Jump to content

Fortøye i bås med karabinkrok?


Timmeeh

Recommended Posts

Hei har kjøpt en Øien 530f her og har plass i en bås. Båten er utrolig kjekk men det er knapt fortøyningspunkter i båten. Jeg tenkte å skifte ut bøylene bak med pullerter men fremme ønsker jeg ikke å ha noen ting pga setting av garn. Er det trygt å fortøye med karabinkroker? 

 

https://www.biltema.no/batutstyr/battilbehor/karabinkroker/karabinkrok-2000037702

 

Er slike ok eller burde jeg gå for varianten med skrulås? 

Link to post
Share on other sites

Jeg vet ingenting om hvor værhardt det dr der du ligger, men om det ikke er det, hadde jeg ikke nølet med å bruke disse.

 

Jeg har slepet jolla over 100nm hengende i en slik krok i sommer. Jolla veier ca 200 kg, og har til tider vært ute i grov sjø (eks. 18m/s ved Torungen fyr) og kroken viser ingen tegn til slitasje/svakhet.

 

 

Om du ligger værhardt til, kan du jo koste på ekstra surring de gangene det er meldt ugunstig vær (det bør man jo uansett)

Hold kjeft,når du snakker til meg!

Link to post
Share on other sites

Vanlige karabinkroker uten sikringsmutter er generelt upålitelige og uegnet som del av fortøyning.
Fjærene ruster, de tynne spilintene som holder palen faller ut, og kommer kroken i beknip på en ugunstig måte åpner den seg selv.
Den typen du linker til er kanskje hakket bedre, men må allikevel vurderes som "beste kvalitet kinesisk støpejern" for å bruke et uhøytidelig uttrykk.
Jeg har også sett vanlig karabinkrok brukt mellom ankerkjetting og anker  -  og DET ankeret ville ikke jeg stole på ....

Redigert av Poseidon (see edit history)

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
Share on other sites

Vdub skrev 48 minutter siden:

Er det ikke bedre å lage seg en bøyle av f.eks plastrør som gjør at garnet går over motor og pullerter så du kan sette garnet ut bak?

 

Det er klart, å sette bak hadde vært mye bedre mtp sjø som slår inn. Og styre når man bakker er jo også alltids en utfordring. Hvis du har bilder eller ideer hvordan dette kan løses er det bare å peise på. Jeg har vurdert å lage et stativ som jeg hekter balja (har garna i stor murerbalje fra biltema) i bak/på siden, men har ikke landet på en løsning enda. Ilene går jo fint ut uansett. 

 

 

Det er lite sjø som slår inn i båsen men det er jo hekksjøheltene som har vanskelig for å slakke opp som kan by på litt bevegelse. Ellers er det jo tidvis ganske vindfullt men en åpen båt som dette ligger jo fint. Det er kanskje greit å bruke krokene med skrusikring da. Vil jo knyte på et par ekstra tramper når jeg lar den ligge over lengre tid. Takk for innspill 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...