holvik Startet 15.September.2019 Link til dette innlegget Startet 15.September.2019 Har en motor som mangler kontrollstråle. Dette er en 2002 modell 4 takt forgassermotor med 50 hk. Har byttet impeller og pakninger i undervannshus .(den gamle så helt fin ut) Sjekket slangestuss og dyse til kontrollstråle ,de er funnet i orden. Mistenker att slurv med feskvannskjøring etter bruk/lagring har gjort att saltavleiringer har tettet kjølekanalene ett eller annet sted. Hva kan jeg nå gjøre for å få orden på dette ? Leser også på nett att det på enkelte Mercury modeller er en pakning under blokken som sveller og tetter kjølesystemet , gjelder dette min motor ? Sitér dette innlegget Link to post
Grand Banks jr Svart 15.September.2019 Link til dette innlegget Svart 15.September.2019 Har du prøvd å stake inn i hullet for kontrollstrålen med noe? Wire eller noe annet som er litt stivt, men allikevel mykt? Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
holvik Svart 15.September.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 15.September.2019 Ja, det er åpent i den plastdingsen som strålen kommer ut i bakkant av motor. Slangen som går derfra til blokken er også åpen. Sitér dette innlegget Link to post
jerognal Svart 16.September.2019 Link til dette innlegget Svart 16.September.2019 Sikker på at du får vann opp fra impeller og at kjølerøret har truffet riktig i blokken? Vanlig feil å bomme her. Det er trolig også noen O-ringer på kjølerøret som må være riktig for å få vannet opp i blokken. Ta også ut termostat og sjekk for salt...... kan gi en pekepinn om det er potte tett i kjølekanaler.... termostat er uansett en servicedel som skal skiftes jevnlig. Sitér dette innlegget Link to post
øyværing Svart 16.September.2019 Link til dette innlegget Svart 16.September.2019 Har samme motor med samme feilen. Etter å ha snakket med et seriøst verksted fikk jeg vite at det er en vanlig feil på disse at den paktninga mellom adapterplata å røret opp fra impeller tetter til. Jeg skal ta blokka av min motor å bytte den paktninga. Jeg tok ut termostaten å spylte inn vann der, kom ut der det skulle men ikke på inntaket under impellern. Da var det garantert den paktninga iflg verksted Sitér dette innlegget Rana plast 530 med 40 mercury 4t. 18 Hemnesbygd snekke 10 sabb diesel (morild) 14 Ranaspisse For livets glade gutter går solen aldri ned Link to post
holvik Svart 16.September.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.September.2019 Takker så mye for svar ! jerognal : Er 99 % sikker på att jeg har satt sammen undervannshus/motor riktig. Var ikke stråle før jeg byttet impeller heller. Motoren fungerte fint da den ble parkert for ca ett år siden. Øyværing : er dette mye styr å bytte ? Er dette en kostbar affære ? Kommer eventuelt til å gjøre dette selv ,verksted tror koster mer enn motoren er verdt. Sitér dette innlegget Link to post
øyværing Svart 16.September.2019 Link til dette innlegget Svart 16.September.2019 Er nok litt jobb, men den paktningen koster 31,- mener jeg. Men må vel ha paktning til blokk / adapterplata og. blir vel i underkant av 2000,- Blir å gjøre dette selv, er ikke noen mekaniker men dette bør gå. Ta å send mail til verkstedet til ravns garasje. De var hjelpsomme, svarte raskt osv. Jeg beskrev feilen og sendte med bilde av serienr på motor. Fikk da link til delene samt beskrivelse på hvordan jeg skal demontere, hvilke skruer som sitter å kan borres ut. Spurte først det lokale mercury verkstedet her jeg bor, men de var lite hjelpsomme. Sitér dette innlegget Rana plast 530 med 40 mercury 4t. 18 Hemnesbygd snekke 10 sabb diesel (morild) 14 Ranaspisse For livets glade gutter går solen aldri ned Link to post
holvik Svart 17.September.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 17.September.2019 Ok. Skal prøve å ta av termostaten å spyle der, men tror neppe det hjelper. Sitér dette innlegget Link to post
Grand Banks jr Svart 18.September.2019 Link til dette innlegget Svart 18.September.2019 @holvik, poenget med å spyle inn i termostathuset var ikke for å se om det hjelper. Men for å se om det kommer vann ut ved impellerhuset/ undeevannshuset. Hvis det ikke kommer vann ved impellerhuset / undervannshuset når du spyler inn i termostathuset så er det den pakningen mellom adapterplata og røret til impelleren som er ødelagt. Var i alle fall slik jeg forstod det. Altså en ren feilsøking. Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.