Svart 15.September.2019 Om du har fylt opp filteret blir det noe annet. Hvordan står filteret plassert i forhold til høyden på filteret? Kan dieselen i slangen mellom tank og filter renne ut når filteret tømmes slik at det blir stående luft i denne slangen? Om det faktisk er en luftlekkasje må denne være i selve filteret eller i slangen mellom filter og tank. Pakningene i filteret er allerede nevnt, det er en god vane å bytte disse samtidig med filteret. Har du løsnet slangeklemmene på dieselslangene i forbindelse med tanksjauen? Noen klemmer som behøver etterstramming? Lenge siden du byttet finfilteret på motoren? Sitér dette innlegget Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. 2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE 2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP Link to post
NilsPils Svart 15.September.2019 Del på Facebook Svart 15.September.2019 Jeg hatt følgende motorproblemer. Mulig du kan få noen ideer her: - Etter filterbytte for et par år siden. Det viste seg etter diverse feilsøking å være luftlekkasje gjennom gummitetningen på toppen av Racorfilteret (feilmontert). - Havarert matepumpe. Hørte ikke at pumpa gikk. Konstatert ved trykkmåling. - Liten bit av plastfolie i tilbakeslagsventinen på Racorfilteret. Funnet etter komplett demontering av filteret. - Vann i dieselen. Høres ikke ut til å være relevant for deg. Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
BØstrøm Svart 15.September.2019 Del på Facebook Svart 15.September.2019 Vet ikke om din motor er selvluftene? Tett dieseltilførsel kan gi luftlekkasjer du ellers ikke ville merket(vakuum i systemet) Sjekk tilførselen til grovfilteret, gjerne med en av de bannlyste blærepumpene, hvis du ikke har fall fra dieseltank. Sitér dette innlegget Link to post
thomasd Svart 21.Mai.2020 Emnestarter Del på Facebook Svart 21.Mai.2020 Da har jeg forsøkt å stenge ventilen fra dieseltanken før jeg fylte opp grovfilteret, og da tappet det seg ikke ned slik det har gjort før. Så jeg antar at tilbakeslagsventilen er lekk. Smal sak å fikse? Ellers tok jeg en liten testtur med båten etter å ha fylt filteret breddfullt. Da malte motoren som en katt, gikk helt fint i 3000+ rpm noen minutter. :-) Men da jeg kom i havn igjen og sjekket grovfilteret på ny manglet det en deciliter eller to, så da tror jeg at jeg kan konkludere med at det er en luftlekkasje ett sted. Har nå byttet gummipakningene, så litt usikker på hvordan jeg skal feilsøke videre. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.