Jump to content

Torskefiskeforbud. Hva fisker man etter?

BØstrøm

Recommended Posts

Tidligere år har vi vært gutta på tur første helg i oktober. Da har det gått i Ærfugljakt, og garnfiske etter krabbe og torsk, samt hummer fra egne teiner. I oslofjorden nå, er det innført restriksjoner med hensyn til hummer(i en grad som gjør det for komplisert for oss, og greit er kanskje det), Torsk er forbudt å fiske(hva med garnfiske da?), og det er vel bare lov å skyte Ærfuglhanner, som ofte ikke har vært i myting, så det er svært få fugl man kan skyte. Før skøt vi gjerne 15-20 Ærfugl på en hel lørdag. Har hørt at krepsefisket er godt, men det krever endel investeringer for å hale 10 teiner. Krabbefisket var meget godt ifjor, men kun krabbe blir liksom ikke «frutti de mare» bord på lørdagskvelden. 

Tradisjonen med første helg i oktober har vi hatt i over 20 år. Er fremtiden å møtes for å spise oppdrettsørret en gang i året?

Hva fisker dere etter? Og hvordan?

Slik har det altså blitt... Det er skikkelig kjipt å akseptere. Nødvendige nye restriksjoner på fiske og jakt i Oslofjorden gjør at det blir "for mye skrik og lite ull", og mange dropper hele greiene. Skal man få dugelig fangst som fritidsfisker i Oslofjorden nå må man gå målrettet etter sjøkreps og krabbe, og det krever tid, innsats og utstyr. Studere regelverket må man også.

Det meste av det man ser av fiskeredskap som ligger ute i fjorden her nå er sjøkrepsteiner. Noen krabbeteiner og selvfølgelig leppefiskteiner i sesongen.

Dersom dere setter 15-20 krabbeteiner agnet med mye makrell bør man kunne sortere ut en grei mengde fulle krabbeklør. Store og fulle krabbeklør er jo digg. Så kan dere heller spe på med noen kilo sjøkreps kjøpt i butikken.

Ideell båt er den som ikkje får større fart

enn at føraren reagerer like snart

Krabbefiske med Garn kan jo ta litt tid. Her er et par bilder fra et lite uhell vi hadde for noen år siden. 

Når vi hadde alle 10 garn oppe, var det vel dobbelt så mye som en ser på bildene, om vi ente opp med 700 eller nærme 1000 vet jeg ikke, da vi var rimelig leie krabbe, å en del ble knust på slutten, så kun klør ble brukt. Men var mange i omgangs kretsen som fikk krabbe den dag hehe 

En må jo ha goe tålmodighet om en går for dette hehe Så lykke til om noen velger dette.

Kan nevne jeg har fisket som yrkes fisker tidligere, å ikke har jeg noen gang opplevd noe som dette før. Å håper ikke jeg opplever det igjen heller.

DSC00005.jpg

DSC00003.jpg

DSC00004.png

http://www.fuel-flow.no

Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra  www.fuel-flow.no  

BØstrøm skrev 30 minutter siden:

Herregud. Vi fikk kanskje rundt 80 krabber i trollgarn ifjor, og det var arbeid for 3 mann i 2-3 timer. I ditt tilfelle tror jeg jeg hadde kokt hele garnet, og lagt en meter garn til hver på tallerken.

hehe Har som nevnt vært yrkes fisker og er vokst opp med garn, og har en goe trening i dette(men ikke set så mye før)

I DK så knuste vi stort set alle krabber med gumme slegge. Var det greit å få ut klør, så tok vi ut disse. Men med flere hundred garn til dagen, så har du ikke tid å rote med krabbe. så da knuser en disse.

Men han som hadde ide om at garn skulle ut der, fikk jobba lenge med dette, og han har ikke komt med noen ide om fiskeplasser til garn fiske i etterkant hehe

http://www.fuel-flow.no

Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra  www.fuel-flow.no  

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...